آشپزی و تغذیه


2 دقیقه پیش

غذای ملل/ ریتا ؛ سالاد خاص هندی

دیکاوو/ سالاد ریتا هندی یک سالاد بسیار خوشمزه می باشد. شما می توانید از این سالاد در مهمانی هایتان استفاده کنید. این سالاد طرز تهیه آسانی نیز دارد و شما می توانید به راحتی ...
2 دقیقه پیش

برپایی جشنواره پخت غذاهای محلی به مناسبت هفته میراث فرهنگی درپاوه

مهر/ مسئول اداره میراث فرهنگی شهرستان پاوه از برپایی جشنواره پخت غذاهای محلی به مناسبت هفته میراث فرهنگی در شهر باینگان خبر داد.هادی شریفی اظهار داشت: ۲۸ اردیبهشت تا سوم ...



فوت آشپزی/ مواد غذایی که باید حتما در آشپزخانه داشته باشید


فوت آشپزی/ مواد غذایی که باید حتما در آشپزخانه داشته باشیدبیست ستون/ متخصصین تغذیه معمولاً اولویت‌های متفاوتی دارند و شرایط مختلف را برای معرفی مواد غذایی و رژیم‌های مختلف در نظر می‌گیرند ولی تقریباً همه‌ی آن‌ها در معرفی یکی سری ماده غذایی ثابت به‌عنوان ملزومات اساسی برای تهیه‌ی غذا در هر آشپزخانه‌ای اتفاق‌نظر دارند.
بعد از پایان یک روز پرمشغله،خوردن یک وعده‌ی غذای مطبوع در کنار خانواده، بسیار لذت‌بخش و حتی الزامی است و باید به هر شکل زمان کافی برای این کار اختصاص بدهیم. البته این کار بدون داشتن مواد غذایی موردنیاز در آشپزخانه امکان‌پذیر نیست. در انتخاب این مواد غذایی علاوه بر طعم ، ارزش غذایی نیز نقش مهمی دارد و گزینه‌های زیادی نیستند که هردوی این ویژگی‌ها را همزمان دارا باشند. برای کمک به انتخاب مواد غذایی موردنیاز برای یک وعده‌ی غذای فوری و مغذی و درعین‌حال خوشمزه در ادامه به معرفی 12 ماده‌ی غذایی مورد تائید متخصصین تغذیه می‌پردازیم:

ماست:
شاید قدیمی‌ترین عضو دائمی هر آشپزخانه‌ای ماست باشد که نه‌تنها طعم آن موردپسند هر ذائقه‌ای است بلکه می‌توان آن را جزو مواد غذایی مفید و مغذی به‌حساب آورد. ماست که یک منبع غذایی سرشار از پروتئین و کلسیم است،می‌تواند غذای اصلی باشد و هم به‌عنوان مخلفات و یا دسر صرف شود.
تخم‌مرغ:
بدون اغراق تخم‌مرغ را می‌شود اساسی‌ترین ماده‌ی غذایی موردنیاز برای حفظ سلامتی دانست. یک عدد تخم‌مرغ که دارای 70 کالری انرژی،6 گرم پروتئین و بیش از 15 نوع ویتامین و مواد معدنی مختلف است، به تنهای یک وعده غذایی کامل بوده و علاوه بر این بخش اصلی تعداد زیادی دستور پخت مختلف ازجمله انواع املت، کوکو، سالاد و ... نیز به شمار می‌آید.
توت‌فرنگی منجمد:
یکی از مواد غذایی بسیار مفید برای دستگاه هاضمه که با داشتن آنتی‌اکسیدان، پروتئین، ویتامین و 80 کالری انرژی در هر عدد و همین‌طور مزه‌ی فوق‌العاده باید در هر آشپزخانه‌ای باشد. به دلیل ماندگاری کم، توت‌فرنگی را می‌توان به‌صورت منجمد نگهداری کرد و با آن انواع دسر و نوشیدنی‌های گوارا تهیه نمود.
گوجه‌فرنگی منجمد:
گوجه‌فرنگی یکی از انواع مواد غذایی است که بعد از انجماد هم خواص و طعم خود را به میزان زیادی حفظ می‌کند. از گوجه‌فرنگی منجمد می‌توان در تهیه انواع غذاهای فوری و مغزی استفاده نمود.
بیسکویت کم شیرینی:
یکی از مواد غذایی که به‌خصوص در خانواده‌های پرجمعیت باید همیشه در آشپزخانه باشد این نوع بیسکویت است که نه‌تنها یک میان وعده‌ی مناسب به شمار می‌آید بلکه به همراه کره و یا پنیر می‌تواند صبحانه‌ای کامل باشد.
سرکه‌ سفید:
اگر از طرفداران غذاهای اروپایی و به‌ویژه فرانسوی هستید، همیشه باید سرکه‌ی سفید در آشپزخانه‌ی خود داشته باشید. علاوه بر این سرکه سفید در تهیه انواع سالاد نیز به کار می‌رود و البته به‌عنوان یک سفیدکننده و ضدعفونی‌کننده طبیعی نیز کاربرد دارد.
پنیر سفت:
این نوع پنیرها نسبت به پنیرهای معمولی چربی و کالری کمتری دارند و مصرف آن‌ها عوارض کمتری دارد. از پنیر سفت می‌توان در تهیه‌ی انواع ماکارونی و سالاد به‌عنوان طعم‌دهنده‌ی اضافه استفاده کرد و تقریباً با هر نوع ذائقه‌ای همخوانی دارد.
برنج و ماکارونی:
داشتن برنج و یا ماکارونی در آشپزخانه حتی اگر هیچ نوع مواد غذایی دیگر نداشته باشد، به معنای داشتن بک وعده‌ی نهار و یا شام است. این مواد غذایی را در هنگام نیاز و نداشتن وقت می‌توان بدون هیچ‌چیز دیگری و تنها باکمی نمک و ادویه یک غذای کامل به‌حساب آورد.
قارچ:
یک گزینه الزامی برای همه‌ی آشپزخانه‌ها که در بیشتر غذاها قابل‌استفاده است و می‌تواند حتی به یک املت ساده رنگ و عطر خاص و اشتها برانگیزی بدهد.
روغن کانولا (کلزا):
روغن کانولا ضمن داشتن حداقل چربی‌های اشباع در میان رقبا و مقدار زیادی امگا 3 تقریباً برای همه کاربردها از سرخ کردن غذا تا تهیه‌ی سالاد قابل‌استفاده است. با داشتن روغن کانولا در آشپزخانه برای پخت هیچ غذایی با مشکل مواجه نخواهید شد.
آب گوشت:
اگر همیشه آب گوشت در یخچال خانه داشته باشد، همیشه می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن انواع مختلف سوپ را تهیه کنید و یا با اضافه کردن آن به برنج، طعم و بوی بهتری به پلوی سفید ساده بدهید.
انواع غذاهای آماده‌ی منجمد یا کنسرو شده:
برای مواقعی که حتی برای درست کردن یک نیمرو هم وقت ندارید، نگهداری انواع کنسرو و یا غذاهای آماده‌ی منجمد ناجی شما خواهد بود. البته بهتر است که از انواع ارگانیک و بدون مواد نگه‌دارنده با کالری کم استفاده کنید. نگهداری سبزی‌ها خردشده و منجمد نیز کاربردی و مفید است.



با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: بیست ستون


ویدیو مرتبط :
مراقب کلسترول پنهان در مواد غذایی باشید!