تیغ تیز محیط زیست و میراث فرهنگی زیر گلوی «آشوراده»


تیغی که از جانب سازمان محیط زیست تیز شده اکنون به دست میراث فرهنگی و گردشگری، زیر گلوی آشوراده قرار گرفته است.

تیغ برنده محیط زیست و میراث گردشگری زیر گلوی «آشوراده»/قلب آشوراده با این تفاهم‌نامه می‌ایستدبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تک گوهر دریای مازندران این روزها مظلومانه نفس‌های آخرش را می‌کشد، اما در نهایت تعجب، سازمان حفاظت محیط زیست به جای انجام پروژه‌های بهسازی و حفاظتی، با امضای تفاهم نامه‌ای با میراث فرهنگی و گردشگری که 2 سال از عمرش می‌گذرد، گویا تصمیم بر آن گرفته عده‌ای سرمایه گذار صرف را بی خبر و فارغ از موازین زیست محیطی را وارد آشوراده‌ای کند که قدم انسان‌ها  بر بسترش طبق گفته زمین شناسان و کارشناسان آمایش سرزمین، ارمغانی جز تخریب و مرگ او نخواهد داشت و هم اکنون جزیره آشوراده تنها به قوت حمایت ستاد نجات مردمی‌اش نفس می‌کشد.

**قلب آشوراده با قدم‌های مردم می‌ایستد

هر جا که آدمی قدم گذاشته ارمغانی جز تخریب محیط زیست و طبیعت نداشته و حالا که هر روز امکان اجرایی شدن تفاهم نامه بین سازمان محیط زیست و میراث گردشگری با رویکرد تغییر کاربری آشوراده وجود دوستداران محیط زیست را هم چون آشوراده از حرکت باز می‌دارد در حالی که خاصیت آشوراده طوری است که اگر انسان به سوی آن قدم بگذارد تپش ضربان قلبش دچار اختلال می‌شود.

آرش خیراندیش عضو هیئت مدیره شبکه سمن‌های محیط زیست در منابع طبیعی مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ما در این باره می‌گوید: مجید مختوم پدر علم آمایش سرزمین، در خصوص حساسیت آشوراده؛ این منطقه را در زون 2 حفاظتی و حساس از نظر اکولوژیکی اعلام کرده، به طوری که رفت و آمد در آن صحیح نبوده و تنها محققان مجاز به حضور در بستر هستند.

وی در ادامه معتقد است: طبیعت گردی و رفت و آمد در آشوراده مجاز نیست در حالی که گردشگران عادی بدون رعایت ضوابط حفاظتی دقیق و تعدادی خاص در حال رفت و آمد در این منطقه بسیار حساس هستند.

**آشوراده، کیش دریای خزر است

زمین خواران با عناوین به ظاهر صحیح به اخذ مجوز از سوی مسئولان اقدام می‌کنند و بعد از برداشتن مهم‌ترین قدم مستقر شده و به تدریج پیش به سوی تخریب منطقه رفته و فقط به منافع مالی خود می‌اندیشند.

خیراندیش عضو هیئت مدیره شبکه سمن‌های محیط زیست منابع طبیعی مازندران می‌گوید: مقامات استان گلستان، آشوراده را کیش دریای  خزر معرفی می‌کنند که تعبیری بسیار خطرناک است.

**بالاترین حکم، حکم رهبری است

در 17 اسفند سال 93 مقام معظم رهبری دیداری با فعالان محیط زیست کشور داشتند که بیاناتی تاکید فرمودند و یک ماه پیش نیز سیاست‌های کلی حوزه محیط زیست را ارائه کردند که در آن اهمیت حفظ جنگل‌ها، منابع طبیعی و مراتع وجود دارد ولی چرا برخی از حکمی که بالاترین قانون حکومتی است غافل مانده‌اند.

خیراندیش عضو هیئت مدیره شبکه سمن‌های محیط زیست منابع طبیعی مازندران در این باره می‌گوید: مقام معظم رهبری جلسه‌ای با فعالان محیط زیست داشته که تاکید کردند در جنگل‌ها، مراتع و منابع طبیعی به هیچ وجه هتل، پارک‌های بازی و حتی حوزه علمیه ساخته نشود.

*تخلف حقوقی محیط زیست

مالکیت قانونی پناهگاه حیات وحش‌ میانکاله که شامل 3 بخش، خلیج گرگان، آشوراده و میانکاله است تحت اختیار سازمان‌ جنگل‌ها و مراتع است و تنها مدیریت آن به سازمان محیط زیست محول شده است پس چطور سازمان محیط زیست در منطقه‌ای که مالکیت آن را ندارد تفاهم نامه امضا می‌کند.

خیراندیش عضو هیئت مدیره شبکه سمن‌های محیط زیست منابع طبیعی مازندران در این باره می‌گوید: هر گونه مجوزی از نظر قانون باید با اجازه مالک و یا خود مالک انجام گیرد ولی با این که سازمان جنگل‌ها و مراتع در خصوص آشوراده تاکنون مجوزی برای تغییر کاربری و برپایی گردشگری نداده پس محیط زیست با انجام این تفاهم نامه دچار تخلف شده است.

خیراندیش در ادامه می‌گوید: علاوه بر این تخلف حقوقی محیط زیست، رعایت نکردن خاصیت زون 2 حفاظتی آشوراده و حساسیت و آسیب پذیری این منطقه به تردد مردم از سوی محیط زیست جای تعجب دارد.

*خدشه دار شدن اعتبار محیط زیست با اجرای تفاهم نامه

ارزش و اعتبار میانکاله و بخشی از آن آشوراده به قدری بالاست که این منطقه به عنوان اولین سالیست کشور در مجامع بین المللی از مجله یونسکو، اتحادیه جهانی حفاظت، کنوانسیون رامسر و کنوانسیون حفاظت از محیط زیست دریای مازندران به ثبت رسیده است.

صدیقه بوداغی مسئول دبیر خانه شبکه سمن‌های محیط زیست در منابع طبیعی مازندران در این باره می‌گوید: با امضا تفاهم نامه‌ای که میراث فرهنگی با اجرای آن قصد ایجاد گردشگری گسترده بر خلاف موازین اکوتوریسم پایدار را دارد مطمئنا بر اعتبار سازمان محیط زیست در بین مجامع بین المللی خدشه وارد می‌شود.

*آشوراده به قوت سمن‌های محیط زیست زنده است

حدود یک سال از عمر مقاومت سمن‌های محیط زیست منابع طبیعی مازندران در جهت حفظ و نجات آشوراده و جلوگیری از ورود سود جویان به بسترش می‌گذرد و در این بین اداره محیط زیست استان گلستان پا فشاری زیادی در تحقق تخریب تدریجی این منطقه دارد.

بوداغی مسئول دبیرخانه شبکه سمن‌های محیط زیست و منابع طبیعی مازندران در این باره می‌گوید: اداره محیط زیست گلستان تمایل و اصرار زیادی جهت ورود گردشگران به بستر آشوراده را دارد که در این بین اداره کل محیط زیست مازندران به حمایت از سمن‌های محیط زیست برخاسته و مخالفت خود را اعلام کرده، هر لحظه عقب نشینی ما برای آشوراده خطرناک خواهد بود.

خیر اندیش عضو هیئت مدیره شبکه سمن‌های محیط زیست منابع طبیعی استان مازندران نیز معتقد است: یک سالی می‌شود که جمع کثیری از فعالان محیط زیست و مقامات 190 سمن با حمایت اداره کل محیط زیست مازندران و سازمان جنگل‌ها و مراتع از اجرایی شدن تفاهم نامه به امضا رسیده بین سازمان محیط زیست و میراث فرهنگی و گردشگری ممانعت کرده‌ایم ولی در این بین اداره کل محیط زیست گلستان در مقابل ما ایستاده است.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
تیز کردن تیغ ژیلت و بقیه تیغ های موجود در بازار