گردشگری


2 دقیقه پیش

بازگشایی اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ نیاوران

به مناسبت روز جهانی موزه اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ اختصاصی نیاوران بازگشایی می شود.به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران این اتاق پس از یک دوره تعمیرات ...
2 دقیقه پیش

سه اثر جهانی در خوزستان بدون زیرساخت گردشگری

خوزستان سه اثر ثبت جهانی دارد. چغازنبیل؛ شهر تاریخی شوش و سازه های آبی شوشتر اما برای هیچ کدام از این میراث جهانی زیرساخت های گردشگری مناسبی تدارک دیده نشده است.استان ...



یک دست به قلم در وبلاگ، چند دست برای جذب مخاطب در شبکه های اجتماعی


استفاده درست از شبکه های اجتماعی، فرصت بیشتری برای دیده شدن در اختیار بلاگرهای سفر قرار داده است. اما چه تعداد از بلاگرها از شیوه درست بکارگیری این شبکه ها برای جذب مخاطب بیشتر آگاهی دارند؟

بعد از پیدایش شبکه های اجتماعی بازار وبلاگ نویسی قدری کساد شد. وبلاگ ها دیگر نه آن فضای تازه و پر از گفتگوی قبلی، بلکه بیشتر شبیه کتاب هایی هستند که چندین سال از نوبت آخرین چاپ شان گذشته است و دیگر تجدید چاپ نشده اند. این روزها دنیای شتاب زده شبکه های مجازی عرصه را بر وبلاگ های پر از درنگ و تامل تنگ کرده است. بی گمان وبلاگ های سفرنامه نویسی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. وبلاگ های سفر تریبون مسافران اهل قلم هستند و همیشه یکی از مراجع کسب اطلاعات از طریق دنیای اینترنت بوده اند. بسیاری محتوای وبلاگ های سفر را کاربردی تر و نزدیکتر به واقعیت می دانند. برگزاری سه دوره جشنواره سفرنامه نویسی ناصر خسرو و همچنین برپایی اولین جشنواره سفرنامه نویسی بلاگرها در قشم که دهم اردیبهشت ماه سال جاری به کار خود پایان داد، تلاشی است برای تشویق وبلاگ نویسان سفر به ادامه راه و معرفی فرصت های بسیاری که این قلم ها برای دست اندر کاران عرصه سفر و گردشگری ایجاد می کنند.

با مجید عرفانیان، عکاس و بلاگر سفر، درباره چالش ها و فرصت های پیش روی وبلاگ های سفر بعد از پیدایش شبکه های اجتماعی به گفتگو نشستیم.

عرفانیان در خصوص این که آیا شبکه های اجتماعی می توانند جایگزین خوبی برای وبلاگ ها باشند، گفت: از زمانی که دنیای دیجیتال عنان کار را در دست گرفت همیشه این نگرانی وجود داشت که آیا عمر کتاب به سر آمده و آیا کتاب های الکترونیکی و منابع اینترنتی جای کتاب را خواهند گرفت؟ ولی با گذشت زمان این اطمینان حاصل شد که کتاب همیشه جایگاه خود را خواهد داشت. در حوزه وبلاگ و بلاگری هم داستان شبیه به همین است. زمانی که شبکه های اجتماعی پدید می آیند با استقبال بسیار گسترده ای مواجه می شوند اما به مرور زمان به یک نقطه تعادل می رسند و جای خود را پیدا می کنند. به گمان من وبلاگ نیز چیزی شبیه به کتاب است. شاید گاهی تحت تاثیر ورود برخی رسانه های جدید قرار بگیرد اما در بلند مدت چیزی نمی تواند جای وبلاگ را بگیرد؛ همانطور که چیزی نمی تواند جای وب سایت را برای اطلاع رسانی در فضاهای مجازی بگیرد.

وی در ادامه افزود: اتفاقاً شبکه های اجتماعی به منزله یک فرصت برای وبلاگ ها هستند. اگر درباره نحوه استفاده از این شبکه ها آگاهی کافی را کسب کنیم، می توانیم به مخاطبان وبلاگ بیافزاییم. نکته اینجاست که در این زمینه خیلی آگاه نیستیم. به همین دلیل اینگونه نتیجه می گیریم که با آمدن شبکه های اجتماعی وبلاگ ها تحت تاثیر قرار گرفته اند. با این حال با کلیت این موضوع موافق هستم، وبلاگ ها با آمدن شبکه های اجتماعی کمرنگ شده اند. معتقدم اگر ما راه استفاده صحیح از شبکه های اجتماعی را برای کمک به وبلاگ بدانیم، می توانیم آرام آرام جایگاه وبلاگ ها را احیا کنیم.

این مشاور امور بین الملل گردشگری، درباره آنچه یک وبلاگ را برای مخاطبان خواندنی می کند تصریح کرد: محتوای وبلاگ مهم ترین عاملی است که باعث می شود وبلاگ عمر طولانی داشته باشد. نکته در خور توجه درباره وبلاگ های سفر در ایران این است که یک انسجام کلی و توافق جمعی بر سر محتوای وبلاگ های سفر وجود ندارد. برخی معتقدند باید سفرنامه باشد و برخی دیگر  می گویند باید راهنمای سفر باشد. بطور کلی وبلاگ سفر فضایی است که شما در آن درباره سفر می نویسید و اطلاعات کاربردی به مخاطب می دهید، که می تواند در قالب سفرنامه، راهنمای سفر، عکس یا نقشه باشد. کلید واژه اصلی کاربردی بودن اطلاعات است که گاهی از این نکته غافل هستیم.

وی درباره فرصت هایی که شبکه های اجتماعی در اختیار وبلاگ نویسان قرار می دهند خاطر نشان کرد: ما باید با کارکرد هر کدام از این شبکه های اجتماعی آشنایی داشته باشیم. برای مثال باید بدانیم که توییتر رسانه ای است که در آن متن به اشتراک گذاشته می شود، در اینستاگرام عکس به اشتراک می گذاریم و فیس بوک رسانه ای است که ترکیبی از عکس و متن است. استفاده صحیح از این شبکه ها کمک می کند که وبلاگ ما مخاطبان بیشتری پیدا کند. رسانه های اجتماعی برای وبلاگ نویسان حرفه ای دنیا مانند دستانی هستند که به آنها کمک می کنند تا وبلاگشان بیشتر دیده شود. اما متاسفانه ما استفاده از این شبکه ها را بلد نیستیم. وقتی مطلبی را در وبلاگ منتشر می کنیم، لینک مشابهی را در تمام شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذاریم؛ فارغ از اینکه ماهیت هر کدام از این شبکه ها چیست. دقت نمی کنیم که مطلب مان را با چه عنوان و کلید واژه ای، کجا باید به اشتراک بگذاریم تا مخاطب تحریک شود و به وبلاگ ما سر بزند و مطلب را بخواند. نتیجه بی دقتی در کارکرد رسانه های اجتماعی باعث عدم استفاده صحیح از این رسانه ها به نفع وبلاگ می شود.

عرفانیان درباره تاثیر جشنواره های سفرنامه نویسی بر آینده وبلاگ نویسی در ایران گفت: برای آنکه یک بلوغ اتفاق بیفتد باید دوران کودکی و نوجوانی را پشت سر بگذاریم. حتماً اتفاقاتی که تا کنون افتاده است تاثیرات مثبتی داشته اند و گام هایی بودند که ما را به بلوغ نزدیک تر کرده اند. جشنواره سفرنامه نویسی قشم رویکرد حرفه ای دارد و در حقیقت از بلاگرها برای معرفی و مطرح کردن این منطقه استفاده می کند. من فکر می کنم این رویکرد حرفه ای آرام آرام شکل می گیرد. باید به هم کمک کنیم، هر فرد آگاهی باید دانش خود را با دیگران به اشتراک بگذارد تا این اتفاق بیفتد.

وی در خصوص تاثیر جشنواره هایی نظیر بلاگرهای سفر در قشم، بر افزایش وبلاگ نویسان افزود: حتما چنین اتفاقی تاثیر مثبتی دارد. شاید این رویداد در این گام باعث ایجاد یک موج وبلاگ نویسی نشود اما اتفاق خوبی را برای آن نهادی که از بلاگرها استفاده می کند رقم خواهد زد. چنین رویدادی بیشتر کاربردی بودن وبلاگ های سفر را به صاحبان صنعت و کار نشان خواهد داد. وقتی منطقه آزاد قشم نتایج برگزاری چنین رویدادی را ببیند، این شوق در باقی نهادها نیز ایجاد می شود که از چنین بستری استفاده کنند و نتیجه ثانویه آن منجر به تقویت وبلاگ ها خواهد شد.

افزایش شمار فعالان شبکه های اجتماعی در سال های اخیر باعث باز کردن حساب هایی بر روی این شبکه ها برای معرفی جاذبه های گردشگری ایران به گردشگران بالقوه در آن سوی مرزها شده است. برخی از این صفحات و حساب های کاربری بخت بسیاری از سوی مخاطبین بین المللی شان یافته اند. اما همچنان جای خالی حضور فعال تر وبلاگ های سفر به ویژه وبلاگ های دو زبانه احساس می شود.

برای بازدید از وب لاگ مجید عرفانیان می توانید اینجا کلیک کنید.

گردشگری ایران


ویدیو مرتبط :
نقش وبلاگ ها در جذب مخاطب وب سایت های تجاری .حسین زینی وند