ورزشی


2 دقیقه پیش

رونمایی از جوان‌ترین فاتح تاریخ در روز تصادف روزبرگ و همیلتون

تسنیم/ قهرمانی پسری که هنوز به سن اخذ گواهینامه رانندگی در کشورش نرسیده، اتفاق مهم مرحله پنجم فصل ۲۰۱۶ فرمول یک بود.مرحله پنجم فصل 2016 فرمول یک در پیست کاتالونیای اسپانیا ...
2 دقیقه پیش

مرزبان گزینه جدی سپاهانی‌ها بعد از ویسی

تابناک/ علیرضا مرزبان به عنوان جدی ترین گزینه تیم فوتبال سپاهان برای فصل اینده است.بعد از پایان فصل پانزدهم و ناکامی سپاهان در لیگ مسئولان این باشگاه در پی جانشین استیماچ ...



شکست جودو ثمره اختلاف در فدراسیون/هدف از کسب سهمیه المپیک چیست؟


به گزارش ایرنا،چند سالی است که جودوی ایران برای نجات از گرداب سقوط دست و پا می زند. این تلاش برخی مواقع با عملکرد تیم های نوجوانان و جوانان در مسابقات آسیایی با نتیجه مثبت نسبی همراه بوده، اما خیلی زود دوباره اوضاع بر مدار ناکامی به حرکت خود ادامه می دهد.
تغییر قوانین جهانی جودو، عدم استعدادیابی، کمبود مربیان کاربلد، نداشتن سرمایه گذاری لازم و از همه مهمتر اختلافات داخلی، گوشه ای از عواملی است که این رشته را به حالت کما فرو برده است.
رشته ای که در سال های نه چندان دور در مسابقات قهرمانی آسیا، جهان و بازیهای آسیایی برای ورزش ایران مدال آوری می کرد و حتی در المپیک نیز یک نفس تا مدال فاصله داشت حالا به روزی افتاده است که در هر رویداد بین المللی، چیزی جز ناکامی نصیب آن نیست.
شکست هایی که دیگر کاملا تکراری و حوصله سربر شده و در برخی مواقع تنها چند ثانیه به طول می انجامد.
برغم این مشکلات، این روزها به جای اینکه راهکارهایی مناسب برای رهایی از گرداب سقوط در جودوی ایران اندیشیده شود شاهد اختلاف علنی بین رییس و نایب رییس فدراسیون جودو هستیم که تاثیر مستقیم و منفی بر عملکرد فنی تیم های ملی دارد.
اختلافی که از همان روز نخست فعالیت تیم مدیریتی فعلی بر همگان آشکار بود اما دو طرف مدیریت سعی بر پنهان کردن حقایق و تکذیب آن داشتند.
این اختلاف بالاخره سرباز کرده و آتش اختلافات دامن جودو را گرفته و این درحالی است که در شرایط حساس، وزارت ورزش نیز هنوز تصمیم قاطع و کارشناسی برای این رشته اتخاذ نکرده است و به نظر می رسد ارگان اصلی ورزش کشور،راهکار مناسبی برای نجات جودو از بلاتکلیفی موجود ندارد.
در این هیاهو، تیم ملی ایران راهی مسابقات جایزه بزرگ جیجو کره جنوبی شد و خیلی راحت و در حالیکه ناکامی آن قابل پیش بینی بود،با دست خالی به ایران بازخواهد گشت.
تیم ملی ایران که هر روز نسبت به گذشته با تعداد کمتری راهی مسابقات دارای امتیاز کسب سهمیه المپیک می شود با ترکیب جواد محجوب و سعید ملایی دست خالی تاتامی را ترک کرد.
اکنون یک سوال ذهن علاقمندان به ورزش را درگیر خود کرده است که اصلا چرا جودو باید در مسابقات انتخابی المپیک شرکت کند؟
حتی برای خود جامعه جودو و مسوولان آن نیز واضح است که جودوی ما حتی با کسب 2 و یا 3 سهمیه نیز هیچ موفقیتی در رویداد معتبر المپیک کسب نخواهد کرد.
نفراتی که حتی در مسابقات قاره ای و تورنمنت ها نمی توانند نتیجه بگیرند چگونه می خواهند در المپیک که سطح فنی آن چندین برابر دیگر رقابت های بین المللی است، موفق باشند؟
شاید بهتر است این هزینه ها پس از مشخص شدن وضعیت مدیریتی فدراسیون جودو، صرف برنامه ریزی اصولی برای ساختن جودوی ایران از ریشه شود تا در سال های آینده و در مسابقات مهم تا این حد شاهد شکست های نمایندگان ایران نباشیم.
در این خصوص رضا مدنی از کارشناسان و صاحبنظران جودوی ایران با اشاره به اختلافات در مجموعه مدیریتی این رشته،می گوید: چندی قبل و در جلسه ای از این دو نفر خواستم تا از موفقیت پیش آمده از سوی تیم های نوجوانان و جوانان استفاده کنند، اختلافات را کنار بگذارند و برای پیشرفت هرچه بیشتر جودو گام بردارند.
وی افزود: متاسفانه رستگار و میراسماعیلی از مواضع خود کوتاه نیامده و فدراسیون جودو را دچار مشکل کرده اند.
مدنی با تاکید براین که چوب این اختلاف در نهایت به پیکره جودوی ایران وارد خواهد شد، خاطرنشان کرد: با این روند جودوکاران در افکار عمومی و در میان اهالی ورزش و اقشار مختلف جایگاه خود را از دست می دهند. در واقع همین اختلافات موجب شده است که در سال های اخیر جودو از سبد رشته های مدال آور خارج شود.
پیشکسوت جودو با اشاره به اینکه این گونه رفتارها برای جودو ناپسند است، ادامه داد: بهتر است، مدیران رده بالای وزارت ورزش و جوانان وارد عمل شوند و تکلیف فدراسیون را روشن کنند. این دو مسوول فدراسیون یا باید در کنار هم فعالیت کنند و یا به این وضع پایان دهند.
وی در مورد شرایط فعلی تیم ملی بزرگسالان ایران عنوان کرد: وقتی شرایط فراهم نباشد به طور یقین تیم ملی هم به موفقیتی نخواهد رسید. ما باید ابتدا شرایط فدراسیون را مشخص کرده و سپس با برنامه ریزی اصولی در رده های پایه به دنبال رهایی از شکست های سال های اخیر باشیم.
ورزشی**3783** 1701

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
کسب سهمیه المپیک در مسابقات تیروکمان قهرمانی آسیا