مذهبی


2 دقیقه پیش

پیشگویی امام صادق (ع) از فتنه های آخرالزمان و راه های مقابله باآن!

به گزارش «شیعه نیوز»، باور و پذیرش این واقعیت ها برای سخت است که قبول کنیم امروز ما در دنیایی زندگی می کنیم که آلودگی های روحی، دامان همه بشریت را فرا گرفته است، حفظ ایمان ...
2 دقیقه پیش

تصویر کعبه در 140 سال پیش

چقدر زیبا ، ساده و بی آلایش با این تصویر چقدر آدمی احساس آرامش میکنه چه برسه به اینکه اونجا حضور داشتی ، ولی امروزه روز . . . . . لعنت خدا بر آل سعود



وهابیت نزد مردم آفریقا جایگاهی ندارد


رئیس اتحادیه طلاب آفریقایی در ایران و نایب رئیس اتحادیه طلاب ساحل عاج گفت: امروز به برکت انقلاب اسلامی و حوزه های علمیه ۹۰ درصد مردم آفریقا طرفدار جمهوری اسلامی ایران هستند.

به گزارش «شیعه نیوز»، دکتر عبدالله دوسو در آیین افتتاح همایش بین المللی « شیوهای تبلیغ و ترویج مهدویت در افریقا» در مسجد مقدس جمکران اظهارداشت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، به علت تبلیغات گسترده فرانسوی‌ها و آمریکایی‌ها و البته تبلیغات کشورهای عربی مانند عربستان، دیدگاه مردم نسبت به ایران و انقلاب ایران بسیار نامناسب و بد بود.

وی خاطرنشان کرد:  وقتی ما بچه بودیم استاد ما به ایران آمده و خدمت حضرت امام(ره) شرف‌یاب شده بود. پس از بازگشت ایشان به کشور و به محض رسیدن به فرودگاه دستگیر و روانه زندان شد؛ چراکه در میان مردم این‌چنین جا افتاده بود که آنها به ایران می‌روند تا اقدامات تروریستی بیاموزند، مسئله تروریسم علیه ایران از طرف غرب با هجمه سنگین رسانه‌ای بسیار مطرح می‌شد و از سوی دیگر از زبان اعراب نیز موضوع کفر شیعیان ایران بسیار شایع بود.

نویسنده کتاب « شبستان اندیشه » ادامه داد: با وجود همه این مسائل طی چند سال اخیر کم‌کم موقعیت‌هایی فراهم شد تا مردم بتوانند با تشیع آشنا شوند، چند نفری از ساحل عاج برای فراگیری تشیع به ایران آمدند و البته بهبود روابط سیاسی بین ساحل عاج و ایران نیز در تحقق این مهم بسیار مؤثر بود.

وی بیان داشت: در حال حاضر دیدگاه مردم ساحل عاج نسبت به ایران کاملاً منقلب شده و جایگاه اجتماعی کسانی ‌که در ایران تحصیل می‌کنند، در کشور ما بسیار متفاوت شده است، قبلاً وقتی ما می‌خواستیم به ایران بیاییم، پلیس‌ حاضر در فرودگاه از ما سئوال می‌کردند که شما نمی‌ترسید کشته شوید و به ایران سفر می‌کنید؟!

رئیس اتحادیه طلاب افریقایی در ایران با ذکر خاطره ای گفت: ما در ایران سفیری داشتیم که وقتی مأموریتش به اتمام رسید، به جامعة المصطفی(صلی الله علیه وآله) آمد و خاطره اولین سفر خود به ایران را بازگو کرد، وی گفت: وقتی به من ابلاغ شد که برای تصدی سفارت ساحل عاج باید به این کشور سفر کنم، تمام اقوام و خانواده با این تصور که دیگر مرا نخواهند دید و من در ایران کشته خواهم شد، گریه می‌کردند، اما وقتی به ایران آمدم دیدم که تمام تبلیغاتی که علیه ایران می‌کردند بی‌پایه و اساس و دروغ محض بوده است، لذا اکنون دیدگاه تمام مردم آفریقا چه مسلمان و چه مسیحی نسبت به جمهوری اسلامی ایران مثبت شده است.

دکتر دوسو افزود: علمای اهل سنت ساحل عاج در مقابل وهابیون بسیار ایستادگی کردند، اما به خاطر ضعف امکانات علمی در مقابل آنها شکست خوردند؛ اما زمانی که شیعیان در ساحل عاج مشغول به تبلیغ این مذهب شدند با استدلال‌های خود پاسخ های محکمی به شبهات وهابیون دادند وبه همین دلیل کم‌کم  دید مسلمانان سنی‌مذهب نسبت به شیعیان تغییر کرد.

وی با بیان اینکه « وهابیون دیگر محبوبیتی در آفریقا ندارند» تصریح کرد: وهابیون با استفاده از امکانات زیادی که در اختیار دارند  شایعاتی  دستاویز بدنام کردن شیعیان قرار داده‌اند که البته به نتیجه‌ای نرسیدند. اساسا وهابیون به خاطر خشونت خود، مخصوصا بعد از قضایای مالی یا نیجریه و نیز فعالیت‌های القاعده در مغرب دیگر محبوبیتی نزد مردم آفریقا ندارند و این مسائل باعث تنفر مردم از آنان شده است.

دکتر دوسو ابزار عمده تبلیغ دین تشیع را مدارس علمیه هستند دانست و افزود: حوزه‌های علمیه نقش بزرگی را در ترویج و تبلیغ تشیع در آفریقا ایفا می‌کنند.

وی ادامه داد: قبل از انقلاب اسلامی ایران هیچ‌کس در آفریقا از مذهب تشیع و اهل‌ بیت(علیهم السلام) باخبر نبود و همگی سنی‌مذهب بودند، هیچ عالم شیعی در آنجا تبلیغ نمی‌کرد؛ حتی لبنانی‌هایی که برای تجارت در آنجا حضور داشتند، مبادرت به تبلیغ نمی‌کردند، چراکه آنها وظیفه خود نمی‌دانستند که تجارت خود را به انجام رسانند، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران نیز علاوه بر سفارت ایران، نهادهایی چون سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مجمع جهانی اهل بیت(علیهم السلام)  و مؤسسه البلاد در تبلیغ و ترویج تشیع در ساحل عاج بسیار مؤثر بودند.

انتهای پیام /٦٥٤


ویدیو مرتبط :
وحشت وهابیت از گسترش تشیع وحب اهل بیت در آفریقا