ورزشی


2 دقیقه پیش

رونمایی از جوان‌ترین فاتح تاریخ در روز تصادف روزبرگ و همیلتون

تسنیم/ قهرمانی پسری که هنوز به سن اخذ گواهینامه رانندگی در کشورش نرسیده، اتفاق مهم مرحله پنجم فصل ۲۰۱۶ فرمول یک بود.مرحله پنجم فصل 2016 فرمول یک در پیست کاتالونیای اسپانیا ...
2 دقیقه پیش

مرزبان گزینه جدی سپاهانی‌ها بعد از ویسی

تابناک/ علیرضا مرزبان به عنوان جدی ترین گزینه تیم فوتبال سپاهان برای فصل اینده است.بعد از پایان فصل پانزدهم و ناکامی سپاهان در لیگ مسئولان این باشگاه در پی جانشین استیماچ ...



خالقی: برخی ملی‌پوشان از اسماعیلاجیچ ذهنیت منفی داشتند


به گزارش خبرگزاری تسنیم،تیم ملی هندبال کشورمان در مسابقات انتخابی المپیک 2016 ریو به مقام دوم دست یافت و از صعود مستقیم به المپیک باز ماند اما این تیم همچنان فرصت دارد تا شانس خود را در مسابقات پلی‌آف امتحان کند. فرامرز خالقی، مدیر تیم‌های ملی هندبال در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، به بررسی عملکرد تیم ملی در مسابقات انتخابی المپیک، برنامه این تیم برای حضور در جام ملت‌های آسیا و برخی حواشی مطرح شده در خصوص تیم ملی صحبت کرد که مشرح آن را در زیر می‌خوانید:

تسنیم: عملکرد تیم ملی هندبال کشورمان در مسابقات انتخابی المپیک را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم و در فضایی به سر می‌بریم که هندبال، ورزش اول ما نیست و شاید در زمره ورزش‌هایی است که اولویت دوم و یا سوم نیز محسوب می‌شود. قطر در سال‌های گذشته در تعدادی از رشته‌های ورزشی سرمایه‌گذاری کرده و تنها در دوومیدانی و هندبال بازدهی مورد نظر و مطلوب خود را کسب کرده و با توجه به اینکه در رشته هندبال پس از فرانسه، نایب قهرمان کنونی جهان است، با برنامه‌ریزی مدال المپیک در این رشته را هدف‌گذاری کرده است.

بیایید نگاه جدیدی داشته باشیم؛ ما چهار رشته مطرح تیمی در توپ و تور داریم. یعنی والیبال، فوتبال، بسکتبال و هندبال که در تمام آنها مسابقات قهرمانی آسیا برگزار می‌شود. حالا فرض کنید در رشته فوتبال، آرژانتین که نایب قهرمان کنونی جهان است، در رشته بسکتبال، اسپانیا به عنوان  نایب قهرمان کنونی جهان و یا در والیبال هم تیم ملی ایتالیا  در مسابقات قهرمانی آسیا حضور داشته باشند و ما از تیم ملی ایران کسب عنوان اول و مقام قهرمانی را انتظار داشته باشیم. آیا این موضوع شدنی و امکان‌پذیر است؟ باید به یاد داشته باشیم که در تنها رشته‌ای که عنوان‌دار و نایب قهرمان جهان در آسیا حضور دارد، هندبال است و تیم قطری حضور دارد که تیم ١١ ملیتی محسوب می‌شود.

ما باید قبول کنیم که اوج توانمندی و اقتدار تیم ملی هندبال را در دوحه قطر و در مسابقات انتخابی المپیک 2016 ریو به نمایش گذاشتیم. ما در این مسابقات تیم عمان که سیزده ماه پیش ما را شکست داده بود را با اختلاف زیاد از پیش رو برداشتیم و تیم ژاپن را که همیشه در یک رقابت پایاپای و هم سطح و با اختلاف حداقل گل می‌بردیم را هم با اقتدار شکست دادیم. عربستان همیشه مدعی را هم با پنج گل اختلاف شکست دادیم و بحرین نیز که نایب قهرمان کنونی آسیا را یدک می‌کشید ، با ٥ گل اختلاف مغلوب کردیم و این عملکرد بچه‌های ما جای تحسین و تقدیر دارد.

امروز اهمیت و جایگاه هندبال ایران به جایی رسیده که  لهستان که هم اکنون صاحب مقام سوم جهان است،  ایران را در راستای آمادگی مسابقات قهرمانی اروپا- ژانویه 2016 و انتخابی المپیک 2016 در قاره اروپا  به  تورنمنت چهارجانبه در کشورش دعوت می‌کند. در این مسابقات که در ماه آینده به میزبانی شهر ورسلاو لهستان برگزار خواهد شد، تیم‌های  ایران، چک، اوکراین و لهستان حضور دارند که به جز ایران، سه کشور دیگر جزو  تیم‌های برتر اروپا هستند. به یاد ندارم که تیم ملی هندبال ایران تاکنون در چنین تورنمنتی آن هم در این سطح حضور یافته باشد. اگر لهستان به ما به عنوان تیم 21 جهان یعنی آخرین مقام ایران در مسابقات قهرمانی جهان - ژانویه ٢ ١٥، نگاه می‌کرد هیچ‌گاه به این تورنمنت دعوت نمی‌شدیم. مطمئنا آنها جایگاه کنونی ما در هندبال جهان را فراتر از رتبه کشورمان در جام جهانی ٢ ١٥ می‌دانند.

ما اگر در این تورنمنت هر سه بازی خود را هم ببازیم، در آینده نتیجه حاصل از کسب تجربه  مفید آن را خواهیم دید. همان طور که در ماه گذشته در تورنمنت چهارجانبه تونس در راستای آمادگی همین مسابقات دوحه قطر، با تیم‌های قدرتمند تونس، سوییس و الجزایر دیدار داشتیم و با وجود شکست نزدیک مقابل آنها، تجربیات مطلوب و موثری برای بازیکنان و کادر فنی تیم ایران به دست آمد.

تسنیم: در خصوص لباس تیم ملی حرف و حدیث‌های زیادی مطرح شد. آیا از اسپانسر تیم ملی در بحث لباس رضایت داشتید؟

متاسفانه در طول مسابقات و به ویژه پس از کسب مقام  ارزشمند نایب قهرمانی، این موفقیت‌ها مورد توجه  جدی و کارشناسانه صدا و سیما ، مطبوعات و رسانه ها قرار نگرفت و پس از پایان مسابقات در یک حرکت سازماندهی شده، همگی  به موضوعات حاشیه‌ای و درون اردویی  که در هر جمع و گروهی قطعاً و کما بیش وجود  دارد، پرداختند. آنها موضوعاتی به غیر از موضوع اصلی که ارتقای جایگاه و افزایش ضریب نفوذ این رشته مهیج در جامعه بود را مورد توجه دادند. انتظار این بود که به خلق این حماسه منصفانه تر نگاه می‌کردند.

برای مثال هندبال ورزشی است که در آن درگیری فیزیکی زیاد است و احتمال پار شدن لباس بازیکنان در طول بازی‌ها زیاد است و طبیعتاً مواردی هم نیاز به دوخت و دوز خواهد داشت، به علاوه از هر فرم و رنگ  دو دست کامل لباس در اختیار بازیکنان قرار  داشت. در این تورنمنت از پکیج کامل و لباس‌های برند GEOVA ایتالیا که در اختیار تیم ملی قرار گرفته بود، استفاده شد، حتی به یاد دارم بنا به توصیه بازیکنان در سفر تدارکاتیسه ماه قبل  در کشور اسلوونی از برند KEMPA آلمان، پکیج کامل البسه را تهیه ﮐﺮﺩیم  و در اختیار آنها قرار دادیم.

تسنیم: برخی صحبت‌ها در خصوص نارضایتی بازیکنان از رفتار سرمربی تیم ملی مطرح بود. آیا در اردو بازیکنان در ارتباط‌گیری با عرفان با مشکل روبه‌رو بودند؟

عرفان اسماعیلاجیچ مجبور شد جلال کیانی و احسان ابویی را بر اساس مقررات حاکم بر مسابقات از بازی سوم به بعد از لیست تیم ملی حذف  کند و دو لژیونر تیم ملی یعنی الله‌کرم استکی وعلیرضا موسوی که  درگیر مسابقات لیگ‌های اروپایی در فرانسه و رومانی بودند و با تأخیر موجه و چندین روزه وارد دوحه قطر شدند را جایگزین کند. به هر دلیلی ارتباط و تعاملات بین بازیکن و مربی می‌تواند به گونه‌ای خاص و در چهارچوب اصول حرفه‌ای تعریف شود، به علاوه مردمان یوگسلاوی سابق ( کرواسی، صربستان، مونته ﻧﮕﺮو، اسلوونی و ...) معمولاً  با خونسردی خاص و جدیت بیشتر در رفتار و اعمال با مخاطبان‌شان برخورد می‌کنند که ریشه در فرهنگ و تفاوت رسم و رسوم رایج در میان مردم ایران و این کشورها دارد و این امر موضوعی نیست که باعث ایجاد اختلاف اساسی در تیم باشد. هر چند به مرور در طول پنج ماه همکاری با سرمربی کروات و دستیاران صرب تیم ملی این اختلاف فرهنگی با افزایش شناخت از سوی طرفین به تعامل، همگرایی و همسویی بیشتر منجر شد.

تسنیم: عملکرد عرفان اسماعیلاجیچ را در مسابقات انتخابی المپیک چگونه ارزیابی می‌کنید؟

برخی از بازیکنان و مربیان معتقد بودند که عرفان برخلاف مربیان گذشته از جمله ماچک تاکتیک‌های متعدد، شابلون‌وار و کلیشه‌ای به آنها آموزش نداده و با این اوصاف این تصویر منفی و مخرب، در ذهن‌شان وجود داشت و در نتیجه آنها امکان حذف تیم در مرحله مقدماتی و عدم صعود به مرحله نیمه نهایی را نیز پیش‌بینی می‌کردند و حتی تصور می‌کردند که با توجه به شناخت چندین ساله ماچک و تاکتیک‌پذیری‌اش، مقابل بحرین نتیجه نخواهیم گرفت.خداوند را شاکریم که شاهد عملکرد بسیار مطلوب برابر نایب قهرمان کنونی آسیا بودیم و  تیم بحرین را که در آخرین مسابقات قهرمانی آسیا در جایگاه بالاتری از ایران قرار گرفته بود را با همان مربی سرشناس شکست دادیم.

عرفان و بالاخص دستیار متبحر و استاد مسلم بدنسازی وی یعنی " نناد نارادای "در تمرینات و برنامه‌های مرتبط، جدی و شدیداً حساس بودند و در قالب نظم خاصی، کاملاً حرفه‌ای عمل می‌کردند. حتی زمانی که تیم برای اردوهای تدارکاتی وارد کمپ اردوی اسلوونی، کرواسی و یا تونس می‌شدند با حداقل زمان استراحت،  بازیکنان را برای تمرین بدنسازی همراه با  دویدن و نرمش فرا می‌خواندند و حالا بازیکنان متفق القول به علمی و نتیجه بخش بودن آن تمرینات نفسگیر و فشارهای پنج ماهه و بدنسازی‌های وی، پی بردند و همگی به توانمندی این مربی بدنساز متخصص در رشته هندبال اعتراف کردند، به طوری که در مسابقات انتخابی اخیر کلیه بازیکنان و مربیان تیم‌های رقیب به تحول اساسی و ارتقای قوای جسمانی و افزایش جنگندگی و بویژه یکسان بودن توان بدنی بازیکنان ایران از  دقیقه یک  تا دقیقه 60 هر مسابقه اشاره داشتند واز این حیث تیم ایران  زبانزد خاص و عام بود.

نباید فراموش کرد که نتایج قابل قبول و فراتر از انتظار در دوحه قطر، برداشت حاصل از کاشت در همان اردوهای تدارکاتی اسلوونی، کرواسی و تورنمنت تونس است که مورد نقد جدی و علنی تعدادی  از کارشناسان و مربیان داخلی قرار گرفته بود.

تسنیم: برخی از بازیکنان نسبت به پرداخت پاداش‌ها گلایه داشتند. آیا بازیکنان از پاداشی که از طرف اسپانسر پرداخت می‌شود، راضی هستند؟

تلاش و پیگیری مسئولان و ابوالحسن مهدوی، رئیس فدراسیون نتیجه داد و باید از مدیرعامل و هیئت رئیسه ورزش دوست مجموعه کرمان موتور هم تشکر کرد که با اهدای پاداش یعنی تخفیف ٢٥ میلیون ریالی خرید خودرو از محصولات کرمان موتور، بازیکنان و  نایب قهرمانی تیم ملی را که از دید آسیایی‌ها، قهرمانی محسوب می‌شود را مورد تقدیر قرار داد.

علاوه بر  ٥ دلار پرداختی به هر یک از بازیکنان و کادر توسط سرپرست تیم اعزامی در طول این مسابقات (بعد از بازی اول با عمان ٢ دلار،  بعد از مسابقه  با ژاپن ١ دلار و بعد از دیدار با بحرین ٢ دلار ) با بضاعت موجود مبلغ ١ میلیون ریال بعد از مراسم بدرقه و قبل از خروج از ایران  به حساب بانکی هر یک از بازیکنان ریخته شد.

دیدید که  انتشار مصاحبه‌های متعدد بازیکنان، با سکوت مطلق مسئولان در طول این چندین روز اخیر نیز همراه بود تا حماسه دوحه قطر، تحت الشعاع این حواشی نامطلوب قرار نگیرد.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
روان بنه و ذهنیت منفی به خود