حواشی جشنواره فیلم فجر همچنان ادامه دارد


حواشی جشنواره فیلم فجر همچنان ادامه داردباشگاه خبرنگاران/  سینمای ایران در این هفته نیز در گیر حواشی و اتفاقات سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر بود.
**اخبار جشنواره فیلم فجر34
در دومین نشست فیلم فجر چه گذشت؟
در نشست پایانی سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر که با حضور مجید مظفری مدیر کاخ مردمی جشنواره، بهروز غریب‌پور مدیر کاخ جشنواره، مهتاب کرامتی مشاور جشنواره در کنار سونیا پوریامین، مرتضی رزاق‌کریمی، امیرعابدی ومحمد حیدری دبیر جشنواره فیلم فجر برگزار می شد، دبیرجشنواره فیلم فجر به سوالات اهالی رسانه به چند نکته در خصوص حامی مالی جشنواره و اختیارات آن، محتوای فیلم ها و نبودن فیلم سیاه نما در آثار جشنواره امسال، هیات داوران جشنواره و دلیل غیبت چند نام مطرح، مقاومت در مقابل فشارها و ایستادگی بر قوانین و اصول قانونی جشنواره فیلم فجر، حضور فیلم «یتیم خانه ایران» به در خواست کارگردانش در بخش خارج از مسابقه، نمایش انیمیشن ها در سالن های سینمایی و در نظر گرفتن یک جایزه به بهترین انیمیشن، حمایت ویژه نکردن از« فیلم» دختر میرکریمی در جشنواره، بهره مندی از بازیگران و هنرمندان در بخش های مختلف جشنواره، تمجید از نیروی انتظامی برای برقراری امنیت و تعامل با این نهاد، تعامل سینما و جشنواره فیلم فجر با حوزه علمیه، احترام به تصمیم شهاب حسینی برای ادامه ندادن به همکاری با این جشنواره، بودجه نداشتن جشنواره برای ملی کردن برگزاری جشنواره فیلم فجر و نمایش فیلم ها در تمام استانها، اصلاح ، روتوش و رونمایی پوستر جشنواره با تصویر مرحوم خسرو شکیبایی، استقبال از حضور منتقدان وروزنامه نگاران و بی میلی آنها به این حضور، حضور پررنگ بانوان در جشنواره فیلم فجر، تهیه مجموعه ماندگاری از 100 صدای ماندگارو موسیقی و تقدیر از 14دوبلور ، مراسم مفید و مختصر افتتاحیه و اختتامیه پاسخ داد. در پایان مراسم نیز از پوستر بخش‌های دیگر و نرم‌افزار اطلاع‌رسانی و تصاویر جشنواره رونمایی شد.
دیدار دست‌اندرکاران فیلم فجر با علی جنتی
پیش از آغاز سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر، در جلسه‌ای که با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ،حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی، محمد حیدری دبیرجشنواره فیلم فجر، بهروز غریب پور مدیر کاخ رسانه‌ها در جشنواره، مهتاب کرامتی مشاور هنری جشنواره و سید صادق موسوی مدیر ارتباطات و اطلاع رسانی سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر برگزار شد مسئولان سینمایی و فرهنگی کشور از روند برگزاری این رویداد فرهنگی هنری ابراز رضایت کردند.
در ابتدای این جلسه دبیر جشنواره گزارشی از اقدامات انجام شده در راستای برگزاری سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر ارائه کرد و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به بهرمندی مسئولان برگزاری این دوره جشنواره از هنرمندان کشور گفت: دعوت از هنرمندان در تصمیم سازی‌ها و امور اجرایی جشنواره بسیار خوب است. حضور هنرمندانی همچون بهروز غریب پور و مهتاب کرامتی بر اعتبار جشنواره افزوده و هنر محمد حیدری به عنوان دبیر جشنواره بوده که از این هنرمندان برای برپایی جشنواره دعوت شده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اهمیت شفاف سازی درباره جشنواره و اعمال نکردن سلایق شخصی در اجرا از مسئولان خواست اخبار و اطلاعات جشنواره را تا حد امکان در اختیار افکار عمومی قرار دهند.
وی با تقدیر از تلاش‌های دکتر ایوبی رییس سازمان سینمایی وستاد برگزاری جشنواره فیلم فجر، گفت: سینمای ما از نقاط درخشان فرهنگ و هنر است و در دوره 10 روزه برگزاری جشنواره فیلم فجر می‌توان کارنامه سینمای ایران را بررسی کرد.
حکم مجید مظفری در جشنواره‌ی فیلم فجر
دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر طی صدور حکمی مجید مظفری بازیگر سینما را به عنوان مدیر کاخ مردمی جشنواره فیلم فجر منصوب کرد.
مجید مظفری بازیگر سینما ، دیگر هنرمندی است که از سوی دبیر جشنواره به سمت های اجرایی در جریان جشنواره منصوب شده است.
گزارش سینمایی ایوبی در کمیسیون فرهنگی
حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی و معاون سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گزارش روند برگزاری سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر را ارائه کرد.
سید علی طاهری سخنگوی کمیسیون فرهنگی با اشاره به حضور حجت الله ایوبی، معاون سینمایی وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی از گزارش وی در خصوص جشنواره فیلم فجر، تعداد فیلم‌ها، محتوای فیلم‌ها و دغدغه‌های امسال ابراز امیدواری کرد که جشنواره فجر امسال قوی‌تر از سال‌های قبل برگزار شود..
8 هزار صندلی برای مخاطبان فیلم فجر
به گفته محمدرضا فرجی مدیر امور سینماهای جشنواره فیلم فجر به دلیل استقبال گسترده از جشنواره فیلم فجر از هشت هزار صندلی در 13 مرکز سینمایی 26با سالن سینمایی با کیفیت برای بخش مردمی جشنواره سی و چهارم اختصاص یافته است و به دلیل مشکلاتی همچون مسافت، مشکل ترافیکی و ایاب و ذهاب که معمولا شهروندان با آن درگیر هستند تلاش شده است سینماهای جشنواره در یک محدوده جغرافیایی متمرکز نباشد.
همچنین سینماهای فلسطین و سپیده متعلق به هنرمندان و خانه سینما هستند و سینما صحرا به تهیه کنندگان و عوامل تولید فیلم‌ها تعلق گرفته است.
تفاوت محسوس فیلم فجراز زبان جنتی
به عقیده علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جشنواره‌ی فیلم فجر امسال با تفاوت محسوسی مواجه خواهیم بود، بیشتر فیلم‌ها در این دولت ساخته شده‌اند و مانند فیلم‌های دوره‌های گذشته که در دولت‌های قبلی ساخته شده بودند و با مشکلاتی مواجه بودند و نیازمند اصلاحات بودند و یا اصلا قابل نمایش نبودند‌، نیستند. در آستانه‌ی جشنواره‌ی فیلم فجر همه از روسای سه قوه تا مردم عادی از ما تقاضای بلیت دارند و این موضوع نشان می‌دهد که سینمای ما برای همه جذابیت دارد.
وی در خصوص زدن برچسب سیاه نما به فیلم های این دوره نیز واکنش نشان داد و گفت: اتهام سیاه‌نمایی به سینمای ایران نادرست است و مسائل اجتماعی به خوبی در فیلم‌ها پرداخته شده است، ضمن اینکه جامعه را به راه حل‌هایی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی نیز راهنمایی می‌کند.
سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر 12 تا 22 بهمن به دبیری محمد حیدری برگزار می‌شود..
مرگ صدابردار پرافتخار سینما
زنده‌یاد یدالله نجفی یکی از پرافتخارترین صدابرداران جشنواره فیلم فجر روز 3 بهمن ماه به دلیل ایست قلبی درگذشت.
نجفی در ادوار مختلف جشنواره فیلم فجر برای فیلم های زیادی کاندید بود و جوایز متعددی نیز کسب کرد که وی را در فهرست پرافتخارترین صدابرداران سینما قرار می داد.
پیکر زنده یاد نجفی یک روز پس از مراسم تشییع مرحوم فریبرز صالح، بر دوش اهالی سینما راهی بهشت زهرا شد.
این صدابردار در روزهای اخیر مشغول صدابرداری «فروشنده» جدیدترین اثر اصغر فرهادی بود که با درگذشت وی این پروژه متوقف شده است. عوامل فیلم «فروشنده» برگزاری مراسم ترحیم زنده یاد نجفی را برعهده گرفتند.
**حضور فیلم های سینمای ایران در کشورهای جهان
«احتمال باران اسیدی» در سوئد
«احتمال باران اسیدی» نخستین فیلم بلند سینمایی بهتاش صناعی‌ها در ادامه حضورهای بین المللی‌ در بخش «صداهای جدید» سی و نهمین دوره جشنواره فیلم «گوتنبرگ» سوئد نمایش داده می شود.
جشنواره فیلم «گوتنبرگ» سوئد از معتبرترین و قدیمی‌ترین فستیوالهای فیلم اروپا و مهمترین رویداد سینمایی در حوزه کشورهای اسکاندیناوی است که از 29 ژانویه تا 8 فوریه در شهر گوتنبرگ برگزار خواهد شد.این فستیوال مختص فیلم های اول کارگردانان ساسر جهان است.
این فیلم در چهار سانس و در روزهای 30 و 31 ژانویه و اول و سوم فوریه در سینماهای شهر گوتنبرگ به روی پرده خواهد رفت. بهتاش صناعی‌ها کارگردان و مریم مقدم بازیگر این فیلم برای شرکت در این رویداد سینمایی راهی گوتنبرگ سوئد خواهند شد.
بازیگران این فیلم شمس لنگرودی، مریم مقدم، پوریا رحیمی سام، ارسلان عبدالهی، عیسی حسینی هستند که به قلم مشترک بهتاش صناعی ها و مریم مقدم به نگارش درآمده است.
«من می‌خوام شاه بشم» در آمریکا
فیلم مستند بلند «من می‌خوام شاه بشم» از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به کارگردانی «مهدی گنجی»، به جشنواره فیلم «بیگ‌اسکای» آمریکا راه یافت.
سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی مستند «بیگ‌اسکای» طی روزهای 30 بهمن تا 9 اسفند 1394 در شهر مونتانا آمریکا برگزار شد و مستند «من می‌خوام شاه بشم» ساخته مهدی گنجی، در این جشنواره که از مهمترین فستیوال‌های مستند آمریکا است، به روی پرده رفت. این فیلم به همراه 100 فیلم دیگر از بین 1400 فیلم ثبت‌نام شده، در جشنواره «بیگ‌اسکای» به نمایش درآمد.
فیلم 70 دقیقه‌ای «من می‌خوام شاه بشم» مستندی درباره‌ی «عباس برزگر» یکی از اهالی روستایی نزدیک شیراز است که سال‌هاست با کمک خانواده‌اش از توریست‌های خارجی پذیرایی می‌کند و آنها را به دیدن عشایر می‌برد؛ اما او یک رویای بزرگ در سر دارد...
مهدی گنجی با این فیلم، سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی فیلم مستند سی و سومین دوره جشنواره فجر، جایزه ویژه هیات داوران پانزدهمین دوره جشنواره مستند «فلاهرتیانا» روسیه، جایزه بهترین فیلم مستند جشنواره فیلم‌های ایرانی «سانفرانسیسکو»، جایزه ویژه تماشاگران جشنواره مستند «چاگرین» آمریکا و جایزه بهترین فیلم جشنواره ایرانیان «پراگ» جمهوری چک را بدست آورده است.
عیادت ایوبی از انتظامی و رشیدی
رئیس سازمان سینمایی از استادان بازیگری سینمای ایران عیادت کرد.
حجت الله ایوبی ، ضمن حضور در منازل استادان عزت الله انتظامی و داوود رشیدی ، علاوه بر عیادت و دیدار و گفت و گو با ا ین هنرمند ان سینمای ایران ، برای هر دوی ایشان آرزوی سلامتی و طول عمر کرد..
نامه‌ی اعتراضی 3 مدیر صنفی به جنتی
مدیران 3 تشکل صنفی خانه سینما، خانه موسیقی و خانه تئاتر در نامه‌ای به وزیر ارشاد نسبت به عملکرد «صندوق اعتباری هنر» واکنش نشان دادند.
در متن این نامه که رضا میرکریمی، حمیدرضا نوربخش و ایرج راد آن را امضا کردند، آمده است:
در سال جاری با سپردن مسئولیت و تخصیص اعتبار خدمات رفاهی بالاخص بیمه‌ها و بیمه تکمیلی هنرمندان به «صندوق اعتباری هنر» تا به حال که به پایان سال نزدیک می‌شویم، علی‌رغم جلسات حضوری و مکاتبات متعدد متاسفانه به نتیجه مطلوب نرسیده و همچنان خدمات قابل قبولی از سوی ایشان در این خصوص برای هنرمندان تحت پوشش سه نهادخانه سینما‌،خانه موسیقی و خانه تاتر ارائه نمی‌شود و همه روزه شاهد گزارش‌ها و برخوردهای غیر مسئولانه توهین آمیز و غیرفرهنگی از سوی صندوق مذکور با هنرمندان هستیم و ما که متولی اصلی پاسخگویی و ساماندهی اینگونه خدمات هستیم عملا فاقد پاسخ قانع کننده برای اعضاء بوده که مراتب طی جلسات متعدد مفصل با ذکر جزییات باستحضار معاونت محترم امور هنری و ریاست محترم سازمان سینمایی رسیده است.
از آنجا که به نظر می‌رسد ادامه روند فعلی مجموعا دارای هزینه‌های مادی و معنوی بسیاری شده‌، خواهشمند است دستور فرمائید ضمن جبران مشکلات ایجاد شده قبلی برای سال بعد تجدید نظر اساسی صورت پذیرد.
راه اندازی گروه اکران سینمای کودک
به گفته علیرضا تابش رییس بنیاد سینمایی فارابی طبق پیگیری‌هایی انجام شده با شورای رهبری سینمای کودک و نوجوان و بنیاد سینمایی فارابی، به‌زودی و همزمان با دهه فجر اولین شهری که این گروه سینمای کودک و نوجوان در آن آغاز به‌ کار می‌کند شهر مشهد است گروه اکران سینمایی کودک و نوجوان که سال‌ها عملا تعطیل بود دوباره احیا می‌شود. اکران فیلم‌های کودک و نوجوان در سایر شهرها مانند تهران، اصفهان، کیش، همدان و... نیز به زودی اتفاق خواهد افتاد که امید است مردم نیز بتوانند در فضای خوب و مطلوب فیلم‌های مورد علاقه کودک و نوجوان را با فرزندان خود ببینند.
موافقت با ساخت 2 فیلم در شبکه نمایش خانگی
بر اساس جلسه این هفته شورای پروانه نمایش خانگی با ساخت فیلم نامه های مجموعه مستند «گاراژ888» به تهیه کنندگی سامان مقدم و به کارگردانی سام کلانتری و« مینی سریال آسپرین» به تهیه کنندگی و به کارگردانی فرهاد نجفی با ساخت یک عنوان فیلم کوتاه نیز موافقت به عمل آمد.
اکران «منو کجا می‌بری» به جای «نقشِ نگار»
گفت: در جلسه این هفته قرارداد فیلم‌ «منو کجا می‌بری» برای اکران در گروه اریکه ایرانیان بعد از فیلم «نقشِ نگار» ثبت شد.
همچنین در این جلسه تصمیم گرفته شد به دلیل رسیدن تعداد هفته‌های نمایش فیلم به سقف مورد نظر شورای صنفی نمایش، قرار شد این فیلم‌ها با فیلم‌های دیگر جایگزین شود.
فرجی در همین رابطه گفت: فیلم‌های «شیفت شب» به کارگردانی نیکی کریمی، «جامه‌دران» ساخته حمیدرضا قطبی، «ناهید» به کارگردانی آیدا پناهنده، «این سیب هم برای تو» ساخته سیروس الوند، انیمیشن «شاهزاده روم» هادی محمدیان و «لوک خوش‌شانس» از این هفته از اکران خارج می شوند و فیلم‌های دیگر جایگزین آن‌ها شوند.


منبع: باشگاه خبرنگاران


ویدیو مرتبط :
افتتاحیه جشنواره فیلم فجر 4 ماه بعد از دهه فجر