گردشگری


2 دقیقه پیش

بازگشایی اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ نیاوران

به مناسبت روز جهانی موزه اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ اختصاصی نیاوران بازگشایی می شود.به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران این اتاق پس از یک دوره تعمیرات ...
2 دقیقه پیش

سه اثر جهانی در خوزستان بدون زیرساخت گردشگری

خوزستان سه اثر ثبت جهانی دارد. چغازنبیل؛ شهر تاریخی شوش و سازه های آبی شوشتر اما برای هیچ کدام از این میراث جهانی زیرساخت های گردشگری مناسبی تدارک دیده نشده است.استان ...



ميزان مميزي مراتع در کشور چقدر است؟


باشگاه خبرنگاران/ کميسيون بند49 به اعتراضات مربوط به مراتع رسيدگي و مجوز مميزي جديد را صادر مي‌کند.
ميزان مميزي مراتع در کشور چقدر است؟به گزارش خبرنگار گروه اجتماعي باشگاه خبرنگاران جوان؛ سطح قابل توجهي از اراضي کشور به دليل کوهستاني بودن و قرار گرفتن در مناطقي با بارندگي کم و با محدوديت منابع آبي، قابليت کشت و کار آبي و ديم را ندارد و صرفاً بايد به صورت مرتع يا جنگل مديريت و بهره‌برداري شود.

مراتع با تأمين بخشي از علوفه مورد نياز دام‌ها و تأمين نياز غذايي و پناهگاه وحوش، کمک به حفظ آب و خاک مي کنند. در ايران بالغ بر 84ميليون هکتار مرتع وجود دارد که همين ميزان ممکن است در اثر عواملي همچون واگذاري براي طرح‌هاي توسعه‌اي، تصرفات غيرمجاز عرصه‌هاي طبيعي و تغييرات اقليم و خشکسالي کاهش يابد.

علي خليل‌پور مدير کل امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيز‌داري کشور از ضرورت تجديد مميزي 12ميليون هکتار مرتع خبر داد و مي گويد: مميزي مرتع داراي يک فرآيند است و قرار نيست تجديد مميزي کل مراتع کشور صورت گيرد همچنين مراتعي که قبل از انقلاب و قبل از سال 59 مميزي شده‌اند، بايد مجدداً مميزي شوند و مراتعي نيز که در سال 69 مميزي شده‌اند، در صورت مواجه با مشکل و تشخيص سازمان جنگل‌ها و مراتع تجديد مميزي مي‌شوند.
وي ادامه داد: تاکنون تصميمي جهت مميزي مجدد کل مراتع کشور اخذ نشده است و از 84ميليون هکتار مراتع کشور 12ميليون هکتار تجديد مميزي و مميزي باقي مانده داريم که بايد در دستور کار قرار گيرد.

گفتني است؛ 84ميليون هکتار مرتعي که در کشور وجود دارد بر اساس نقشه پوشش گياهي سازمان جنگل‌ها و مراتع در سال84 و 85 است و بعد از اين سال در وسعت مراتع نيز عواملي همچون واگذاري براي طرح‌هاي توسعه‌اي، تصرفات غيرمجاز عرصه‌هاي طبيعي و تغييرات اقليم و خشکسالي تأثيرگذار هستند.


ویدیو مرتبط :
سازمان جنگل ها،مراتع و آبخیزداری کشور