گوناگون/ حراج 4/8 ميليارد توماني ساعتي که مسافر ماه بود


  X     

تاریخ خبر : دوشنبه 1394.08.11 - 14:18

گوناگون/ حراج 4/8 ميليارد توماني ساعتي که مسافر ماه بود

مدآنلاين/ ساعت مچي که در جريان مأموريت آپولوي 15 در ماه به دست ديويد اسکات بسته شده بود در حراجي RR Auction به قيمت 1 ميليون و 625 هزار دلار فروخته شد. اين ساعت مچي يکي از ارزشمندترين وسايل برجاي مانده از برنامه افسانه‌اي آپولوها به شمار مي‌آيد. اين ساعت مچي عنوان برند Bulova را يدک مي‌کشد و در مأموريت آپولوي 15 که در سال 1971 ميلادي انجام شده توسط فرمانده مأموريت مورد استفاده قرار گرفته بود. نکته جالب توجه اين است که اين ساعت مچي تنها بازمانده وسيله شخصي ديويد اسکات از آن مأموريت تاريخي محسوب مي‌شد که در اختيار وي قرار داشت و حالا صاحب جديدي پيدا کرده است.
اين ساعت مچي در گذر زمان کمترين فرسايش را متحمل شده است. بند اين ساعت از نوع چسبي بوده و اگرچه نزديک به 45 سال از عمر آن مي‌گذرد اما همچنان کارايي خود را حفظ کرده است. آنچه که در اين حراجي به فروش رفته است در مأموريت آپولوي 15 لحظات سختي را پشت سرگذاشته است که از آن جمله مي‌توان به لحظه اصابت کپسول حامل فضانوردان به اقيانوس در راه بازگشت به زمين اشاره کرد.
در يکي از تصاوير تاريخي که از آن مأموريت گرفته شده به خوبي ديده مي‌شود که ساعت مچي به دور مچ دست ديويد اسکات و درحالي که پرچم را در سطح ماه مستقر مي‌کند مي‌درخشد. اسکات در جايي گفته بود: «استفاده از اين ساعت مچي جنبه حياتي داشت زيرا با نگاه کردن به آن بود که مي‌فهميدم چقدر از ذخيره اکسيژن، آب و باتري کوله پشتي مخصوصم باقيمانده است.»
آپولوي 15 چهارمين مأموريت از سري مأموريت‌هاي فضايي برنامه افسانه‌اي آپولو محسوب مي‌شود که طي آن بشر براي نخستين‌بار در تاريخ توانست پا به يک جرم فضايي بگذارد. ناسا اين مأموريت فضايي را موفقيت‌آميزترين مأموريت صورت گرفته در تاريخ اکتشافات فضايي سرنشين مي‌داند.
در آن مأموريت و براي نخستين‌بار در تاريخ يک خودروي کاملا برقي ويژه ماه‌نوردي در اين جرم فضايي مستقر شد. در آن مأموريت ديويد اسکات در حالي که اين ساعت مچي را بر دست داشت آزمايش معروف گاليله را با استفاده از يک پر در سطح ماه انجام داد. او همزمان با آزادسازي پر، يک چکش کوچک هم رها کرد تا ثابت کند که اين دو در شرايط خلا به طور همزمان به سطح ماه مي‌رسند و البته همين اتفاق هم روي داد.

نظر شما


ویدیو مرتبط :
مواردی که مسافر باید روزه ماه رمضان را بگیرد