گردشگری


2 دقیقه پیش

بازگشایی اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ نیاوران

به مناسبت روز جهانی موزه اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ اختصاصی نیاوران بازگشایی می شود.به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران این اتاق پس از یک دوره تعمیرات ...
2 دقیقه پیش

سه اثر جهانی در خوزستان بدون زیرساخت گردشگری

خوزستان سه اثر ثبت جهانی دارد. چغازنبیل؛ شهر تاریخی شوش و سازه های آبی شوشتر اما برای هیچ کدام از این میراث جهانی زیرساخت های گردشگری مناسبی تدارک دیده نشده است.استان ...



چشم بازار توریسم به جیب چینی‌ ها


در سال 2013 بازار گردشگری بین‌المللی بيش از گذشته تحت تاثير تعداد گردشگران چيني و ميزان دست‌ودلبازي آنها در سفرهاي خارجي‌شان قرار گرفت. تعداد 2/98 ميليون چینی به خارج از کشور سفر کردند

. این ميزان نسبت به سال 2012 از افزایش 18درصدي برخوردار شد و ميزان ارزي كه آنها به خارج از چين منتقل كردند، به 7/128ميليارد دلار بالغ شد كه افزایش 8/26 درصدي نسبت به سال گذشته داشت. این درحالی است که طبق گزارش اخیر آکادمی گردشگری چین، صنعت گردشگری این کشور با کسری درآمد قابل ملاحظه‌ای روبه‌رو است. در واقع همین موضوع که گردشگران چینی هزینه بیشتری را صرف بازدید از کشورهای خارجی می‌کنند موجب شده که این کشور در صنعت گردشگری با کسری درآمد 6/77میلیارد دلاری از ماه ژانویه تا سپتامبر مواجه شود. پیش‌بینی می‌شود میزان کسری درآمد گردشگری این کشور در سال 2014 به 100 میلیارد دلار افزایش یابد که نشان‌دهنده بازار گردشگری راکد داخلی است.

اما دلایل متعددي در رشد سریع گردشگران خارجی چینی دخيل هستند. رشد اقتصادي مستمر و بهبود درآمد سرانه، تقاضای رو به رشد در صنعت گردشگری، تقويت ارزش پول چين، سیاست‌های تسهيل‌كننده اعطاي ویزاي کشورهای خارجی، يافتن امكان فرار از هواي آلوده شهرهاي بزرگ براي دوره كوتاه زماني و افزایش تعداد پروازهای بین‌المللی از اهم علل رشد گردشگري خارجي چين است.

تصویري كه كشورهاي مقصد از گردشگران چینی پيدا كردند و آنها را در قالب تور سازمان‌يافته و عاشق عكاسي و خريد دیوانه‌وار و كم‌توجه به محیط اطراف خود مي‌ديدند، به آرامي در طول سال‌ها تغییر کرده است. آنها همچنان پول زيادي براي محل اقامت، غذا و سرگرمی صرف مي‌كنند و هنوز هم خرید كردن بخش مهمي از برنامه سفر آنها را به‌خود اختصاص مي‌دهد؛ در عين حال استراحت و تمدد اعصاب جایگزین عجله و سرعت در برنامه سفر شده است.

 ترجیح چینی‌ها برای ساماندهی تعطیلات

برخلاف گذشته بسیاری از چيني‌ها ترجیح می‌دهند به جای استفاده از شرکت‌های گردشگري، سازماندهی تعطیلات خود را شخصا برعهده گيرند. در خلال ماه‌هاي ژانویه و سپتامبر سال 2013، تقریبا 4 میلیون چینی از تایلند بازديد کردند. 3 میلیون نفر از آنها برنامه سفر خود را بدون بهره‌گيري از تورهاي گردشگري ترتيب دادند و تقریبا 80 درصد از مسافران عازم هنگ کنگ نيز با رزرو پرواز، هتل و استفاده ازخدمات آنلاین اقدام به اين سفر كردند.  تعداد گردشگران مستقل بر استفاده‌كنندگان از خدمات تورهای سازمان‌یافته پیشی گرفته است. بالابودن هزینه سفر در مسيرهاي طولانی و مرخصی محدود سالانه چيني‌ها به نفع مقاصد سفري مانند هنگ‌كنگ، تايلند، تایوان، کره‌جنوبی و سنگاپور تمام خواهد شد. هنوز براي بسياري از چيني‌ها سفر به ايالات متحده و فرانسه يك سفر رويايي باقي خواهد ماند. در سال 2013 بيش از 7/6 ميليون گردشگر چيني عازم هنگ کنگ شدند، 99/4 ميليون نفر به تايلند، 44/3 ميليون نفر به کره‌جنوبی، 3ميليون نفر به ماكائو و 8/2 ميليون نفر به تايوان سفر كردند. سنگاپور، مالزي، ژاپن و ويتنام نیز ديگر مقاصد آسيايي سفر گردشگران چين بودند.

 چینی‌ها خرید می‌کنند!

براي گردشگران چيني خرید یک جزء مهم از برنامه سفر محسوب مي‌شود. كالاهاي لوكس مهم‌ترين كالاي مورد تقاضاي چيني‌هاي عازم اروپا، آمريكا و ژاپن است.عطريات و پوشاک داراي برندهاي معتبر از ديگر كالاهاي مورد علاقه گردشگران چيني براي مصارف شخصي و دادن هديه و سوغات سفر به شمار می‌رود. بخش بزرگي از رشد 41درصدي تقاضاي جهاني كالاهاي لوكس بین سال‌های 2009 و 2012 از ناحيه گردشگران چيني براي خريد كالاهايي كه در چين يافت نمي‌شوند، اتفاق افتاده‌است.  پيش‌بيني مي‌شود تا سال 2020، تعداد استان‌هاي چین كه سرانه تولید ناخالص داخلی آنها به بیش از 8000 دلار بالغ گردد، از 27 استان فراتر رود. از اين‌رو افزايش تعداد گردشگران از 100 ميليون نفر در سال 2013، به 200 ميلیون نفر خواهد رسيد.

در سال 2012 تنها 10 استان از 31 استان چين داراي درآمد سرانه حدود 8000 دلار بودند. دو برابر شدن تعداد گردشگران چینی تا سال 2020 تاثیر قابل‌توجهی بر صنعت گردشگری جهانی، شرکت‌های هواپیمایی، عرضه‌كنندگان کالاهای لوکس، گردشگری پزشکی، هتل‌ها و کشتی‌های تفريحي خواهد گذاشت؛ به‌گونه‌اي كه بسياري از عرضه‌كنندگان خدمات در كشورهاي مقصد ناگزير خواهند شد عادات پذيرايي از گردشگران را مطابق سليقه چيني‌ها تنظيم كنند.


ویدیو مرتبط :
توریسم درمانی در بیمارستان چشم پزشکی نور