ابنیه/ تغییر چهره مجموعه امیرچخماق یزد


ابنیه/ تغییر چهره مجموعه امیرچخماق یزدایسنا/ چندی است که چهره‌ی مجموعه تاریخی امیر چخماق شهر یزد در حال تغییر و ساخت و سازها و مرمت‌هایی در این مجموعه در حال انجام است و قرار است براساس تعهد پیمانکار، طرح ساماندهی مجموعه تا پایان سال و تا قبل از آغاز سال نو به پایان برسد.
میدان و مجموعه تاریخی امیر چخماق شهر یزد، شاخص‌ترین مجموعه بنای تاریخی این شهر و استان به شمار می‌رود که از نظر قدمت بناها و معماری از ارزش بالایی برخوردار است. این مجموعه که در قرن هشتم هجری قمری بنا نهاده شده، تقریباً در وسط بافت قدیمی شهر واقع شده است و یکی از نقاط مهم یزد محسوب می‌شود. همین دلایل باعث شده که این مجموعه نه تنها به عنوان یکی از پربازدیدترین اماکن گردشگری استان، بلکه به عنوان مکانی برای بسیاری از گردهمایی‌های مناسبتی از جمله راهپیمایی‌ها، عزاداری‌ها و سخنرانی‌های عمومی مسئولان کشوری مورد توجه مردم و مسئولان یزد باشد.
محسن ذاکری‌نیا، معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه یزد، اظهار کرد: طرح ساماندهی مجموعه امیرچخماق از مصوبات کمیسیون ماده پنج سال 1378 است که در شورای عالی شهرسازی نیز مطرح و مصوب شده است. در مرحله اول اجرای این طرح که در سال 1385 انجام شد، مسیر خیابان امام خمینی(ره) به مجاور مجموعه امیرچخماق که از حمام تاریخی سهل‌بن‌علی عبور می‌کرد، از سوی شهرداری آزادسازی شد.
وی با بیان این که طرح مذکور از سوی چند دستگاه در حال اجراست، خاطرنشان کرد: موضوع تملک‌ در این طرح با مشارکت شرکت مسکن‌سازان که نماینده سازمان عمران و بهسازی وزارت مسکن است با تخصیص اعتبار انجام شده است و شهرداری نیز کف‌سازی و جداره‌سازی مجموعه را در دست اجرا دارد.
ذاکری نیا با بیان اینکه طرح ساماندهی مجموعه امیرچخماق تاکنون یک پروسه بیش از 15 سال و حتی نزدیک به 20 ساله را از طراحی تاکنون سپری کرده است، افزود: طراحی اولیه و مطالعات اولیه‌ی این طرح از سال 1373 آغاز شده است.
وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون طرح با اولویت ساخت جداره‌سازی‌ها و تعریف میدان شهری در حال انجام است چرا که تکیه امیرچخماق و جداره‌های آن علاوه بر کاربری مذهبی به عنوان حسینیه، تحت عنوان یک میدان شهری نیز تعریف شده لذا پس از تکمیل جداره‌ها، کف‌سازی میدان مقابل مسجد امیرچخماق در دستور کار قرار گرفته است.
ذاکری نیا درباره علت تخریب حوض‌ها و آبنماهای مجموعه تصریح کرد: حوض‌های میدان به خاطر شکستگی‌هایی که در آنها ایجاد شده بود، دچار نشتی شده بود لذا کف‌سازی، حوض‌سازی و محوطه‌سازی مجدد در دستور کار قرار گرفته است.
این مقام مسئول ابراز امیدواری کرد: مجموعه امیرچخماق تا پایان سال براساس تعهد پیمانکار تا قبل از سال نو و ایام تعطیلات نوروز به طور کامل بازسازی و ساماندهی می‌شود.


منبع: ایسنا


ویدیو مرتبط :
ابنیه یزد