طرح آمریکا برای حملات سایبری به ایران در صورت شکست مذاکرات هسته ای


این طرح به منظور اجتناب از جنگ با ایران، کند کردن پیشرفت برنامه هسته ای، مقابله با احتمال حمله اسراییل و نیز داشتن یک راهکار جایگزین در صورت شکست مذاکرات دیپلماتیک تدوین شده بود.

روزنامه نیویورک تایمز آمریکا با انتشار گزارشی نوشت : دولت آمریکا طرحی گسترده برای حمله سایبری به ایران در صورت شکست مذاکرات هسته ای تدارک دیده بود که با توافق هسته ای کنار گذاشته شده است.طرح آمریکا برای حملات سایبری به ایران در صورت شکست مذاکرات هسته ای

به گزارش عصر ایران این طرح که " نیترو زئوس " نام داشته ، در سال های ابتدایی ریاست جمهوری باراک اوباما تدوین شده بود و به منظور ایجاد یک گزینه برای آمریکا به جز جنگ برای مقابله و مهار برنامه هسته ای ایران طراحی شده بود.

در این طرح که از سوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) طراحی شده بود حملات گسترده به زیر ساخت شبکه ارتباطی، شبکه برق و دفاع هوایی ایران پیش بینی شده بود.

این طرح در سال های 2009 و 2010 و بنا به دستور اوباما به ژنرال جان آلن در فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا به منظور تدوین یک طرح حمله سایبری به ایران طراحی شده است.

آمریکا  پیشتر نیز حمله سایبری به تاسیسات هسته ای ایران را در قالب طراحی و نفوذ دادن یک بدافزار به نام " استاکس نت" در سامانه غنی سازی  تاسیسات هسته ای ایران (نطنز) به مورد اجرا گذاشته است. در این طرح که با همراهی اسراییل انجام شد، بخشی از تاسیسات غنی سازی ایران آلوده شد اما کارشناسان ایرانی در نهایت توانستند آن را مهار کنند.

با وجودی که تا کنون به طور رسمی درباره مسئولیت حمله بدافزار استاکس نت به تاسیسات هسته ای ایران سخنی به میان نیامده، اما برخی رسانه های آمریکایی به نقل از منابعی در دولت آمریکا گزارش دادند کارشناسانی از ایران پس از دریافت ضربه استاکس نت توانسته اند با طراحی حملات متقابل به سامانه های سایبری ایالات متحده آمریکا نفوذ کنند. این گزارش ها هیچ کدام به طور رسمی مورد تایید قرار نگرفته است.

در گزارش نیویورک تایمز تاکید شده است علاوه بر آماده سازی طرح حمله سایبری نیترو زئوس ، سازمان های اطلاعاتی آمریکا طرحی را به منظور نفوذ و از کار انداختن تاسیسات هسته ای فردو ایران نیز آماده کرده بودند.

به نوشته نیویورک تایمز طرح حمله سایبری به ایران در جریان تحقیقات مستندی با عنوان " روزهای صفر " درباره تنش بین ایران و آمریکا در موضوع هسته ای در سال های گذشته ، کشف شده است. این مستند قرار است امروز (چهارشنبه) در جشنواره فیلم برلین به نمایش درآید.

با وجودی که سازمان های رسمی آمریکا درباره طرح حمله نیترو زئوس حاضر به اظهار نظر نشده اند اما نیویورک تایمز تاکید کرده است با بسیاری از شخصیت های مستقل درباره طرح این حمله سایبری گفت و گو کرده است.

به نوشته نیویورک تایمز طرح نیترو ژئوس علاوه بر مقابله با دغدغه پیشرفت سریع غنی سازی ایران اهداف دیگری نیز داشت که از جمله آنها مقابله با احتمال حملات خودسرانه اسراییل به تاسیسات هسته ای ایران و نیز داشتن یک راهکار جایگزین غیر نظامی به منظور مقابله با پیشرفت برنامه هسته ای ایران در صورت شکست رویکردهای دیپلماتیک.


ویدیو مرتبط :
ایران آمریکا مذاکرات هسته ای از نگاهی دیگر!!!