ورزشی


2 دقیقه پیش

رونمایی از جوان‌ترین فاتح تاریخ در روز تصادف روزبرگ و همیلتون

تسنیم/ قهرمانی پسری که هنوز به سن اخذ گواهینامه رانندگی در کشورش نرسیده، اتفاق مهم مرحله پنجم فصل ۲۰۱۶ فرمول یک بود.مرحله پنجم فصل 2016 فرمول یک در پیست کاتالونیای اسپانیا ...
2 دقیقه پیش

مرزبان گزینه جدی سپاهانی‌ها بعد از ویسی

تابناک/ علیرضا مرزبان به عنوان جدی ترین گزینه تیم فوتبال سپاهان برای فصل اینده است.بعد از پایان فصل پانزدهم و ناکامی سپاهان در لیگ مسئولان این باشگاه در پی جانشین استیماچ ...



برایتنر در 90: تکنیک کریمی دیدنی بود


1438586791255_245581f24b8299a37784d0c34d9f21ed_1076_.jpgشهرخبر: برنامه نود این هفته ساعت 22:30 روی آنتن شبکه سه رفت. در برنامه این هفته آیتم های متنوعی از داربی 81 پخش شد و این بازی به خوبی آنالیز شد.

سوال پیامکی

سوال نظرسنجی این هفته به داربی 81 اختصاص داشت. در این برنامه از بینندگان نود خواسته شده بود تا از میان گزینه های، استقبال زیاد هواداران و اتحاد برای تشویق نوروزی، تغییر نتیجه در آخرین لحظه و کیفیت و هیجان بالای مسابقه، مهم ترین اتفاق داربی81 را انتخاب کنند. در نهایت نیز 53 درصد شرکت کنندگان رای به استقبال زیاد هواداران و اتحاد برای تشویق نوروزی دادند.

پل برایتنر

پل برایتنر، مدافع سالهای دور تیم ملی آلمان و بایرن مونیخ، میهمان ویژه برنامه بود. او در ابتدای صحبت های خود اظهار کرد: برای چهارمین بار است که به ایران آمده ام. پیش از این یک بار همراه با تیم ملی آلمان در ورزشگاه آزادی مقابل ایران بازی کرده ام. در حال حاضر هم همراه با یک هیئت اقتصادی از ایالت باواریا و به نمایندگی باشگاه بایرن مونیخ به ایران آمده ام.

او که در فینال دو جام جهانی 1974 و 1982 موفق به گلزنی شده است، درباره گلی که در فینال جام جهانی 1974 مقابل هلند به ثمر رساند گفت: ما میخواستیم قهرمان بشویم. وقتی پنالتی شد رفتم و توپ را آوردم اما قصد زدن پنالتی را نداشتم. وقتی دیدم کسی برای زدن ضربه اعلام آمادگی نکرد، تصمیم گرفتم خودم ضربه را بزنم. راستش بهترین لحظه برای من زمانی که توپ به گل تبدیل شد نبود، بلکه زمانی بود که داور سوت پایان بازی را زد و ما قهرمان شدیم.

برایتنر در پاسخ به این سوال که آیا از فوتبال ایران شناختی دارد یا خیر، اظهار کرد: بله، می دانم الان در مرحله مقدماتی جام جهانی با عمان، گوام، ترکمنستان و هند همگروه هستید و البته با 8 امتیاز ایران صدر نشین گروه است.

وی درباره شناختش از فوتبالیست های ایرانی هم گفت: بازیکنان ایرانی که در آلمان بازی می کردند را می‌شناسم. علی دایی سالها برای بایرن بازی کرد. او یک گلزن تمام عیار بود و اگر الان بازی می‌کرد، با توجه به قدرت سرزنی که داشت، کار راحت تری برای گلزنی در پیش داشت. البته وحید هاشمیان هم در بایرن عملکرد خوبی داشت اما فشار روی او زیاد بود. فشردگی بازی ها بالا بود و قدرت بدنی او کم بود. علی کریمی هم بازیکن تاثیر گذاری بود. وقتی به بایرن آمد، گفتم خوب شد یک هافبک خلاق و تکنیکی به تیم ما آمده است. تکنیک کریمی دیدنی بود و پیش‌بینی خوبی داشت و می‌توانست پاس های خوبی بدهد. اما مصدوم شد و نتوانست ادامه بدهد. البته مهدی مهدوی کیا هم بازیکن خوبی بود که می‌توانست در هر پستی بازی کند.

او در پاسخ به این سوال که آیا دوست داشتید علی دایی در فینال لیگ قهرمانان آسیا به میدان برود، گفت: بله، دوست داشتم دایی به میدان می‌رفت.

برایتنر با بیان اینکه مدافع راست پا است گفت: من بازیکن خط میانی هستم. اما یک بار مدافعان تیممان مصدوم بودند و مربی از من خواست در پست دفاع چپ بازی کنم. من هم این کار را انجام دادم و در ادامه مدافع چپ شدم. در حال حاضر هم فیلیپ لام شبیه به من بازی می‌کند.

بازیکن سابق تیم ملی آلمان اضافه کرد: اگر می‌خواهید پیشرفت کنید بازیکنان 14 و 15 ساله را به آلمان و هلند بفرستید تا روی استعداد آنها کار شود. البته باید مربیان آلمانی که تخصص لازم را در پرورش استعداد ها دارند نیز به ایران بیایند. با این کار می‌توانید یک گام بزرگ در راه پیشرفت بردارید. ما می‌توانیم با هم همکاری خوبی داشته باشیم.

وی درباره افت فوتبال آلمان و پیشرفت آن طی سال های اخیر هم گفت: در دهه 80 و 90 ما اشتباهات زیادی را مرتکب شدیم و از بازیکنان به عنوان بازیکن کارگر استفاده کردیم. درحالی که 50 درصد باید به کار بدنی بپردازید و 50 درصد هم کار تاکتیکی کنید، ما 80 تا 90 درصد کارهای بدنی میکردیم. اما بعدها فراتر از مرزهایمان فکر کردیم و بازی های هلند و کشور های دیگر را دیدیم که ترکیبی بازی میکنند و دیگر از آن بازیهای فیزیکی خبری نیست. از سال 2004 شروع به کار کردیم و به بازیکنان نوجوان خود آموزش دادیم. و سعی کردیم تکنیک آنها را بالا ببریم. در نهایت هم سال 2014 قهرمان شدیم.

آنالیز داربی 81

دیدار تیم های استقلال و پرسپولیس به دقت مورد آنالیز قرار گرفت. در این دیدار 23 شوت به سمت دروازه ها زده شد که سهم پرسپولیسی ها بیشتر بود. این تیم 61درصد از زمان بازی، مالک توپ بود در حالی که استقلالی ها 39درصد از زمان بازی مالک توپ بودند. از مجموع 14 فرصت گلزنی هم، 10شانس متعلق به شاگردان برانکو بود و 4 بارهم شاگردان مظلومی روی دروازه حریف خطرساز شدند.

پرویز مظلومی تیمش را با سیستم 4-2-3-1 به میدان فرستاده بود و قصد داشت با حرکات خسرو حیدری از سمت راست، دروازه پرسپولیس را باز کند. امید ابراهیمی هم که سومین داربی خود را تجربه می کرد عمکرد قابل قبولی داشت. او با دقت پاس 84درصدی و ارسال 3 پاس کلیدی نقش مهمی در طراحی حملات آبی پوشان داشت.

در مقابل برانکو تیمش را با سیستم 4-4-2 لوزی به میدان فرستاده بود. حملات نامتقارن سرخپوشان در این بازی هم وجود داشت. محسن مسلمان که بعداز مدت ها در ترکیب اصلی قرار گرفته بود، به سمت راست متمایل می‌شد تا در سمت راست زمین تیمش برتری عددی نسبت به حریف داشته باشد. نوراللهی هم که به سمت چپ می رفت، سعی می‌کرد جناح بازی را به راست منتقل کند. البته در این دیدار کمال کامیابی نیا عملکرد بسیار خوبی داشت و 91درصد 46پاس او درست به مقصد رسید. 222


ویدیو مرتبط :
برنامه 90- پل برایتنر، مهمان ویژه برنامه 90 (بخش 1)