ترین ها/ قدیمی ترین مساجد جهان


ترین ها/ قدیمی ترین مساجد جهانآریا/ مسجد قباء، مسجدالحرام، مسجد کوفه، مسجدالنبی(ص)، مسجد ذو قبلتین، مسجد جواثا و مسجد جامع قیروان از قدیمی ترین مساجد جهان هستند.
مساجد در طول تاریخ سمبل اسلام بوده اند و در این جا ما بر آن هستیم تا قدیمی ترین مساجد جهان را معرفی کنیم که برخی از آن ها همچنان آباد و پابرجا هستند و نماز در آن جا اقامه می شود و برخی از آن ها به اماکن تاریخی و باستانی تبدیل شده اند.

مسجد قباء

مسجد قباء، از قدیمی ترین مساجد جهان است که در مدینه منوره واقع شده و سال 622 میلادی ساخته شده است و بارها بازسازی شده و آخرین بار در قرن بیستم بازسازی شده است.



مسجدالنبی(ص)

مسجد النبی (صل الله و علیه و آله و سلم) در مدینه منوره واقع شده است و سال 622 میلادی ساخته شده است و این مسجد نیز بارها مرمت شده است و قبر مبارک پیامبر اکرم (صل الله و علیه و آله و سلم) در آن جا واقع شده است و زائران بسیاری در سفر به حج به این مسجد می روند و در فضای معنوی مسجد نماز می خوانند.



مسجد ذو قبلتین

مسجد ذو قبلتین نیز در مدینه منوره واقع شده است و در سال 623 میلادی ساخته شده است. مسجد ذوالقبلتین، مسجدی است که در آن قبله مسلمانان هنگام یکی از نماز های ظهر از بیت المقدس به کعبه تغییر یافت. پیامبر اسلام دو رکعت از نماز ظهر را به سوی بیت‌ المقدس و دو رکعت دیگر را به جانب کعبه گزارد. این امر در مسجد بنی‌ سالم مدینه انجام شد، که بعدها به مسجد «ذوالقبلتین» یا دو قبله ‌ای، مشهور گشت.


مسجد جواثا

مسجد جواثا در شهر شیعه نشین «الاحساء» عربستان واقع شده است. این مسجد سال 629 میلادی ساخته شده است و همچنان این مسجد پا برجاست.



مسجدالحرام

مسجد الحرام، قبله‌گاه مسلمانان بعد از ماجرای تغییر قبله است و در شهر مکه در کشور عربستان واقع شده است. مسجدالحرام سال 638 میلادی ساخته شد و سال 1571 میلادی بازسازی شد.
به کعبه، خانه خدا، بیت ‌الله ‌الحرام، بیت العتیق و بیت ‌الحرام نیز می‌گویند. دلیل نام‌ گذاری کعبه به بیت ‌الحرام این است که خداوند ورود مشرکان را به این مکان مقدس حرام و ممنوع کرده است.


مسجد کوفه

مسجد کوفه یکی از مساجد چهارگانه بزرگ جهان اسلام است که در شهر کوفه عراق ساخته شده ‌است. این مسجد در ۱۲ کیلومتری شمال شهر نجف واقع است.
گفته می ‌شود این مسجد ابتدا توسط حضرت آدم ساخته شده و پس از مسجد الحرام قدیمی ‌ترین مسجد جهان است. گفته می‌شود پس از ظهور حجت بن حسن(عج) این مسجد وسعت بسیاری خواهد یافت. این مسجد یکی از مکان هایی است که شیعیان حتی اگر آن جا مسافر باشند می توانند نماز خود را تمام بخوانند.


مسجد جامع قیروان

مسجد جامع قیروان که با نام مسجد «عقبه بن نافع» نیز شناخته می ‌شود، یکی از با اهمیت‌ ترین مساجد تونس است که در شهر تاریخی قیروان قرار دارد. این مسجد سال 670 میلادی توسط «عقبه بن نافع» در ابتدای تأسیس شهر قیروان در زمینی به مساحت 9 هزار مترمربع ساخته شد و یکی از کهن‌ ترین مساجد جهان اسلام است. این مسجد در قرن نهم میلادی بازسازی شده است.




با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: آریا


ویدیو مرتبط :
مساجد قدیمی تبریز