گردشگری


2 دقیقه پیش

بازگشایی اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ نیاوران

به مناسبت روز جهانی موزه اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ اختصاصی نیاوران بازگشایی می شود.به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران این اتاق پس از یک دوره تعمیرات ...
2 دقیقه پیش

سه اثر جهانی در خوزستان بدون زیرساخت گردشگری

خوزستان سه اثر ثبت جهانی دارد. چغازنبیل؛ شهر تاریخی شوش و سازه های آبی شوشتر اما برای هیچ کدام از این میراث جهانی زیرساخت های گردشگری مناسبی تدارک دیده نشده است.استان ...



معاون رییس جمهور از میراث فرهنگی استان البرز تقدیر کرد


مهر/ معاون رییس جمهور در خصوص آزادسازی محوطه باستانی «تپه ازبکی» واقع در شهرستان نظرآباد، از میراث فرهنگی استان البرز تقدیر کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز، مسعود سلطانی معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور از میراث فرهنگی استان البرز و همچنین عبدالناصر میرچی مدیرکل این اداره به دلیل تلاش در مسیر آزاد سازی محوطه باستانی ازبکی تقدیر کرد.

در متن تقدیرنامه آمده است:
به ثمر رسیدن و رفع دو دهه اختلاف ملکی بین این سازمان و مالک اراضی محدوده باستانی تپه ازبکی واقع در شهرستان نظرآباد در استان البرز، مرهون تلاش هال ارزنده جنابعالی است. به پاس این اقدام ارزشمند که یقیناً برای دفاع از حقوق سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و حفاظت و حراست از این تپه تاریخی است لوحی به رسم یادبود تقدیم می شود.
تپه ازبکی یکی از آثار با اهمیت از نظر دوره‌های تاریخی و از مجموعه‌های کهن پیش از تاریخ ایران است که کاوش و مطالعه های متعدد در آن نشان می دهد این تمدن از هزاره هفتم پیش از میلاد آغاز شده و تا دوره حکومت مادها ادامه پیدا کرده است.
این تپه تاریخی سال ها در تصرف اراضی کشاورزی یکی از مالکان خصوصی قرار داشت که وی در این محوطه اقدام به کِشت و زرع می کرد این اقدام بارها مورد اعتراض مدیران سازمان میراث فرهنگی قرار گرفته بود. میراث فرهنگی طی ۱۰ سال گذشته اقداماتی برای تعیین تکلیف این تپه تاریخی انجام داده بود ولی به نتیجه نرسیده بود موضع مالکیت و تعرض به این تپه به طور اختصاصی در جلسه شورای سیاست گذاری حفظ حقوق بین الملل در اراضی ملی و منابع طبیعی مطرح و در نهایت شهریور ماه سال جاری مالک ۱۲ هکتار از این بنای تاریخی به میراث فرهنگی هبه کرد.


ویدیو مرتبط :
کاخ مروارید به میراث فرهنگی استان البرز واگذار شد