تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و اروگوئه به زودی


«رائول سندیک» معاون رئیس جمهور و رئیس مجلسین سنا و نمایندگان اروگوئه و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان، بعد از ظهر روز دوشنبه راه‌های تحکیم مناسبات دوجانبه و مسائل منطقه‌ای و بین المللی را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این دیدار محمد جواد ظریف با اشاره به چشم انداز روابط دو کشور اظهار کرد: روابط دو کشور همواره دوستانه و حسنه بوده است و امیدواریم سفر جنابعالی زمینه ساز گسترش مناسبات دو جانبه در تمامی عرصه‌ها شود.

وزیر امورخارجه کشورمان با تشریح ضرورت‌های جدید در عرصه‌های دو و چند جانبه در پرتو نقش برجسته و سازنده جمهوری اسلامی ایران در تحولات منطقه و همچنین موقعیت اروگوئه به عنوان عضو غیر دائم شورای امنیت، گفت: تهران ومونته ویدئو می‌توانند، رایزنی‌های مستمر خود را در خصوص تحولات و مسائل منطقه‌ای و بین المللی ارتقا دهند.

ظریف خاطر نشان کرد: روابط دو جانبه می‌تواند با گسترش رایزنی‌های تجار، صاحبان صنایع دو کشور افزایش یابد و در این چارچوب روابط و مراودات مالی و بانکی حائز اهمیت فراوان است.

وزیر امور خارجه کشورمان با تشریح زمینه‌های جدید همکاری‌های دو کشور اظهار کرد: مسئولیت‌های جنابعالی در دو حوزه اجرایی و قانونگذاری، امکان تعمیق همکاری‌های دوجانبه را در عرصه‌های قوای اجرایی و پارلمانی دوچندان می‌سازد.

ظریف با اشاره به دیدگاه‌های مشترک دو کشور در عرصه جهانی تصریح کرد: ما در وزارت امور خارجه قائل به تعمیق مناسبات همه جانبه با کشورهای آمریکای لاتین هستیم و در گام اول با رفع مشکلات بانکی، فضای گسترده‌ای برای ارتقای همکاری‌های اقتصادی دو کشور گشوده خواهد شد.

در این دیدار رائول سندیک معاون رئیس جمهور و رئیس مجلس سنا و نمایندگان اروگوئه نیز گفت: تحولات و پیشرفت‌های زیادی نسبت به گذشته در جمهوری اسلامی ایران رخ داده است و تحریم‌ها موجب پایداری و موفقیت‌های شگرفی در جمهوری اسلامی شده است و عملا رویکرد گسترش صادرات غیر نفتی ایران در نتایج این پایداری‌ها، شکل گرفته شده است.

معاون رئیس جمهور و رئیس مجلسین سنا و نمایندگان اروگوئه خاطر نشان کرد: ما در دوره تحریم‌ها، حامی جمهوری اسلامی ایران بوده‌ایم و اینک نیز در شرایط اجرای برجام امیدواریم با چشم اندازهای جدید در راستای منافع مشترک و گسترش همه جانبه روابط، گام‌های موثری را برداریم.

سندیک در خصوص برنامه‌های اروگوئه برای پیشرفت مناسبات دو کشور نیز گفت: ما با مقامات عالی جمهوری اسلامی ایران به توافق رسیدیم که به زودی کمیسیون مشترک اقتصادی با هدف فعالسازی مراودات فیمابین و ایجاد سازوکار بانکی و تقویت تبادلات بهداشتی، مواد غذایی، انرژی و ورزشی را در دستور کار قرار دهیم.

معاون رئیس جمهور و رئیس مجلسین سنا و نمایندگان اروگوئه با تشریح آخرین تحولات بین المللی در عرصه فقر، نابرابری‌ها و چالش‌های محیط زیست و مشکلات متنوع بشریت افزود: جوامع انسانی با گرسنگی، فقر و بروز آلودگی‌ها در محیط زیست و آثار منفی آن بر زیست انسانی روبرو هستند.

سندیک با تبیین مشکلات ناشی از کاهش قیمت نفت ادامه داد: کاهش قیمت نفت بر اساس سیاست‌های حساب شده‌ای انجام گرفته و این امر موجب آسیب‌های شدیدی بر توسعه اقتصادی و بروز بحران‌های اجتماعی به ویژه برای استقلال و حاکمیت ملی کشورهای مستقل شده است.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و پاکستان