کارگردان «گهواره‌ای برای مادر»: فیلم زندگی بانوی انقلابی بدون سرمایه‌گذار مانده است


کارگردان «گهواره‌ای برای مادر»: فیلم زندگی بانوی انقلابی بدون سرمایه‌گذار مانده استمهر/ پناه‌برخدا رضایی گفت که از سال گذشته پروانه ساخت فیلم «هم‌نفس با کوه» درباره زندگی مرضیه حدیدچی(دباغ) را گرفته، اما نهادهای فرهنگی حمایت نمی‌کنند و او هم سرمایه کافی برای ساخت اثر را ندارد.
پناه‌برخدا رضایی کارگردان سینما که از سال گذشته پروانه ساخت «هم‌نفس با کوه» را دریافت کرده درباره مشکلات ساخت این فیلم به خبرنگار مهر گفت: «هم‌نفس با کوه» درباره زندگی و مجاهدت‌های مرضیه حدیدچی(دباغ) است که فیلمنامه در سال ۱۳۹۳ به سفارش بنیاد سینمایی فارابی توسط محمود اربابی نوشته شد.
وی که خود نیز تهیه‌کنندگی این اثر را بر عهده دارد، افزود: در این فیلم زندگی سیاسی خانم دباغ در هنگامه مبارزاتش علیه رژیم پهلوی، شکنجه‌هایی که در این راه متحمل شد و همچنین دوران بنیانگذاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توسط وی و دیگران به تصویر کشیده می‌شود. من به شخصیت خانم دباغ علاقه بسیاری دارم و در سال ۱۳۹۱ نیز فیلم مستند «بانوی مبارز» را درباره او ساخته‌ام.
رضایی درباره سرانجام ساخت این فیلمنامه سینمایی گفت: متاسفانه با وجودی که فیلمنامه این اثر به سفارش بنیاد سینمایی فارابی نوشته شد، اما این نهاد و دیگر سازمان‌هایی چون معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس، حوزه هنری و... حمایت کافی از ساخت آن نکرده و کمبود بودجه را دلیل این امر می دانند.
حدیدچی دباغ بر گردن همه حق دارد
این کارگردان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این نکته که مرضیه دباغ در راستای به ثمر رسیدن انقلاب دچار سختی‌های بسیار شد، گفت: حضرت امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، شهید بهشتی و دیگر بزرگان در سخنانی به تکریم خانم دباغ پرداخته‌اند، اما متاسفانه مسئولان فرهنگی تمام این موارد را فراموش کرده و اهمیت کافی برای مجاهدت‌های خانم دباغ قائل نیستند.
رضایی اضافه کرد: فیلمنامه با نظارت خانم دباغ نوشته شد، ضمن اینکه در پایان کار نگارش نیز از فیلمنامه بسیار راضی بودند. قطعا اگر فیلم در دوران حیات ایشان تولید و اکران شود، قدردانی مناسبی از زحمات وی خواهد بود. مگر ما چند بانوی درجه یک با شخصیتی مانند وی در تاریخ معاصر کشور داریم که این‌چنین نسبت به زندگی او بی‌اعتنا هستیم؟
کارگردان «گهواره‌ای برای مادر» با اشاره به این نکته که هیچگاه سعی نکرده به سمت تولید فیلم‌های تجاری برود، گفت: متاسفانه علیرغم تمام شعارها گویا، مسئولان علاقه به تولید فیلم‌های ارزشی از خود نشان نمی‌دهند.
نباید تنها دغدغه سینما ساخت فیلم‌های تجاری باشد
وی ادامه داد: کل دغدغه مسئولان سینمایی کشور ساخت فیلم‌های تجاریِ به زعم من سخیف است. جالب است که من برای ساخت «هم‌نفس با کوه» به هر نهادی مراجعه کردم، آنها ضمن تعریف و تمجید از فیلمنامه کمبود بودجه را بهانه‌ای برای عدم حمایت خود بیان می‌کنند. این در صورتی است که در جشنواره فجر سال گذشته بسیاری از فیلم‌های تجاری که با سرمایه‌گذاری همین نهادها ساخته شد‌ه‌اند در لیست اکران قرار داشتند.
رضایی در پایان گفت: فیلمنامه «هم‌نفس با کوه» به‌گونه‌ای نوشته شده که در صورت ساخت توانایی جذب مخاطب عام را نیز دارد. وضعیت مالی من نیز به‌گونه‌ای نیست که خودم برای ساخت این فیلم سرمایه‌ گذاری کنم، امیدوارم در سال جدید مسئولان سینمایی کشور به آرمان‌های خود بازگشته و از تولید این فیلم و دیگر فیلم‌های ارزشی حمایت کنند.
آخرین فیلم اکران شده پناه برخدا رضایی «گهواره‌ای برای مادر» بود که در سال ۱۳۹۱ با بازی الهام حمیدی، غزل صارمی، مهران رجبی، هایده حایری و افسری اسدی ساخته شد. این فیلم در سی‌ویکمین جشنواره فیلم فجر جوایزی را به خود اختصاص داد.




با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: مهر


ویدیو مرتبط :
قسمتی از فیلم " گهواره ای برای مادر "