ورزشی


2 دقیقه پیش

رونمایی از جوان‌ترین فاتح تاریخ در روز تصادف روزبرگ و همیلتون

تسنیم/ قهرمانی پسری که هنوز به سن اخذ گواهینامه رانندگی در کشورش نرسیده، اتفاق مهم مرحله پنجم فصل ۲۰۱۶ فرمول یک بود.مرحله پنجم فصل 2016 فرمول یک در پیست کاتالونیای اسپانیا ...
2 دقیقه پیش

مرزبان گزینه جدی سپاهانی‌ها بعد از ویسی

تابناک/ علیرضا مرزبان به عنوان جدی ترین گزینه تیم فوتبال سپاهان برای فصل اینده است.بعد از پایان فصل پانزدهم و ناکامی سپاهان در لیگ مسئولان این باشگاه در پی جانشین استیماچ ...



رشد 33 درصدی عملکرد انجمن های ورزشی/ ظرفیت سپک تاکرا برای کسب مدال در آسیا


محمد علیپور روز شنبه در گفت و گویی اختصاصی با خبرنگار ایرنا،افزود: رشته های جدیدی در ایران به مرحله ای می رسند که به دلیل مسابقات داخلی و بین المللی باید به آنان خدمات داده شود و به همین دلیل ضرورت ایجاد فدراسیون انجمن های ورزشی تشخیص داده شد و از 4 سال گذشته این فدراسیون راه اندازی شد.
وی با اشاره به فعالیت بیش از 250 فدراسیون بین المللی در دنیا اظهار داشت: در اغلب کشورهای آسیایی، اروپایی و آمریکایی تعداد فدراسیون ها بین 30 تا 40 فدراسیون است و این تعداد دیگر افزایش نمی یابد و بقیه رشته ها زیر نظر یک تشکل یا فدراسیون فعالیت می کنند.
علیپور ادامه داد: فدراسیون انجمن های ورزشی 15 انجمن با بیش از 35 رشته ورزشی را تحت پوشش دارد که هر رشته خود از زیر شاخه های متعددی تشکیل شده است. برای مثال انجمن ورزش های هوایی 7 کمیته دارد یا سپک تاکرا خود 4 رشته داشته و راگبی دو رشته دارد.
وی گفت: در بخشی از فعالیت های خود به این سمت حرکت کردیم که انجمن همانطور که در دنیا رسمی است در ایران نیز رسمیت داشته باشد، هر چند اینگونه اسم ها در کشور ما کوچک است. برای مثال وقتی به یک رشته می گوییم با نام کمیته فعالیت کن، نگران می شود در حالی که بزرگترین نهاد ورزشی در دنیا، کمیته بین المللی المپیک است و روی این موضوع فرهنگ سازی کردیم که به عناوین حساس نباشند.
رییس فدراسیون انجمن های ورزشی ادامه داد: در حال حاضر برخی از انجمن ها از برخی فدراسیونها مطرح تر و فعالیت های گسترده تری دارند و حتی در سطح آسیا و یا بین المللی کرسی های حساسی را عهده دار هستند.
وی تصریح کرد: شاید 4 سال پیش تقاضای فدراسیون شدن زیاد بود اما دیگر این موضوع را کمتر می شنویم، چرا که دیگر نیازی احساس نمی شود. سعی کردیم بدون دخالت در امور انجمن ها بیشتر وظیفه حمایت و نظارتی داشته باشیم به طوری که هم اکنون 15 انجمن ما همگی دارای رییس، هیات رییسه، دبیر و کمیته های مختلف هستند و کار انتخاب بازیکنان و اعزام ها را خودشان انجام می دهند و اکنون نام انجمن به نوعی نهادینه شده است.
علیپور بیان داشت: تنها کار باقیمانده، رسمی شدن نام انجمن است که باید در اساسنامه این فدراسیون درج شود که پیشنهاد آن را به وزارت ورزش و جوانان ارایه داده ایم تا با انجام این کار انجمن ها بتوانند برخی امور مانند مالی را به طور مستقل انجام دهند.
رییس فدراسیون انجمن های ورزشی گفت: تفویض اختیار و اعتماد بخشی به انجمن ها بخش اصلی مدیریت من است به طوری که مکاتبات اداری ما با انجمن ها به صفر رسیده و این کار به شکل چشمگیری جواب داده به گونه ای که در بازیهای ساحلی آسیایی موفق به کسب مدال شدیم و میزبانی رقابتهای راگبی جام ریاست جمهوری و چهار جانبه بیس بال در تهران را برعهده داشتیم.

* 206 مدال آسیایی و جهانی برای انجمن های ورزشی ایران
علیپور همچنین گفت: انجمن هایی که اکنون زیر نظر این فدراسیون فعالیت می کنند طی 4 سال گذشته درجا نزده اند و آمار و ارقام نشان می دهند که همه آنها پویا بوده و حرکت رو به جلو داشته اند به طوری که طی چهار سال گذشته در مجموع 206 مدال در میادین آسیایی، جهانی و بین المللی کسب کرده اند.
وی بیان داشت: در سال 1390 در مجموع 58 مدال (13 طلا، 14 نقره و 31 برنز)، در سال 1391 نیز 22 مدال (5 طلا، 5 نقره و 12 برنز)، سال 1392 هم 21 مدال (7 طلا، 3 نقره و 11 برنز)، سال 1393 نیز 42 مدال (5 طلا، 11 نقره و 26 برنز) و در سال جاری و تا پایان آذر ماه 63 مدال (23 طلا، 21 نقره و 19 برنز) کسب کرده اند. این تعداد مدال نشان می دهد که روند رو به رشدی داشتیم و برای اولین بار سپک تاکرا سال گذشته مدال برنز آسیا را گرفت و تیم سپک تاکرا بانوان نیز در جهان سوم شدند.
رییس فدراسیون انجمن های ورزشی ادامه داد: اساسا کار جدید و راه اندازی یک مجموعه، کار سختی است، برخی رشته ها مانند فوتبال، والیبال و بسکتبال شناخته شده و جاافتاده هستند اما رشته هایی مانند جهت یابی، فوتوالی و کریکت ناشناخته و گمنام هستند و به همین دلیل به همراه مشکلات راه اندازی این رشته ها در شناساندن آن نیز باید تلاش فراوانی صورت گیرد.
وی بیان داشت: رشته هایی همچون فوتوالی، جهت یابی و فلوربال دو سالی است که در ایران راه اندازی شده و همگی ضمن داشتن لیگ به میادین بین المللی نیز راه یافته اند و در این راه،بار فدراسیون بیشتر بر دوش انجمن ها و هیات های ورزشی است.

**استقبال خوب جوانان و بانوان از رشته های جدید

علیپور با اشاره به استقبال بسیار خوب جوانان و به خصوص بانوان ایران از رشته های جدید یادآور شد: همه رشته های ورزشی این فدراسیون به جز فوتوالی به دلیل برگزاری آن در ساحل در بخش بانوان فعال است و حتی در مسابقات رسمی نیز شرکت می کنند.

**9 انجمن ورزشی لیگ سراسری دارند
وی با بیان اینکه لیگ سراسری توسط 9 انجمن در حال برگزاری است، گفت: در رشته هایی همچون بیسبال و راگبی لیگ داریم و حتی در راگبی با وجود کشورهای قدرتمندی همچون هند توانستیم در غرب آسیا دوم شویم و در رشته راگبی رویکردمان را از راگبی 15 نفر به 7 نفره تغییر دادیم چرا که در بازیهای آسیایی و المپیک، راگبی 7 نفره برگزار می شود.
با توجه به اینکه در گذشته راگبی فدراسیون داشت اما اکنون یک دهم بودجه آن زمان نیز خرج نمی شود و هر چند یکی از ابزارهای روبه رشد بودجه است اما با کم شدن اعتبارات، حرکت رو به رشد چنین رشته هایی مختل نشد.
وی با اشاره به اینکه سرمایه گذاری در رشته های جدید در مجموع به نفع ورزش قهرمانی ایران نیز خواهد بود، گفت: تا چه زمانی در بازیهایی آسیایی و المپیک تنها برروی سه تا چهار رشته برای کسب مدال باید تمرکز کنیم و چرا راگبی و بیسبال و سافت بال در المپیک نباشند و تیم ملی سپک تاکرا ایران در بازیهای آسیایی ظرفیت کسب مدال را دارد. برخی فدراسیون بعد از 30 سال فعالیت حتی یک عنوان پنجمی آسیا را نیز ندارد ولی فدراسیون انجمن های ورزشی سال گذشته در بازیهای ساحلی آسیایی در تایلند در سه رشته موفق به کسب یک طلا، 3 نقره و 3 برنز شد.

**در دوره بعدی بازیهای ساحلی آسیا در 4 یا 5 رشته شرکت می کنیم
علیپور درخصوص اینکه تعداد رشته های فدارسیون انجمن های ورزشی در دوره آینده بازیهای ساحلی در ویتنام افزایش خواهد یافت؟ گفت: تعدادی از رشته ها مانند ورزش های هوایی، جت اسکی و اسکی روی آب را به کمیته ملی المپیک اعلام کرده ایم که توان کسب مدال را دارند و در مجموع 10 رشته از این فدارسیون می توانند در بازیهای ساحلی آسیایی شرکت کنند که با توجه به محدودیت ها به سه رشته قبلی، یک یا دو رشته دیگر اضافه می شود.

**رده شانزدهم فدراسیون انجمن های ورزشی در بین 48 فدراسیون
رییس فدراسیون انجمن های ورزشی همچنین گفت: در ارزیابی وزارت ورزش و جوانان با توجه به اینکه تنها 4 سال از فعالیت این فدارسیون می گذرد، رده شانزدهم را کسب کردیم و اعتقاد دارم اگر در این رتبه بندی ما را به صورت انجمن ببینند این رده بالاتر هم خواهد رفت.
وی با اشاره به رده دوم این فدارسیون در بخش مدیریت منابع مالی و انسانی گفت: در ارزیابی های وزارت ورزش و جوانان عملکرد ما در سال 93 نسبت به سال 92 بیش از 33 درصد رشد داشته است که در این ارزیابی شاخص هایی همچون مسابقات قهرمانی کشور، انتخابی تیم ملی، لیگ، اردوهای تیم ملی، اعزام به مسابقات آسیایی و جهانی، میزبانی مسابقات جهانی و آسیایی، آموزش، داوری و سایر موارد مد نظر قرار می گیرد که تا به امروز 1195 برنامه اجرا کرده ایم یعنی در طول 4 سال گذشته به طور متوسط هر روز یک برنامه اجرا کرده ایم.

**استقلال مالی انجمن های ورزشی
علیپور در ادامه این گفت و گو در خصوص وضعیت بودجه فدراسیون انجمن های ورزشی نیز گفت: با توجه به اینکه بودجه دولت و وزارت ورزش و جوانان محدود است، انجمن ها باید یاد بگیرند که با جذب حامیان مالی، هزینه های خود را جبران کنند و در مجموع از 40 سال پیش بودجه ورزش کم بود و این امر تاالان هم ادامه دارد و در شرایط فعلی اگر بودجه ورزش چندین برابر شود باز هم پاسخگو نیست و اگر بودجه ورزش و فدراسیون ها که نزدیک به یکصد میلیارد تومان است تا 500 میلیارد تومان هم افزایش یابد به دلیل گسترده بودن فضای کار در ورزش باز هم احساس کمبود می کنیم.
وی ادامه داد: اکنون به برخی از انجمن ها مانند ورزش های هوایی، دارت و فوتبالدستی بودجه ای نمی دهیم و این انجمن ها از منابع درآمدی و یا حامیان مالی استفاده می کنند و از سوی دیگر این فدراسیون 6 رشته رسمی شامل راگبی، بیسبال و سافت بال، کریکت، سپک تاکرا و دراگون بوت داریم که مدال آنها رسمی تر و با ارزش تر است و بخشی از بودجه به این انجمن ها پرداخت می شود.
علیپور خاطرنشان کرد: سال گذشته وزارتخانه حدود 2 میلیارد تومان به فدراسیون انجمن های ورزشی پرداخت کرد رحالی که 6 میلیارد تومان هزینه انجام شد جالب اینکه این عدد در سال 90 به 200 میلیون تومان هم نمی رسید. فدراسیون با توجه به این بودجه دریافتی تنها می تواند 20 درصد به آنها کمک کند.
وی بیان داشت: در سال جاری 16 اعزام برون مرزی داشتیم که 12 اعزام از طریق حامیان مالی انجام شده است.

**13 هزار ورزشکار بیمه شده
رییس فدراسیون انجمن های ورزشی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در بخش جمعیت ورزشی و بیمه شده ها آمار این فدراسیون در سال 92 بیش از 11 هزار نفر بود که سال گذشته به 13 هزار نفر افزایش یافت و دومین فدراسیون از نظر ورزشکاران بیمه شده بودیم که از 34 درصد، 22 درصد آن اختصاص با بانوان داشت.
وی با اشاره به اقبال بسیار خوب بانوان به رشته های جدید گفت: اولین تیم های ملی فوتبالدستی، دارت، سپک تاکرا، سافت بال و کریکت بانوان در این فدراسیون راه اندازی شد و حتی تیم ملی کریکت بانوان ایران توانست در گروه A آسیا و در بین شش تیم اول آسیا قرار گیرد.

**فدراسیون انجمن ورزشی، پرجمعیت ترین تشکل ورزشی
علیپور یکی از علل موفقیت انجمن های ورزشی را رشد و توسعه این رشته ها در سطح استانها و شهرستان ها دانست و خاطر نشان کرد: در حال حاضر هیات های استانی در 31 استان و 251 شهرستان فعال است و با توجه فعالیت انجمن ها و کمیته ها در سراسر کشور بیش از 1750 نفر به عنوان مدیر ورزشی در کشور فعالیت می کنند که به نوعی پرجمعیت ترین تشکل ورزشی کشور هستیم.

**برگزاری 210 دوره آموزشی
رییس فدراسیون انجمن های ورزشی با اشاره به برگزاری 210 دوره آموزشی طی چهار سال گذشته خاطر نشان کرد: به طور میانگین هر سال 50 دوره آموزشی برگزار شده است که 20 تا 25 دوره بین المللی بوده است.

**حضور سپک تاکرا در بازیهای آسیایی را پیشنهاد داده ایم
وی در خصوص حضور رشته های جدید در بازیهای آسیایی گفت: رشته هایی همچون دراگون بوت، سپک تاکرا، بیسبال و سافت بال و کریکت در بازیهای آسیایی حضور دارد و در این بین تیم ملی سپک تاکرا ظرفیت آنرا دارد که در بازیهای آسیایی مدال بگیرد.
علیپور بیان داشت: این موضوع را به کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و جوانان پیشنهاد داده ایم اما هنوز تصمیمی نگرفته اند، ضمن آنکه تیم ملی راگبی ایران با توجه به حضور موفق در رقابتهای انتخابی المپیک ، می تواند در بازیهای آسیایی شرکت کند.

**تولید نشدن لوازم ورزشی در داخل از مشکلات اساسی انجمن های ورزشی است
رییس فدراسیون انجمن های ورزشی در بخش دیگری از این گفت و گو تولید نشدن لوازم ورزشی رشته های مربوط به این فدراسیون را از مشکلات اساسی دانست و گفت: در فروشگاههای ورزشی ایران، توپهای کریکت، بیسبال، سپک تاکرا و راگبی نمی توان پیدا کرد و با توجه به اینکه جمعیت ورزشی این فدراسیون در حال گسترش است نیاز به ابزار و امکانات دارند و نبود امکانات، مشکلاتی را به همراه خواهد داشت.
وی ادامه داد: تولید کنندگان داخلی را برای تولید لوازم ورزشی مربوط به رشته های ورزشی انجمن های ورزشی تشویق کردیم که تمایلی به انجام این کار نشان ندادند و از وزارت ورزش و جوانان خواستیم که به صورت ارزی به ما کمک کنند تا لوازم مورد نیاز را وارد و در سراسر کشور پخش کنیم.
علیپور در پاسخ به این سووال که آیا یکی از شرکت های آمریکایی برای سرمایه گذاری در رشته بیس بال در ایران اعلام آمادگی کرده است؟ گفت: چنین چیزی نبوده بلکه چند بیس بالیست ایرانی بسیار خوب در سطح جهان مانند یو درویش در لیگ ژاپن حضور دارند که دوست دارند به ایران و تیم ملی کمک کنند و در مسابقات راگبی از تعدادی از بازیکنان ایرانی ساکن در خارج از کشور هم دعوت کرده ایم برای تیم ملی بازی کنند که با جان و دل قبول می کنند.

**روند کار فدراسیون انجمن ها با کم یا زیاد شدن رشته ها تغییر نمی کند
رییس فدراسیون انجمن های ورزشی در خصوص جدا شدن رشته های رزمی همچون موی تای، او اسپرت، ساواته و کیک بوکسینگ و همچنین کشتی آلیش از این فدراسیون، گفت: فدراسیون انجمن های ورزشی دستگاهی است که ساخته شده تا به انجمن های ورزشی سرویس بدهد و برای این کار نیز برنامه و قانون داریم و براساس مطالعات و کار کارشناسی برنامه 5 ساله برای آن نوشته شده است، اضافه کردن و یا کم کردن رشته ها براساس تصمیم وزارت ورزش و جوانان است اما در مجموع روند و سیکل کار فدراسیون مشخص است.
وی در خصوص اینکه آیا قرار است رشته ای به این فدراسیون اضافه شود؟ خاطر نشان کرد: به طور معمول هر سال یک یا دو رشته را به ما اضافه و یا کم می کنند.
عضو هیات اجرایی کمیته ملی المپیک در خصوص ارزیابی خود از کسب سهمیه های المپیک ریو گفت: به طور معمول تعدادی از رشته ها چه آنهایی که مدال می گیرند و چه رشته هایی که مدال نمی گیرند مانند ادوار گذشته در المپیک ثابت هستند اما در مجموع 3 تا 4 رشته مدال آور هستند و حدود 12 رشته نیز سهمیه کسب می کنند.
وی تصریح کرد: در بازیهای المپیک 2016 ریو کارمان بسیار سخت و سنگین است، نه از این جهت که ما کم کار کرده ایم بلکه کشورهای حریف نیز بیکار نبوده و خوب کار کرده اند و عرصه های رقابتی ورزش بسیار سخت شده است.
علیپور بیان داشت: در جام جهانی 2014 برزیل کارشناسان روی هیچ تیمی در ابتدا نمی توانستند تمرکز کنند و سطح فنی تیم های شرکت کننده غیر قابل تصور بود و این امر نشان داد که عرصه ورزش تغییر کرده و تیم ها رشده کرده اند.
وی ادامه داد: در بازیهای المپیک پیش رو در مجموع بین 17 تا 18 نفر در رشته های کشتی، وزنه برداری، تکواندو و دوومیدانی امید کسب مدال خواهند داشت و اگر خوب کار کنیم می توانیم 4 تا 5 مدال طلا را بگیریم و نتیجه ای مشابه دوره قبل کسب کنیم که البته بسیار سخت و دشوار خواهد بود.
علیپور تصریح کرد: امیدوارم که رده هفدهم دوره قبلی در المپیک ریو تکرار شود.
ورزشی**1067** 1701

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
رشد 33 درصدی تولید انواع خودرو