هدف رژیم صهیونیستی، فروکاستن مقاومت اسلامی از پدیده ای عمومی به یک مقوله مذهبی است


امروز پانزدهم می 2016 (بیست و ششم اردیبهشت 1395)، برابر با شصت و هشتمین سالگرد «یوم‌النکبة» است که توطئه صهیونیست ها و همپیمانان غربیشان برای اشغال فلسطین و آوارگی ساکنان اصلی آن به انجام رسید. یوم النکبه یا روز نکبت، روز اعلام موجودیت رژیم جعلی صهیونیستی است که یادآور دوره ای تلخ یعنی اشغال و مصادره سرزمین و اولین موج آوارگی و اخراج بیش از 800 هزار فلسطینی از وطن و زادگاه مادری‏ است.
برای بررسی و واکاوی این واقعه و سیاست های رژیم صهیونیستی، گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا به سراغ نعمت زاده، کارشناس مسایل فلسطین رفت. معاون پیشین دبیر کل «جمعیت دفاع از ملت فلسطین» در این گفت وگو به ریشه های روز نکبت، شهرک سازی های رژیم صهیونیستی، ارزیابی انتفاضه سوم، خط مشی های منطقه ای رژیم صهیونیستی و ماهیت جعلی این رژیم پرداخت.
وی در این گفت وگو بر نقش تفرقه افکنانه رژیم اشغالگر قدس تاکید و داعش را پروژه ای صهیونیستی-آمریکایی توصیف کرد. به گفته نعمت زاده یکی از اهداف اصلی رژیم صهیونیستی تضعیف محور مقاومت است. این رژیم از مدت ها پیش دنبال آن بود که مقاومت اسلامی را از یک پدیده عمومی خارج و آن را به یک مقوله مذهبی صرف تبدیل کند. پس یک جنگ مذهبی ایجاد کرد تا مقاومت جایگاه خودش را از دست بدهد.
در ادامه، مشروح گفت وگوی ایرنا با نعمت زاده آمده است:

***ایرنا: امروز برابر با شصت و هشتمین سالروز تشکیل رژیم جعلی صهیونیستی، موسوم به یوم النکبه است. دیدگاهتان درباره ریشه های شکل گیری چنین مناسبت تلخی چیست؟
**نعمت زاده: در آن زمان (1948) شورای امنیت که به دست قدرت های جهانی تاسیس شده بود، تصمیم گرفت سرزمین فلسطین را 2 قسمت کند. در همین راستا سازمان ملل 56 درصد را در اختیار یهودیان کوچ کننده به این سرزمین و 44 درصد را در اختیار فلسطینی ها قرار داد. فلسطینی ها در برابر این تصمیم ایستادند و این امر منجر به آن شد که ارتش های عربی وارد نبرد با رژیم صهیونیستی شوند. پس از شکست ارتش های عربی، زمین هایی که زیر سلطه رژیم صهیونیستی بود بیشتر شد و به 78 درصد سرزمین فلسطین رسید که نزدیک به سه چهارم آن را شامل می شد؛ یک چهارم یا 22 درصد هم در اختیار فلسطینیان قرارگرفت که شامل غزه و بخشی از کرانه باختری بود.
این روز در تاریخ فلسطین و جهان اسلام به یک نقطه اعتراضی، هم به تجاوز رژیم صهیونیستی و هم تصمیم شورای امنیت علیه مردم فلسطین تبدیل شد. در تاریخ فلسطین این روز به عنوان روز نکبت ثبت شده است.

***ایرنا: به نظر شما، مقاومت واقعی در برابر صهیونیست ها چگونه شکل گرفت؟
**نعمت زاده: شکست ارتش های عربی نشان داد که اتکای مردم به ارتش ها و دولت ها برای آزادسازی سرزمین فلسطین یک اشتباه استراتژیک(راهبردی) بود و مردم می بایست بر نیروی خودشان برای آزاد سازی اتکا می کردند. پس از آن ما شاهد اوج گیری جنبش های آزادیبخش بودیم که این جنبش ها هم به دلیل برگزیدن ایدئولوژی چپ، دچار اشتباه راهبردی شدند.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مقاومت در جهان اسلام تجلی و تبلور یافت. از آن پس بود که «مقاومت اسلامی» در مبارزه با رژیم صهیونیستی کارآمدی خود را به نمایش گذاشت. همین کارآمدی باعث شد رژیم صهیونیستی و قدرت های حامی آن سعی کنند مقاومت، درگیر جنگ های حاشیه ای شود تا از جنگ در مقابل رژیم صهیونیستی غافل بماند.

***ایرنا: پس از گذشت 68 سال از موجودیت رژیم صهیونیستی، شمار آوارگان فلسطینی به چند میلیون نفر رسیده است. چرا این رژیم جعلی روز به روز محدودیت ها و تنگناها را بر مردم فلسطین افزایش می دهد؟
**نعمت زاده: در اصل رژیم صهیونیستی یک شهرک صهیونیستی بزرگ است. در واقع رژیم صهیونیستی با ایجاد شهرک های صهیونیستی تشکیل شد. صهیونیست ها یهودیان را از کشورهای مختلف مجبور به کوچ می کردند تا در شهرک های صهیونیستی در مناطق مختلف فلسطین ساکن شوند. این شهرک نشینان سپس به نیروهای نظامی تبدیل می شدند.
از مهمترین ویژگی صهیونیست ها این است که رویکردشان امنیتی- تهاجمی است و چون خودشان را بیگانه با منطقه می بینند، تلاش می کنند برای بقای خود در منطقه، اطرافیان را مورد تهاجم قرار دهند. این رژیم بقا و اقتدار خود را در گسترش شهرک ها می بیند.

***ایرنا: تحلیل شما از سیاست شهرک سازی رژیم صهیونیستی چیست؟
**نعمت زاده: رژیم صهیونیستی نمی تواند دست از شهرک سازی بردارد چرا که برای تبلور ماهیتش به شهرک سازی محتاج است. این باعث می شود که به طور دایم فرایندی را ایجاد کند تا فلسطینی ها از سرزمینشان دور شوند. همچنین رژیم صهیونیستی در پی آن است که هویت قدس شریف را از یک هویت اسلامی به یک هویت یهودی تبدیل کند.
به نظر می رسد فلسطینی ها در حال حاضر به دلیل اتخاذ رویکرد مقاومت اسلامی، برخلاف گذشته کمتر دست به ترک سرزمین خود می زنند، در حالی که فلسطینی ها طی دهه 50 میلادی به دلیل کشتار و ارعاب صهیونیست ها ناگزیر به ترک سرزمینشان می شدند. ظرفیت های کنونی در جنبش مقاومت فلسطین باعث شده است که آن ها سرزمین و هویت خود را ترک نکنند.

***ایرنا: ارزیابی تان از دستاوردهای انتفاضه سوم چیست؟
**نعمت زاده: به طور کلی انتفاضه یک فرآیند مستمر است که به خودی خود احساس امنیت را در رژیم صهیونیستی کاهش می دهد. این رژیم نخستین وظیفه خود را تامین امنیت برای شهروندانش می داند چرا که اگر این امنیت تهدید شود هیچ یهودی در فلسطین اشغالی نمی ماند. به همین دلیل اکنون می بینیم که روند کوچ و مهاجرت یهودیان به اسراییل کاهش و مهاجرت معکوس در میان یهودیان افزایش یافته است. بر همین اساس وجود و استمرار انتفاضه یک موفقیت برای فلسطین است.

***ایرنا: به باور بسیاری از صاحبنظران، سیاست های منطقه ای رژیم اشغالگر قدس به گسترش اختلاف بین کشورهای منطقه معطوف است. در این میان، آیا اقدام های گروه تروریستی چون داعش با اهداف رژیم صهیونستی همسویی دارد؟
**نعمت زاده: داعش یک پروژه آمریکایی- صهیونیستی است که عربستان هم در آن نقش آفرینی می کند. در واقع جریان داعش امتداد سیاست هایی است که رژیم صهیونیستی در منطقه دنبال می کند که آن هم سیاستِ ایجاد اختلاف میان مسلمانان و رویارویی کشورهای منطقه با هم است.
هر چند پروژه داعش نتوانسته است هدف های موردنظر رژیم صهیونیستی را به طور کامل برآورده کند اما خسارت های بسیاری را به جهان اسلام وارد کرد. البته این خسارت ها بیشتر بر برادران اهل سنت وارد شده است. کشورهایی همچون سوریه، عراق، لیبی، الجزایر، تونس، یمن، پاکستان و افغانستان بیشترین ضربه ها را از جریان تکفیری و تروریستی داعش متحمل شده اند.
رژیم صهیونیستی از مدت ها پیش دنبال آن بود که مقاومت اسلامی را از یک پدیده عمومی خارج و آن را تبدیل به یک مقوله مذهبی کند. بنابراین صهیونیست ها یک جنگ مذهبی ایجاد کردند تا مقاومت جایگاه خود را از دست بدهد.
*گروه پژوهش و تحلیل خبری
پژوهشم**458**9130**9279

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
تضعیف حماس...هدف رژیم صهیونیستی****