همه چیز درباره فیلم "مالاریا" به کارگردانی پرویز شهبازی


همه چیز درباره فیلم کافه سینما/ بازیگران:
ساعد سهیلی، ساغر قناعت، آذرخش فراهانی و آزاده نامداری

خلاصه داستان:
داستان دختر و پسری است که در تهران گردی‌های خود با مردی برخورد می‌کنند که مشکلی دارد. آن‌ها سعی می‌کنند راه حلی برای این مشکل پیدا کنند و...

- فیلمبرداری «مالاریا» طی ٨٠ جلسه در تهران و اطراف آن انجام شده
- آزاده نامداری مجری تلویزیون نخستین تجربه بازیگری‌اش در سینما را با «مالاریا» آغاز کرده است. حضور او در این فیلم حاشیه هایی داشت. از جمله آنها عکس تست گریم بود که بدون چادر او را نمایش میداد ولی بعدا گویا تدبیری شد و نامداری با پوشش چادر در فیلم حاضر است.
- پرویز شهبازی خودش مالاریا را تدوین کرده
- مراحل فنی فیلم مالاریا به کارگردانی پرویز شهبازی در کشور لهستان انجام شده. مراحلی مثل اصلاح رنگ و امور مربوط به ویژوآل افکت و موسیقی.
- آخرین سکانس های این فیلم در سد لتیان کرج جلوی دوربین هومن بهمنش رفت که بازیگران اصلی حضور داشتند.
- شهبازی برای ایفای نقش های اصلی این فیلم از کسانی استفاده کرده که اولین بار مقابل دوربین سینما قرار گرفته اند. شهبازی پیش‌ از این در فیلم‌های «نفس عمیق» و «دربند» هم از چهره‌های ناآشنا برای ایفای نقش اول فیلم‌هایش استفاده کرده بود.
- به گزارش کافه سینما انتخاب یک دختر نوجوان از میان 1500 متقاضی به نام ساغر قناعت و دعوت از آذرخش فراهانی فرزند بهزاد فراهانی که در فیلم یک گیتارست و خواننده زیرزمینی است و بازی مجری زن جنجالی تلویزیون در این فیلم از این جمله افراد هستند.
- شهبازی سال گذشته با نویسندگی فیلم پر حاشیه «خانه دختر» در جشنواره فجر حضور داشت.
- حضور بازیگران فیلم سینمایی «دربند» یعنی بهرنگ علوی، پگاه آهنگرانی و نازنین بیاتی در «مالاریا» قابل توجه است. اما نمی‌توان این فیلم را در کارنامه کاری‌انها به حساب آورد چرا که آنها حضوری افتخاری در فیلم دارند.
- عوامل سازنده "مالاریا" جمله "این فیلم درباره بیماری مالاریا و هوای بد و باتلاق نیست، کسی هم در فیلم مالاریا ندارد اما بی‌مسما هم نیست!" را به عنوان شعار فیلم انتخاب کرده‌اند.
- فیلم مالاریا به تهیه کنندگى مسعود ردایى است که با حمایت مشترک ایران و لهستان جلوی دوربین رفته است.
- یکی از تصاویر مهمی که پرویز شهبازی در فیلمش استفاده کرده است فیلمبرداری در شب توافق هسته‌ای بود که برخی از مردم برای شادی در خیابان‌ها حضور پیدا کردند. البته از دیگر نکات قابل توجه در این فیلم سینمایی فیلمبرداری صحنه‌هایی از فیلم توسط خود پرویز شهبازی و سایر بازیگران با دوربینی که به نظر می‌رسد گوپرو بود است.
- شهبازی سابقهٔ کارگردانی فیلمهای «دربند»، «عیار ۱۴»، «نفس عمیق»، «نجوا» و «مسافر جنوب» را پیش از فیلم «مالاریا» در کارنامهٔ خود دارد.
- خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس گفته در یکی از صحنه های فیلم سنیمایی «مالاریا» دو نوجوانی که تصمیم به فرار گرفته‌ بودند در سنیما فیلمی را می‌بینند که در آن این سه بازیگر نقش‌آفرینی کرده اند. اما نکته جالب اینجا است که همین صحنه توسط پرویز شهبازی ساخته شده است که می‌توان گفت شهبازی در «مالاریا» فیلم دیگری را ساخته است. در مجموع گویا این اثر سینمایی پایان تلخی دارد که باید دید چه تاثیری قرار است بر مخاطب خود بگذارد.
- تهیه کننده فیلم گفته: معتقدم «مالاریا» یک فیلم بسیار خوب است که می تواند با همه مخاطبان به خصوص نسل جوان ارتباط خوبی برقرار کند، در واقع باید بگویم که این اثر یک فیلم درجه یک از یک گروه درجه یک است. «مالاریا» یک اثر خوب و پرهزینه در سینمای ایران است و نتیجه تلاش های بسیاری که برای ساخت این پروژه صورت گرفت.
- پیش از این شهبازی با انتشار یادداشتی در توضیح تغییر نام فیلمش و ظاهرا بی ربط با مضمون فیلم یادداشتی منتشر کرد. به گزارش کافه سینما قابل پیشبینی است که شهبازی در این یادداشت سعی میکند اطلاعاتی نمادین به ما دهد که پس از دیدن فیلم قابل نمادپردازی خواهد بود. یادداشت او از این قرار است: "1-بنده‌ فیلمنامه‌ای دارم به همین نام که در سال ۸۲ نوشته بودم و به دلایلی از ساخت آن منصرف شدم. موضوع و داستان این فیلم هم هیچ ربطی به آن فیلمنامه ندارد. 2-«مالاریا» نام یک بیماری معروف با علایم تب و لرز و کم خونی بزرگی طحال است و از لغت ایتالیایی male – ARIA گرفته شده که به معنای هوای بد است. درگذشته گمان می‌کردند که عامل بیماری‌زا هوای بد و باتلاق هستند. این بیماری به دلیل شیوع و مرگ‌‌ ومیر زیاد در مناطق و کشورهای گرمسیری قابل توجه است. بنیاد بشردوستانه بیل گیتس با دارایی بالغ بر چهل و چهار میلیارد دلار در بخش سلامت جهانی خود، با پرداخت سالیانه یک میلیارد و سیصد میلیون دلار، به برنامه کنترل مالاریا در جهان کمک می‌کند. به طوری که از سال دو هزار تاکنون تعداد بیماران مبتلا به مالاریا در افریقا نود درصد کاهش یافته است. متاسفانه عملیات حذف و ریشه‌کنی مالاریا به دلایل مختلف از جمله محدودیت منابع مالی به عملیات کنترل بیماری تغییر برنامه داده است و کمکهای مالی هرچند کوچک به کنترل این بیماری کمک می‌کند. گاهی یک پشه بند سی سانتی مانع از گزنده شدن افراد توسط آنوفل شده است. 3-این فیلم درباره بیماری مالاریا و هوای بد و باتلاق نیست. کسی هم در این فیلم مالاریا ندارد، اما بی‌مسما هم نیست!"

عوامل فیلم:

کارگردان، نویسنده و تدوینگر: پرویز شهبازی، مدیر فیلمبرداری: هومن بهمنش، طراح صحنه و لباس: کیوان مقدم، صدابردار: منصور شهبازی، طراح چهره پردازی: محمدرضا قومی، صدا گذار و میکس: محمد کشفی، مدیر تولید: مجید گودرزی، جانشین تولید: محمدرضا دلنوازی، برنامه ریز: نوید میهن دوست، دستیار اول کارگردان: حسین خضوعی، منشی صحنه: غزل رشیدی، عکاس: امید صالحی، مستندساز پشت صحنه: سهیل موفق، گروه کارگردانی: افشین آقایی و حسین شهبازی، دستیار اول فیلمبردار: همایون قربانی، نورپرداز: مرتضی نجفی، دستیار تدوین: علی مترصد، مدیر تدارکات: مجید لعل، مشاور رسانه ای فیلم: احسان ظلی پور.


منبع: کافه سینما


ویدیو مرتبط :
#27 چرا به AMP نیاز داریم؟