ورزشی


2 دقیقه پیش

رونمایی از جوان‌ترین فاتح تاریخ در روز تصادف روزبرگ و همیلتون

تسنیم/ قهرمانی پسری که هنوز به سن اخذ گواهینامه رانندگی در کشورش نرسیده، اتفاق مهم مرحله پنجم فصل ۲۰۱۶ فرمول یک بود.مرحله پنجم فصل 2016 فرمول یک در پیست کاتالونیای اسپانیا ...
2 دقیقه پیش

مرزبان گزینه جدی سپاهانی‌ها بعد از ویسی

تابناک/ علیرضا مرزبان به عنوان جدی ترین گزینه تیم فوتبال سپاهان برای فصل اینده است.بعد از پایان فصل پانزدهم و ناکامی سپاهان در لیگ مسئولان این باشگاه در پی جانشین استیماچ ...



سرمربی تاریخ‌ساز پرسپولیس در بستر بیماری


ورزش > لیگ برتر - راجرز می گوید:« همایون مثل فرزندم بود.»

كاوه علی‌اسماعیلی - خبرگزاری خبرآنلاین؛آلن راجرز سرمربی انگلیسی‌تباری بود كه تاریخی‌ترین نتیجه این باشگاه را رقم زد. در تاریخ 16 شهریور 1352 آلن راجرز در حالی كه بیش از سه هفته از تهران دور بود به ایران برگشت و در روز بازی مقابل استقلال روی نیمکت پرسپولیس نشست. او قبل از سفر به انگلیس تیمی كاملاً آماده و پرستاره داشت كه مشخص بود مدعی اول قهرمانی است و می‌تواند اتفاقات بزرگ و جذابی را رقم بزند.

راجرز در 16 شهریور با عنوان یك بازوی روحیه‌ساز برای تیم روی نیمكت پرسپولیس نشست و موفق شد در تقابل با رایكوف سرمربی نامدار استقلال نتیجه‌ای شگفت‌انگیز كسب كند و با حساب 6 بر صفر رقیب دیرینه كه آن سال‌ها با نام تاج فعالیت می‌كرد را از پیش‌ رو بردارد. در آن بازی مرحوم همایون بهزادی كه در نبود راجرز وظیفه آماده‌سازی تیم را برای این دیدار سخت بر‌عهده داشت با زدن 3گل هت‌تریك كرد و همچنین مرحوم ایرج سلیمانی (2گل) و حسین كلانی نیز برای پرسپولیس گلزنی كردند. البته به خاطر همزمانی این دیدار با مسابقات كشتی در مجموعه آزادی این دیدار تصویربرداری نشد و هیچ فیلمی از آن موجود نیست اما گزارش رسانه‌های مكتوب تمام اتفاقات آن دیدار با جزئیاتش را منتشر كردند كه همچنان در دسترس علاقه‌مندان است و با یك جستجوی ساده می‌توان آن را در فضای مجازی پیدا كرد.

اگر بخواهیم فقط یك افتخار برای جاوید ماندن نام راجرز در پرسپولیس نام ببریم، آن افتخار برد 6 بر صفر مقابل استقلال است هر چند در همان سال و در جام تخت جمشید، راجرز توانست پرسپولیس را قهرمان كند. او كه در سال 1924 در ساوت‌پورت انگلیس به دنیا آمده بود، از سال 1962 كار مربیگری را با تیم ملی فیلیپین آغاز كرد و پس از یك‌سال راهی آفریقای جنوبی شد تا به فوتبال قاره سیاه خدمت كند.

****

سفر راجرز به قاره آفریقا در سال‌های پس از آن نیز ادامه یافت و او هدایت تیم‌های ملی زامبیا و اوگاندا را نیز بر‌عهده گرفت. در سال 1966 سرمربی باشگاه شیكاگو اسپرز شد و سه سال بعد از طریق دوستی كه در آمریكا داشت، به تهران آمد. در سال 1969 هدایت پیكان را در دست گرفت كه این همكاری یك‌سال به طول انجامید. پس از آن دوباره به آمریكا برگشت و این بار سرمربی كانزاس‌سیتی و بعد از آن واشنگتن دارتز شد. در سال 1971 از طریق همان دوستانی كه روزی او را سرمربی پیكان كرده بودند، هدایت پرسپولیس را برعهده گرفت و سه سال سرمربی این تیم بود و توانست عناوین زیادی را كسب كند. در كنار این عناوین، راجرز محبوبیت زیادی داشت و یك نسل فوق‌‌العاده در پرسپولیس ساخت كه همزمان برای تیم ملی ایران نیز بازی می‌كردند. ستاره‌هایی كه یاد و خاطرات‌شان هرگز از ذهن هواداران واقعی پرسپولیس پاك نمی‌شود.

پس از فوت همایون بهزادی، تلاش زیادی کردیم تا هر طور شده با راجرز مصاحبه كنیم. كسی كه دو سال بعد از جدایی از پرسپولیس، دوباره در سال 1976 به تهران برگشت و چند ماهی هدایت شهباز را برعهده داشت اما پس از آن، كار مربیگری را برای همیشه كنار گذاشت و تقریباً هیچ وقت به سمت فوتبال بازگشتی نداشت. تلاش‌های‌مان بالاخره با كمك یك دوست مشترك جواب داد و توانستیم او را در مزرعه شخصی نزدیك زادگاهش در انگلیس پیدا كنیم. راجرز حالا 92 ساله است و به تنهایی زندگی می‌كند. البته شرایط جسمانی خوبی ندارد اما از آن جا كه هرگز در طول زندگی ازدواج نكرد و فرزندی نداشت، ترجیحش این بود كه تنها بماند.

او برای صحبت كردن و پاسخگویی به سؤالات ما، قدرت چندانی نداشت ولی وقتی متوجه شد همایون‌خان بهزادی یكی از شاگردانش در تهران فوت شده، بسیار ناراحت شد. او گفت: «من هیچ وقت صاحب فرزند نشدم چون مطمئنم تمام بازیكنانی كه با آنها كار كردم، فرزندانم بودند. این بهترین هدیه خداوند به من در تمام عمرم بود.»

راجرز همچنین گفت: «همایون را به یاد می‌آورم و به خاطر فوت او واقعاً ناراحتم چون همایون را مثل فرزندم دوست دارم.»

راجرز كه نمی‌توانست به راحتی صحبت كند، با گفتن این جملات كوتاه به مصاحبه پایان داد: «در تمام سال‌هایی كه از پرسپولیس جدا شدم تا امروز، دوستان زیادی از ایران به سراغم آمدند كه بیشترشان، شاگردان قدیمی من بودند. به همین علت هیچ وقت ایران و پرسپولیس را فراموش نكردم.»

251 43


ویدیو مرتبط :
آخرین اخبار از انتخاب سرمربی پرسپولیسlعلی دایی سرمربی پرسپولیس شد؟!(فیلم)