آشپزی و تغذیه


2 دقیقه پیش

غذای ملل/ ریتا ؛ سالاد خاص هندی

دیکاوو/ سالاد ریتا هندی یک سالاد بسیار خوشمزه می باشد. شما می توانید از این سالاد در مهمانی هایتان استفاده کنید. این سالاد طرز تهیه آسانی نیز دارد و شما می توانید به راحتی ...
2 دقیقه پیش

برپایی جشنواره پخت غذاهای محلی به مناسبت هفته میراث فرهنگی درپاوه

مهر/ مسئول اداره میراث فرهنگی شهرستان پاوه از برپایی جشنواره پخت غذاهای محلی به مناسبت هفته میراث فرهنگی در شهر باینگان خبر داد.هادی شریفی اظهار داشت: ۲۸ اردیبهشت تا سوم ...



غذای اصلی/ کلم پلو، پلویی ساده و خوشمزه


غذای اصلی/ کلم پلو، پلویی ساده و خوشمزهآخرین خبر/ کیا بخورن: انواع کلم غنی از ویتامینC ،A و اسید فولیک هستند و نیز دارای املاحی چون فسفر ، سولفور، کلسیم و سدیم هستند. فولات موجود در کلم برای زنان باردار مفید است و نیز باعث پیشگیری از بیماری های قلبی – عروقی می شود.
از خواص دیگر کلم می توان به ملین بودن آن اشاره کرد که در رفع یبوست موثر است.
همچنین به علت دارا بودن ویتامینC ، بتاکاروتن و ایندول در پیشگیری از سرطان نقش دارد.
چی لازم دارم:
کلم خرد شده : یک کیلو
برنج : یک کیلو
گوشت چرخ شده : 500 گرم
ریحان : 400 گرم
ترخان : 250 گرم
جعفری : 200 گرم
پیاز : 2 عدد
زعفران : 3 قاشق
روغن : به مقدار لازم
نمک و فلفل : به مقدار لازم
ادویه پلویی : یک قاشق مرباخوری
چطور بپزم:
1. گوشت را به همراه یک عدد پیاز رنده شده ( متوسط ) چنگ می زنیم . به اندازه سرگنجشکی برداشته و در دست گرد می کنیم در آرد می غلتانیم و بعد در روغن کمی سرخ می کنیم.
2. کمی روغن در تابه ریخته یک عدد پیاز را خرد می کنیم و تفت می دهیم تا بلوری شود. کلم را اضافه کرده و به مدت 10 تا 12 دقیقه با حرارت ملایم می چرخانیم . نمک، فلفل، زردچوبه، ادویه و زعفران را ریخته دوباره کمی هم می زنیم.
3. برنج را خیس کرده بعد از کمی پخت ریحان، جعفری و ترخان خرد شده را اضافه کرده مانند سبزی پلو آبکش می کنیم.
4. روغن ته قابلمه می ریزیم مقداری برنج در قابلمه ریخته و از مایع کلم و کوفته ریزها روی آن می ریزیم دوباره برنج ریخته و مواد را روی آن می ریزیم تا مواد تمام شود. قابلمه را روی حرارت گذاشته تا دم برنج بالا بیاید. دمکنی می گذاریم تا برنج دم بکشد.
* تذکر:
افرادی که مبتلا به گواتر هستند بایستی از خوردن کلم پرهیز کنند زیرا بعضی از مواد موجود در کلم از جذب ید توسط غده تیروئید جلوگیری می کنند.




منبع: آخرین خبر


ویدیو مرتبط :
غذای بسیار ساده و خوشمزه