وب‌سایت یو اس نیوز: 2016، سالی دشوار برای عربستان سعودی


به نوشته یو اس نیوز، با توجه به مشکلات اقتصادی و چالش‌های امنیتی متعددی که پیش‌روی عربستان است، این کشور باید اولویتهای سیاست خارجی خود را به درستی تنظیم کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وب‌سایت «یو اس نیوز» در گزارشی نوشت: عربستان در حال حاضر علاوه بر چالش‌های امنیتی متعدد، با مشکلات اقتصادی نیز دست و پنجه نرم می‌کند. با توجه به این مسئله که احتمال افزایش بهای نفت در چند سال آینده بعید به نظر می‌رسد، «ملک سلمان بن عبدالعزیز» باید اولویت‌های سیاست خارجی خود را مشخص و به درستی تنظیم کند.

بودجه سال 2016 عربستان حدود 87 میلیارد دلار کسری دارد. مسئله‌ای که می‌توان گفت در این کشور بی‌سابقه است.

در ادامه این گزارش آمده است: مهمترین اولویت سیاست خارجی عربستان در حال حاضر جنگ با یمن است که برای این کشور روزانه 200 میلیون دلار هزینه در بر دارد. هیچ یک از دو طرف به آتش‌بس اخیر پایبند نبودند و درگیری‌ها همچنان ادامه دارد.

در زمان به اصطلاح آتش‌بس، عربستان توانست کنترل استان «جوف» یمن را به دست بگیرد. با این وجود، طرف یمنی هیچ نشانه‌ای از تسلیم یا شکست بروز نمی‌دهد. بنابراین، جنگ یمن همچنان ادامه می‌یابد و برای عربستان هزینه‌بر خواهد بود. 

بنابر این گزارش،  حتی به فرض این که عربستان شیعیان حوثی‌ یمن را شکست دهد، باید پس از آن برای برقراری ثبات در این کشور، تشکیل دولتی که به سمت ایران گرایش نداشته باشد و همچنین بازسازی ویرانه‌های باقی‌مانده از جنگ، هزینه‌های بسیاری را تقبل کند.

حفظ دولت نظامی مصر، اولویت دیگر سیاست خارجی عربستان سعودی است. «محمد بن سلمان،» جانشین ولیعهد عربستان و پسر مورد علاقه پادشاه این کشور، در سفری که به تازگی به قاهره داشت، به مقامات مصری وعده داد در 5 سال آینده مبلغی معادل 8 میلیارد دلار در این کشور سرمایه‌گذاری کند. در ماه مارس (31 روز منتهی به 11 فروردین) نیز مقامات سعودی وعده کمکی 4 میلیارد دلاری را به مصری‌ها داده بودند.

در ادامه این گزارش آمده است: آل سعود همچنین تاکنون به کشورهای متحد مانند بحرین، اردن و پاکستان، مبالغ زیادی کمک مالی کرده است. ائتلافی که عربستان به تازگی برای مبارزه با تروریسم تشکیل داد نیز اولویت بعدی سیاست خارجی ریاض است که هزینه‌های زیادی برای عربستان در بر خواهد داشت.

در پایان این گزارش آمده است: در نهایت می‌توان به خریدهای میلیارد دلاری عربستان از آمریکا به منظور تأمین سلاح و تجهیزات جنگی اشاره کرد. عربستان از زمان آغاز ریاست‌جمهوری اوباما تاکنون حدود 100 میلیارد دلار سلاح از آمریکا خریداری کرده است. مسئله‌ای که نه تنها باعث بهبود روابط دو کشور نشده، بلکه در ماه‌های اخیر تنش‌ها میان ریاض و واشینگتن را تشدید کرده است. دو طرف یکدیگر را مسئول مشکلات خاورمیانه از جمله تشکیل و رشد داعش می‌دانند.  

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


ویدیو مرتبط :
معرفی پورت جدید یو اس بی نوع C - گجت نیوز