ورزشی


2 دقیقه پیش

رونمایی از جوان‌ترین فاتح تاریخ در روز تصادف روزبرگ و همیلتون

تسنیم/ قهرمانی پسری که هنوز به سن اخذ گواهینامه رانندگی در کشورش نرسیده، اتفاق مهم مرحله پنجم فصل ۲۰۱۶ فرمول یک بود.مرحله پنجم فصل 2016 فرمول یک در پیست کاتالونیای اسپانیا ...
2 دقیقه پیش

مرزبان گزینه جدی سپاهانی‌ها بعد از ویسی

تابناک/ علیرضا مرزبان به عنوان جدی ترین گزینه تیم فوتبال سپاهان برای فصل اینده است.بعد از پایان فصل پانزدهم و ناکامی سپاهان در لیگ مسئولان این باشگاه در پی جانشین استیماچ ...



مظنون شماره «17» فیفا و رشوه 6.6 میلیون پوندی‌اش


تسنیم/ در حالی که روز پنجشنبه عنوان شد 16 نفر دیگر از اعضای فیفا در لیست مظنونان فساد مالی بی‌سابقه این نهاد قرار گرفتند، حالا نفر هفدهمی هم به این لیست اضافه شده است.
تحقیقات ادامه‌دار مقامات قضایی سوئیس و دپارتمان عدالت آمریکا در خصوص فساد مالی و مدیریتی در فیفا، منجر به بازداشت آلفردو هاویت، رئیس کنفدراسیون فوتبال آمریکای شمالی، مرکزی و حوزه دریای کارائیب و خوان آنخل ناپوت، رئیس کونمبول (کنفدراسیون فوتبال آمریکای جنوبی) شد. این دو به اتهام دریافت میلیون‌ها دلار رشوه روز پنجشنبه ‌در هتل «Baur au Lac» واقع در زوریخ، همان مکانی که در ماه مِی 2015 تعدادی از اعضای ارشد فیفا در آن بازداشت شدند، دستگیر شدند.
فسادهای ادامه‌دار فیفا حالا وارد فاز جدیدی شده است، جایی که دپارتمان عدالت آمریکا 16 مقام این نهاد از جمله شش عضو فعلی و یا پیشین کمیته اجرایی فیفا را به دلیل دریافت مجموعاً 130 میلیون دلار رشوه متهم دانسته و زیرنظر دارد. جک وارنر، نایب رئیس پیشین فدراسیون جهانی فوتبال یکی از این افراد است.
حالا خبر می‌رسد که «اف‌بی‌آی» به یکی دیگر از مقامات فیفا مظنون شده که متهم است در جریان برگرداندن رأی‌های اعطای میزبانی جام جهانی 2010 رقم 6.6 میلیون پوند رشوه داده است. این اتهام از جانب دپارتمان عدالت آمریکا مطرح شده است که این مقام فیفا را به عنوان «همدست شماره 17» در ماجرای مظنونان اخیر در رابطه با فساد بالاترین نهاد فوتبالی جهان معرفی کرده است. البته هنوز نامی از این مقام فیفا برده نشده است.
بر اساس گزارش‌ها «مظنون شماره 17» سه پرداخت جداگانه به عنوان رشوه به جک وارنر، نایب رئیس پیشین فیفا داشته است. ظاهراً وارنر پس از دریافت 6.6 میلیون پوند رشوه به همراه چاک بلیزر، معاون خود که او هم گناهکار شناخته شده است، اقدام به برگرداندن آرای اعطای میزبانی جام جهانی 2010 کرده‌اند. این موضوع هم درست یک روز پس از نشانه رفتن انگشت اتهامات به 16 مقام فیفا، مطرح شد.
وارنر اخیراً در پی تحقیقاتی که در زمینه فرآیند اعطای میزبانی جام جهانی 2018 و جام جهانی 2022 انجام شد، به دلیل سوء مدیریت و فساد مالی تا پایان عمر از هرگونه فعالیت فوتبالی محروم شد، یکی از اتهامات وارد شده به او این است که مبلغ 500 هزار دلار از کمک مالی را که قرار بوده به زلزله‌زدگان هائیتی برسد، برای خود برداشته است.
بالاترین نهاد فوتبالی جهان پس از رو شدن رسوایی گسترده اداری و مالی اعضای ارشدش در ماه مِی (اردیبهشت) و بازداشت شماری از آنها برای تحقیقات بیشتر، تحت‌فشار بی‌سابقه‌ای برای ایجاد اصلاحات است. سپ بلاتر، رئیس فیفا و میشل پلاتینی، رئیس یوفا و نایب رئیس فیفا هم جزو کسانی هستند که از موج برخاسته شده این فسادها در امان نماندند و هر کدام از سوی کمیته اخلاق فیفا به مدت 90 روز از هرگونه فعالیت فوتبالی محروم شدند.
در تصویر زیر هم افرادی را می‌بینید که تا کنون در خصوص فساد مالی و اداری فیفا مورد پرس و جو قرار گرفته‌اند. پنج ردیف اول افرادی هستند که یا در فیفا سمت داشته‌اند یا از اعضای اتحادیه‌های عضو فیفا هستند. ردیف آخر هم افرادی هستند که در زمینه بازاریابی ورزشی و مدیریت پخش برنامه‌های تلویزیونی فعالیت داشته‌اند.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
پرداخت پنج میلیون دلاری فیفا به ایرلند؛ وام یا رشوه ؟