گردشگری


2 دقیقه پیش

بازگشایی اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ نیاوران

به مناسبت روز جهانی موزه اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ اختصاصی نیاوران بازگشایی می شود.به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران این اتاق پس از یک دوره تعمیرات ...
2 دقیقه پیش

سه اثر جهانی در خوزستان بدون زیرساخت گردشگری

خوزستان سه اثر ثبت جهانی دارد. چغازنبیل؛ شهر تاریخی شوش و سازه های آبی شوشتر اما برای هیچ کدام از این میراث جهانی زیرساخت های گردشگری مناسبی تدارک دیده نشده است.استان ...



ابنيه/ حمام «ميمند»، حمامي در دل سنگ


  X  

تاریخ خبر : یکشنبه 1394.08.10 - 19:25

ابنيه/ حمام «ميمند»، حمامي در دل سنگ

قدس آنلاين/ حمام ميمند که مثل خانه هاي آن در دل سنگ کنده شده يکي از عجايب اين خانه ها است که بصورت حمام هاي سنتي داراي خزانه بوده و طبق روايات مردمان آنجا که به خاطر دارند و شواهد موجود مسائل و نکات بهداشتي در آن رعايت مي‌شده‌است.
ساختمان اين حمام بدين طريق است که: کوچه اي آنرا به داخل دالاني وصل مي‌کند يعني اول مانند ديگر حفره هاي آن کوچه کنده شده و اين کوچه در انتها به دالاني ختم مي‌شود پس از دالان يعني در وسط آن دري است که به رختکن حمام متصل مي‌شود اين رختکن داراي حوضي در وسط و سه سکو در اطراف مي‌باشد. که درب ديگري آنرا به صحن حمام وصل مي‌کند در پايين صحن خزانه اي کنده شده که در سنگ است و منفذي هلالي شکل آنرا به صحن وصل مي‌کند که براي برداشتن آب بوده در وسط خزانه گودالي است که جاي قرار دادن ديگي براي گرم کردن آب بوده و در پايين و پشت اين چاله دالاني است که درب آن به خارج حمام باز مي‌شده که آتشخانه و محل برافروختن آتش در زير حمام قرار داشته. براي گرم کردن حمام منفذي بوده که دود در آن مي پيچيده و آنرا گرم مي‌کرده که پس از گرم شدن گرفته مي‌شده‌است.
و اما در طرف راست خزانه حوضي بوده که محل شستن پا و آب کشيدن آن بودهاست و در طرف چپ حمام بريدگي کوچکي براي نظافت و دارو کشيدن بوده است. طريقه حمام کردن به اين ترتيب انجام مي‌گرفته‌است که فردحمامي در جلو خزانه مي ايستاده و بدن مراجعه کنندگان را به‌وسيله ظرفي با ريختن آب خيس مي‌کرده که پس از چرک کردن و ريختن آب دوباره و تميز شدن بدن، فرد مي‌توانسته براي غسل کردن داخل خزانه برود و پس از انجام غسل از سمت راست يعني اطاقي که حوض در آن بوده خارج مي‌شده و پاي خود را آب ميکشيده‌است.
از نکات عجيب در اين حمام آن است که سوراخي در بالاي صحن و رختکن مي‌باشد که سنگي مرمر بر روي آن گذاشته اند که اين سنگ به طرز عجيبي نور را در حمام منعکس مي‌کند و در واقع منبع نور حمام مي‌باشد.
علاوه بر اين ديگر منابع روشنايي حمام عبارت‌اند از: روغن گياهي بنام (کن تون) يا کنده خشک پوسيدهاي که کمتر دود مي‌کند. ريشه گياهي بنام (جلا) که نوعي خار بوده و از آن کتيرا به عمل ميآورند و چراغموشي، که اکنون اين حمام برقکشي شده‌است.

نظر شما


ویدیو مرتبط :
نانی از دل سنگ