ورزشی


2 دقیقه پیش

رونمایی از جوان‌ترین فاتح تاریخ در روز تصادف روزبرگ و همیلتون

تسنیم/ قهرمانی پسری که هنوز به سن اخذ گواهینامه رانندگی در کشورش نرسیده، اتفاق مهم مرحله پنجم فصل ۲۰۱۶ فرمول یک بود.مرحله پنجم فصل 2016 فرمول یک در پیست کاتالونیای اسپانیا ...
2 دقیقه پیش

مرزبان گزینه جدی سپاهانی‌ها بعد از ویسی

تابناک/ علیرضا مرزبان به عنوان جدی ترین گزینه تیم فوتبال سپاهان برای فصل اینده است.بعد از پایان فصل پانزدهم و ناکامی سپاهان در لیگ مسئولان این باشگاه در پی جانشین استیماچ ...



سجادی با انتقاد شدید از فدراسیون فوتبال: چرا تغییرات اساسنامه در سال انتخابات و با عجله انجام می‌شود؟


به گزارش خبرگزاری تسنیم، نصرالله سجادی در خصوص اساسنامه فدراسیون فوتبال و ابهاماتی که در خصوص برخی تغییرات آن وجود دارد، اظهار داشت: از زمانی که مطلع شدم قرار است تغییراتی در اساسنامه ایجاد کنند، در جلسه‌ای که هفته گذشته و این هفته با رئیس (علی کفاشیان) و دبیرکل (علیرضا اسدی) فدراسیون فوتبال داشتم، به این نکته تأکید کردم با توجه به اینکه انتخابات فدراسیون در پیش است، برای اینکه شائبه‌ای پیش نیاید که اساسنامه در قواره فرد یا گروه خاصی اصلاح شده است، نباید این کار انجام شود.

وی افزود: من می‌خواستم که از این تغییرات جلوگیری شود و به بعد از انتخابات رئیس فدراسیون موکول شود. در سالی که انتخابات را پیش‌رو داریم، صلاح نیست که تغییرات زیادی در اساسنامه آن ایجاد شود. به مسئولان فدراسیون گفتم شما برای این تغییرات فرصت چند ساله داشته‌اید و تازه هم نیامده‌اید. به آنها گفتم تغییراتی را که مدنظرتان قرار دارد، بعد از انتخابات رئیس و هیئت رئیسه انجام دهید تا با حوصله باشد و با عجله انجام نشود.

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان تأکید کرد: هنوز هم همین اعتقاد را داریم و می‌خواهیم که این تغییرات به آینده موکول شود، به خصوص اینکه اساسنامه تغییرات زیادی داشته و یکی دو مورد نیست که بخواهند تغییر بدهند که آن موقع ضرورت دارد. آن موقع اساسنامه را در یک مجمع تغییر می‌دهند، اما این مجمع برای خودش دستورجلسه دارد، گزارش مالی و گزارش حسابرس را باید در آن بررسی کرد. گزارش تمام فعالیت‌های فدراسیون در سال جاری، بودجه سال آینده در مجمع باید مورد بررسی قرار بگیرد که هرکدام از این مسائل نیاز به زمانی زیاد و بحث‌های کارشناسی دارد، به خصوص در فدراسیونی مانند فوتبال که بسیار حائز اهمیت است، حاشیه‌های زیادی دارد و در کانون توجه قرار می‌گیرد.

سجادی تصریح کرد: این درست نیست که همه چیز را به این مجمع بیاورند و با ضرب‌الاجل بخواهند اساسنامه را آن هم با یک نشستن و برخواستن تغییر بدهند. این مسئله حوصله بیشتری می‌خواهد و باید نظر کارشناسان بیشتری را گرفت و حتی نظر اهالی فوتبال را جویا شد. قرار نیست که فقط اعضای مجمع نظر بدهند، این فوتبال افراد زیادی دارد که دارای تخصص هستند، رؤسای قبلی فدراسیون‌ها و کارشناسان مطبوعات و رسانه‌ها می‌توانند در این مورد کمک کنند.

وی با بیان اینکه هنوز هم حرفش همین است که اساسنامه نباید با ضرب‌الاجل تصویب شود، ادامه داد: این مسئله را در جلسه مجمع هم اعلام خواهم کرد. خود اساسنامه را خواندم و اشکالات زیادی حتی به لحاظ اساسنامه‌ای دارد. به طور مثال در اساسنامه پیشنهادی آن‌طور که من یادم است، بند چهار ماده 23 این اختیار را به مجمع داده که حسابرس مستقل را تعیین کند و بند هشت آن می‌گوید تعیین بازرس مستقل جهت رسیدگی به گزارش مالی!

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان با اشاره به گزارشی که از سوی فدراسیون فوتبال به اعضای مجمع فرستاده شده است، گفت: در گزارشی که فرستاده‌اند گزارش حسابرس و بازرس مستقل همراه با گزارش مالی تلفیقی را فرستاده‌اند. این موضوع از اساس ایراد دارد، چراکه حسابرس باید یک فرد باشد و بازرس هم که گفته شده مستقل باید یک فرد دیگر باشد، نه اینکه از یک مؤسسه انتخاب شود. این بازرس مستقل همه چیز فدراسیون را می‌بیند و باید به مجمع گزارش بدهد، اما اصلاً گزارش مجمع را ندادند و فقط یک گزارش چاپی به ما داده‌اند که گزارش عملکرد است و این را به سلیقه خودشان داده‌اند، گزارشی که برای یکی از مؤسسات حسابرسی است، روی آن نوشته شده گزارش حسابرس و بازرس مستقل که این ایراد دارد. این ایراد را هم طبق اساسنامه می‌گویم، چون اساسنامه اجازه نمی‌دهد حسابرس و بازرس یکی باشند، به ویژه در خصوص مسائل مالی که حرف و حدیث هم بوده و مراجع قانونی ایرادهایی هم گرفته‌اند. بهتر است و تأکید می‌کنم بازرس گزارش خودش و گزارشی را در خصوص گزارش حسابرس بدهد. این اشکال بسیار بزرگی است و خلاف اساسنامه بوده و قابل قبول نیست.

سجادی که با رادیو ورزش گفت‌وگو می‌کرد با بیان اینکه این مسائل را قرار بود در مجمع عنوان کند، چراکه همین گزارش مالی بحث زیادی دارد، یادآور شد: گزارش مالی را دقیق خوانده‌ام و دو صفحه مطلب در خصوص گزارش مالی نوشته‌ام. این سؤالاتم است که باید به عنوان عضو مجمع بپرسم و پاسخ بگیرم. این وظیفه من است و در مجمع فدراسیون‌های خودمان هم درباره گزارش حسابرس و بازرس از رئیس فدراسیون می‌پرسم. نزدیک به 47 مجمع برگزار کرده‌ام و همیشه می‌پرسم، چون رؤسای فدراسیون‌ها باید در قبال کارهای خود به خصوص مسائل مالی پاسخگو باشند.

وی درباره اینکه انتخاب حسابرس و بازرس را در اختیار مجمع قرار داده‌اند، آنهم در صورتی که انتخاب حسابرس و بازرس با پیشنهاد هیئت رئیسه است، گفت: این موضوع را در اساسنامه آورده‌اند، اما باید تعیین کنند که حسابرس و بازرس چه کسانی هستند. البته عرض من چیز دیگری است و اینکه این دو نباید یکی باشند.

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان درباره تأیید اساسنامه فدراسیون فوتبال که در سال 86 توسط هیئت دولت به تأیید رسید و اینکه آیا اکنون هم ضرورت دارد اصلاحات اساسنامه به تأیید هیئت دولت برسد، اظهار داشت: من به عنوان یک فرد حقیقی و حقوقی صحبت می‌کنم. فدراسیون‌ها به نام فدراسیون فوتبال والیبال و تمام آنها به نام فدراسیون جمهوری اسلامی ایران هستند و در این مرز و بوم فعالیت کرده و در این کشور کار می‌کنند. همه فدراسیون‌ها در تمام ساختمان‌های دولتی و در تمام ورزشگاه‌ها و اماکن ورزشی ما فعالیت‌های خود از جمله تمرین و مسابقات را انجام می‌دهند. حتی از دولت کمک نقدی هم می‌گیرند. در هیچ کجای دنیا هم این‌طور نیست که فدراسیون فکر کند مستقل است یا سازمان و شرکت خصوصی است.

سجادی تأکید کرد: وقتی فدراسیون پسوند نام یک کشور را دارد، باید به قوانین آن کشور هم احترام بگذارد و در چارچوب قانون عمل کند. اتفاقاً سازمان‌های بین‌المللی روی این مسئله  تأکید دارند. از جمله کمیته بین‌المللی المپیک، شورای المپیک آسیا و حتی فیفا روی عملکرد فدراسیون‌ها در چارچوب قوانین ملی تأکید دارند. فیفا هیچ‌وقت نمی‌گوید که اساسنامه فدراسیون‌تان را بیاورید من تأیید کنم، بلکه می‌گوید اساسنامه را بیاورید تا ببینم و بیشتر هم مجمع و اختیارات را نگاه می‌کند. فیفا توصیه می‌کند و نمی‌گوید حتماً باید این اتفاقات رخ بدهد.

وی ادامه داد: وقتی ما در کشور جمهوری اسلامی ایران زندگی می‌کنیم، خودمان باید به قوانین داخلی‌مان احترام بگذاریم. نمی‌توانیم ما در فدراسیون‌مان بگوییم ما یک جزیره هستیم و بقیه فدراسیون‌ها جدا از ما هستند. فرض بر اینکه در اساسنامه اول اختیار را به مجمع دادند و دولت این احترام را گذاشته و اختیار را به شما داده است، اما وقتی در این کشور زندگی می‌کنید و با امکانات این دولت و کشور کارهای خود را انجام می‌دهید. شما با نام تیم ملی جمهوری اسلامی ایران در رده‌های بانوان و آقایان و در رده‌های مختلف 13 تیم دارید. حداقل حق این است که شما با دولت هماهنگ باشید.

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه از جایگاه حقوقی خود صحبت می‌کند، گفت: آیا این درست است که شما اساسنامه را دو هفته قبل برای من به عنوان فردی از دولت و معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان بفرستید و بگویید «ما می‌خواهیم این تغییرات را بدهیم و شما هم وارد مجمع شوید که دست‌تان را بالا و پایین بگیرید». این غلط است و درست نیست. شما در این کشور کار می‌کنید و چنین کاری خوب نیست. یعنی شما خودتان یک دولت و مستقل هستید؟ ما نمی‌خواهیم دخالت کنیم و این را هم نشان داده‌ایم و در این مدت کاری هم نکرده‌ایم، اما شما در این کشور کارهای خود را انجام می‌دهید و باید به این قوانین این کشور احترام بگذارید و در چارچوب دولت عمل کنید. ما نمی‌خواهیم دخالت کنیم و نگفته‌ایم که اعضای ما را زیاد کنید. کمترین حق را هم ما در دولت داریم که فقط وزیر و معاونش عضو مجمع هستند. بقیه اعضای مجمع از فوتبال هستند و درست هم همین است، اما بالاخره اگر می‌خواهید حمایت و پشتیانی دولت را داشته باشید، باید احترام هم بگذارید.

سجادی تصریح کرد: این‌طور استنباط می‌شود که فدراسیون فوتبال یک فدراسیون جداست و هر کاری که می‌خواهد، می‌تواند بکند. اگر مشورت و کمک بگیرد و از بخش‌های مختلف و حقوقی دولت مشورت بگیرد و هماهنگ باشد، بهتر است. متأسفانه تفکری که جا افتاده و به غلط جا افتاده و از آن حمایت هم می‌کنند، خوب نیست. همه فدراسیون‌ها دائماً با ما در تعامل هستند، اما فدراسیون فوتبال خودش را یک سرزمین جدا می‌داند. این‌طور نیست. شما از فدراسیون‌های دیگر بپرسید آیا ما دخالتی در کارشان داریم؟ روش ما در وزارت ورزش کمک به فدراسیون‌ها بوده تا کارشان تسریع پیدا کند و این کار هم برای پیشرفت ورزش بوده است. ما گرفتاری زیادی در کشورمان داریم و نباید خودمان برای خودمان گرفتاری جدید به وجود بیاوریم.

وی درباره اینکه آیا با شیوه به رأی گذاشتن اساسنامه مخالف است، گفت: بله، این شیوه با عجله بوده و ما نباید عجله کنیم. چرا در سالی که انتخابات برگزار می‌شود و حدود 40 روز تا انتخابات مانده، اساسنامه را تغییر می‌دهند؟ چرا برخی مفاد اساسنامه به نوعی تغییر کرده تا لباس به اندازه قواره خودمان باشد؟ باید طوری اساسنامه را درست کنیم که حداقل برای 20 سال باشد. چرا این کار را می‌کنیم؟ مگر قرار است چقدر ریاست کنیم؟

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان درباره حذف شدن این بند که حضور رئیس فدراسیون فوتبال در دو دوره متوالی منع شده بود، اما اکنون از اساسنامه حذف شده است، اظهار داشت: این بند حذف شده و سن رئیس فدراسیون را هم بالاتر برده‌اند. خیلی مسائل دیگر در خاطر من هست، اما خوب نیست خیلی مسائل را بگوییم. این افراد می‌گفتند رئیس نباید بیشتر از 60 سال باشد اکنون می‌گویند 70 سال. من این پیشنهاد را به اعضای مجمع خواهم داد که عجله نکنند و دلایلم را هم نوشته‌ام.‎

سجادی درباره اینکه گفته می‌شود قرار است اساسنامه با رأی بالا به تصویب مجمع برسد، گفت: ما باید نتیجه را ببینم. رأی بالا و پایین فرق ندارد. به فرض که به تصویب رسید، اما فرد بعدی می‌آید و دوباره تغییر می‌دهد. نباید اساسنامه طوری باشد که دوباره در آن تغییرات صورت بگیرد و اساسنامه‌ای باشد که چند سال طبق آن عمل کرد. یک اساسنامه نباید این همه تغییر داشته باشد، چون بسیار مهم است. اساسنامه چیزی است که باید به آن نگاه کرد و بر اساس آن همه به مفادش احترام بگذاریم و کارهای آینده را طبق آن انجام بدهیم. ما باید برای هر کدام از تغییرات دلیل بیاوریم و با حوصله انجام بدهیم. این کاری ندارد که بیرون مجمع با هم هماهنگ کنیم و وقتی وارد جلسه شدیم، همه با هم دست‌مان را بالا بیاوریم و به اساسنامه رأی بدهیم. آیا این اتفاق برای فوتبال کشور خوب است یا نه؟‎

وی ادامه داد: حتی اگر سمتی هم نداشتم، این حرف‌ها را می‌گفتم. این همه تغییر ضرورت ندارد و برخی مسائل ضرورتی برای تغییر ندارد. ضمن احترام به تمام آرا خواهم گفت با حوصله جلو بریم، چون این مسائل ثبت می‌شود و اسامی هست و آیندگان با این مسائل بازی کنند. دلیلی ندارد هر چهار سال یک بار اساسنامه را تغییر بدهیم. سال 86، 90 و حالا 94 اساسنامه را تغییر می‌دهیم یعنی برای هر دوره ریاست تغییراتی ایجاد می‌کنند که این خوب نیست.


ویدیو مرتبط :
حواشی جلسه مجمع انتخابات فدراسیون فوتبال