مذهبی
2 دقیقه پیش | پیشگویی امام صادق (ع) از فتنه های آخرالزمان و راه های مقابله باآن!به گزارش «شیعه نیوز»، باور و پذیرش این واقعیت ها برای سخت است که قبول کنیم امروز ما در دنیایی زندگی می کنیم که آلودگی های روحی، دامان همه بشریت را فرا گرفته است، حفظ ایمان ... |
2 دقیقه پیش | تصویر کعبه در 140 سال پیشچقدر زیبا ، ساده و بی آلایش با این تصویر چقدر آدمی احساس آرامش میکنه چه برسه به اینکه اونجا حضور داشتی ، ولی امروزه روز . . . . . لعنت خدا بر آل سعود |
الگوی انقلاب جهاني امام مهدي(ع)، قيام خونين حسيني است
به گزارش شیعه آنلاین ، حجت الاسلام رحیم کارگر پژوهشگر مهدوی، با بیان اینکه يکي از اساسيترين ابعاد و وجوه حماسه عاشورا، درسها، عبرتها و پيامهاي جاودانه و فراگير آن است، گفت: اين آموزهها و پيامها، همواره حيات بخش، حرکت آفرين، تأثيرگذار و ماندگار بوده است، اين قيام هر چند در مکان و زمان خاصي روي داد؛ ولي آثار و برکات آن، هميشگي و گسترده بوده و مرزهاي زماني و مکاني را در نورديده است.
وی شعار "کل يوم عاشورا و کل ارض کربلا" را ارائه الگو و برنامه براي همه ملتها و فرهنگهاي حق طلب و عدالت خواه دانست و بیان داشت: حماسه حسيني؛ يعني، ذلت ناپذيري و عزّت نفس؛ ظلم ستيزي و افشاي ستمکاران؛ حقگرايي و دعوت به رهبري امامان؛ عدالت و برابري؛ آزادي و آزادگي؛ احياي دين و سنتهاي اسلامي؛ رسوا سازي باطل و مبارزه با بدعت؛ اقامه حق و عدل و امر به معروف و نهي از منکر؛ اصلاح جامعه و پيکار با مفاسد؛ ضرورت فداکاري و جهاد در راه عقيده و مرام؛ بايستگي تشکيل حکومت ديني؛ روشن شدن مظلوميت اهل بيت(ع)؛ شکست سلطهها در برابر سلاح شهادت و مظلوميت؛ الهامبخشي به آزادگان و حق طلبان؛ موج آفريني مثبت در تاريخ؛ ضرورت اصلاح جامعة فاسد و منحرف است.
حجت الاسلام کارگر با اشاره به نتايج و پيامدهاي نهضت عاشورا براي جامعه اسلامي خاطرنشان کرد: بر ملا ساختن جاهلي بودن حکومت وقت و برداشتن پرده از کار ظالمان و معرفي آنان به جوامع اسلامي؛ پيدايش احساسات ديني عليه ظالمان و حاکمان جور و ستم؛ احياي امر به معروف و نهي از منکر در جامعه و جلب عواطف مردم به سوي خاندان پيامبر از جمله این پیامد هاست.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: بيدار شدن وجدان تاريخ و الگو گرفتن قيام امام حسين(ع) در برابر ظالمان؛ آگاهي مسلمانان نسبت به حقوقي که در برابر حاکمان دارند؛ زنده شدن دوبارة حقايق اسلامي و دستورات و تعاليم روشن آن؛درک درست از معنا و ارزش شهادت در راه خدا و اعتقاد به برتر بودن مرگ با عزّت از زندگي با ذلّت از دیگر پیامدهای نهضت عاشورا می باشد.
وی اظهارداشت: با توجه به مؤلفههاي ياد شده، روشن ميشود که "واقعة طف" (کربلا)، سراسر پيام، عبرت، درس، اثر و نتيجه است و اين نشانگر آن است که پيروز واقعي ميدان نبرد انديشه و اعتقاد راستين، حسين(ع) است؛ نه شمشيرها و نيزههاي پوسيده و خونريز يزيدي، در واقع وقتي سخن از پيروزي و ظفرمندي گروه حق به ميان ميآيد صرفاً غلبه نظامي و مادي نيست؛ بلکه پيروزي اعتقادي، فکري و معنوي و چيرگي پيام و روح آن را نيز در بر ميگيرد.
حجت الاسلام کارگر با بیان اینکه در بسياري از جنگها و نبردهاي گروه حق و باطل، عموماً جبهه حق (پيامبران و خداپرستان) پيروز شدهاند و خداوند نيز نصرت خود را شامل آنان کرده است، تصریح کرد: براساس شواهد قرآني و تاريخي، پيامبراني چون نوح، هود، لوط، صالح، موسي، ابراهيم، داود، سليمان، محمد(ص) و…هم پيروز نظامي و ظاهري بودهاند و هم پيروز اعتقادي و معنوي، اين پيروزيها در سايه نصرت و عنايتهاي الهي به دست آمده و اين سنت او است که در ميان آفريدگان جاري است و هرگز در سنت الهي دگرگوني راه ندارد.
این مدرس مرکز تخصصی مهدویت گفت: امام حسين(ع) و يزيد در سرزمين کربلا، روياروي هم قرار گرفته و با هم جنگيدند و هر چند در ظاهر غلبه و چيرگي از آن يزيد و يزيديان بود؛ اما در واقع و سرانجام شخصيت امام حسين(ع) پيروز شد و انديشه و پيام خود را براي همة عصرها و ملّتها به يادگار نهاد و در اين راه جان خود را نيز فدا کرد.
وی تاکیدکرد: به همين جهت است که راه و آرمان او در نهضت مهدوي، هويدا شده و انديشه و پيامش احيا خواهد شد؛ يعني، الگو و اسوه انقلاب جهاني امام مهدي(عج)، قيام خونين حسيني است و برنامهها و اهداف آن در عصر ظهور تحقق خواهد يافت.
حجت الاسلام کارگر با اشاره به سخنی از امام خمینی (ره) افزود: امام می گفتند: "واقعه عظيم عاشورا، از سال 61 هجري، تا خرداد 43 و از آن زمان تا قيام حضرت بقية الله ـ ارواحنا لمقدمه الفداء ـ در هر مقطعي انقلاب ساز است."
این پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه پيامها و اهداف امام حسین (ع)، در نهضت جهاني امام مهدي(عج) بازسازي و شکوفا شده و در عالم واقع، محقق ميشود، ادامه داد: پيش از بيان پيامهاي عاشورا و قيام مهدوي، توجه به يک نکته کليدي، مهم و بايسته است و آن عبارت است از بستر سازي امام حسين(ع) براي قيام عاشورا و ايجاد آمادگي و حالت انتظار در ميان شيعيان.
وی با اشاره به بسترسازي و ايجاد آمادگي براي قيام جهاني گفت: حضرت ابا عبدالله(ع) در صبح عاشورا ـ چند ساعت مانده به شهادت ياران ـ در سخنراني مهمّي، به آينده و تحولات آن ميپردازد. ره آورد خونهاي اصحاب و يارانش را در کربلا تحليل ميکند و بشارت ميدهد که اين خونها هدر نميرود؛ زنده و جاويدان ميماند. حرکتها پديد ميآورد و به ظهور حضرت مهدي(عج) ميانجامد و به عدل جهاني و حکومت جهاني قرآن متصل ميشود و ادامه ميدهد؛ من و شما دوباره زنده ميشويم؛ دوران رجعت و بازگشت دوبارة امامان معصوم فرا ميرسد و حکومت عدل جهاني مهدي را تداوم ميبخشيم (فابشروا فوالله لئن قتلونا فانّا نرد علي نبينا ثم امکث ماشاءالله فاکون اوّل من تنشقّ الارضُ عنه).
حجت الاسلام کارگر اظهارداشت: امام حسين(ع) با طرح مباحث "ظهور مهدي موعود" و بازگشت امامان به دنيا در شب عاشورا، درصدد ايجاد زمينههاي مناسب طرح اين مباحث و ايجاد آمادگي لازم و…بر ميآيد، پس بايد منتظران واقعي و ايثارگر و آمادة شهادت، به فلسفة انتظار بينديشند.
مدرس مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه اگر پيروزي امام زمان بر دنيا، به صورت معجزه يا دخالت ولايت تکويني ياجبري باشد، آمادگي نيرو لازم نيست. پس [ذکر] شرايط و ويژگيهاي منتظران نيز فايدهاي نخواهد داشت!! خاطرنشان کرد: اما اگر ظهور جهاني امام زمان زمينههاي لازم را ميطلبد، تحقّق شرايط ميخواهد و آمادگي جهاني و آمادگي ملت اسلام را لازم دارد و پس از اعلام ظهور در خانه خدا، احتياج به سرباز و مردان جنگجو و کارآزموده دارد و نيروهاي فراواني ميخواهد تا مکه و مدينه را آزاد کنند و سپس عراق را فتح کند و با همة گردن کشان جهان بجنگد و…پس نيرو ميخواهد، به شهادت طلبان خط شکن احتياج دارد؛ تا با شهادت طلبي و شجاعت، همه مرزهاي دشمنان جهاني را فتح کند و از هيچ چيز نهراسد. پس امکانات گسترده لازم دارد تا با امکانات نظامي دشمنان خود، مقابله کند.
وی تاکیدکرد: پس بايد آماده بود و خودسازي کرد و انواع تمرينات نظامي را گذراند و…آن گاه بايد فرياد زد: "عجّل علي ظهورک"، بنابراين هر کسي نميتواند ادعا کند که منتظر امام زمان است و آمادگي ياري کردن او را دارد!!از اين رو امام حسين، در لحظههاي شهادت ـ در چند قدمي خط خون ـ فلسفة انتظار و بحث قيام را مطرح کرد و بشارت داد که آينده روشن است.
حجت الاسلام کارگر با بیان اینکه نهضت خونين حسين(ع) در امتداد و مسير قيامها و مبارزات پيامبران و تمامي حق پويان عالم قرار داشت، تصریح کرد: در اين مسير، انقلابها و ستيزشهاي مختلفي (مانند انقلاب اسلامي ايران) روي داده و قيامها و نهضتهايي به وجود ميآيد تا اينکه به قيام و انقلاب جهاني حضرت مهدي(عج) منتهي شود.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: بيشتر قيامهاي حقطلبانه در اين دوران، متأثر و برانگيخته از حماسه جاويدان عاشورا بوده است و در واقع، جريان قيام کربلا به صورت يک حادثه، در درون تاريخ مدفون نگشت و ديري نپاييد که به يک "حماسة بزرگ" تبديل شد و به صورت يک قيام و انقلاب الگو بخش و تاريخساز درآمد و الهام بخش نهضتها و تحوّلات و جنبشها در تاريخ اسلام شد.
وی تاکیدکرد: به يقين قيام امام مهدي(ع) نيز، ادامه نهضت عاشورا و برگرفته و ملهم از آن است، مهمترين دليل اين برداشت، يکساني و هماهنگي اهداف، پيامها و برنامههاي هر دو قيام است، اين دو نهضت، عليه ظلم و ستم و فساد بر پا شده و اصلاح جامعه، احياي آموزههاي ديني، نجات مستضعفان و مظلومان، سرپيچي از بيعت جائران و مفسدان، رفع موانع رشد و تعالي انسان و جزء برنامههاي اصلي آنها است. در اينجا به بعضي از مؤلفههاي مشترک هر دو قيام اشاره ميشود.
ویدیو مرتبط :
انقلاب ما الگوی انقلاب های منطقه