چهار باغ ایرانی با تصاویر زنان ایرانی


حیاط موزه «نقاشی پشت شیشه» به سبک چهارباغ ایرانی و با حوضی در وسط و رختشویخانه‌ای در ضلع جنوبی محوطه قرار گرفته است، موزه‌ای که اغلب تصاویر آن به زنان اختصاص دارد و نوع طراحی آن دربرگیرنده شیوه‌هایی از نقاشی سبک قاجار است.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا؛ موزه «نقاشی پشت شیشه» در ایران، اولین موزه نقاشی پشت شیشه در جهان و تنها موزه‌ی مستقلی است که به یکی از شاخه‌های نگارگری اختصاص دارد. این موزه شامل مجموعه‌ی عظیمی از نقاشی‌های پشت شیشه دوره صفویه تا عصر حاضر است.

بنای کنونی که این موزه در آن مستقر است متعلق به مرحوم دکتر« سیاوش شقاقی» از پزشکان حاذق بیماری‌های ریوی است که پس از فوت وی، توسط وراثش به شخص دیگری واگذار و در سال 1374 کل مجموعه به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران فروخته شد و پس از بازسازی در سال 1377 به صورت گنجینه‌ای از آثار نقاشی پشت شیشه از سوی شهرداری تهران به سازمان میراث فرهنگی واگذار شد.

این موزه همچنان دایر بود تا این‌که آثار کنونی در زمستان سال 1389 با مطرح شدن طرح دورکاری و تجمیع کردن ساختمان‌های مربوط به سازمان میراث فرهنگی، برای مدتی به مجموعه‌ ارگ آزادی که در واقع ساختمان اصلی سازمان میراث فرهنگی بود، منتقل شد و از فردای افتتاح رسمی موزه توسط حمید بقایی، معاون وقت رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی تعطیلی شد تا بار دیگر حدود یک سال و نیم گذشته با انتقال دوباره‌ی آثار به مکان اولیه‌ی خود، آن بازگشایی شد.

ساختمان بنا نیز متعلق به دوره‌ی پهلوی اول بوده و سبک معماری آن معماری دوره‌ی قاجار تلفیقی از هنر ایرانی و اروپایی است. این ساختمان تاریخی در محوطه‌ای با زیربنای حدود 350 متر مربع در فضایی به به مساحت حدود 650 مترمربع بنا شده است که حیاط آن به سبک «چهارباغ ایرانی» با حوضی در وسط و رختشوی‌خانه ای در ضلع جنوبی محوطه قرار گرفته است.

«نقاشی پشت شیشه» هنری وارداتی!

نقاشی پشت شیشه

با وجود این‌که یافته‌های باستان‌شناسی در ایران، قدمت شیشه و تزئینات آن را از هزاره‌ی دوم قبل از میلاد از منطقه شوش می‌داند،‌ اما نقاشی بر پشت شیشه‌های تخت که ابتدا به عنوان عنصر معماری و سپس در قالب تابلوی تزئیناتی شناخته شده است، به دلیل کمبود منابع و تحقیقات هنری وارداتی محسوب می‌شود که احتمال ورود آن را به ایران از دوره صفویه از اروپای شرقی، هند و چین می‌دانند که بلافاصله رنگ و بوی بومی به خود گرفته است.

نقاشی پشت شیشه یکی از تکنیک‌های تزئینی شیشه است که توانسته موزه‌ای را با نام خود اختصاص دهد و تصاویر در این هنر نگارگری از نقوش انسانی، گیاهی، حیوانی، هندسی و کتیبه الهام گرفته است.

اغلب تصاویر در این هنر به زنان اختصاص دارد و نوع طراحی آن دربرگیرنده شیوه‌هایی از نقاشی سبک قاجار و آثار مینیاتوری است.

امروزه در کشور با تعداد قابل توجهی از آثار نقاشی پشت شیشه مواجه هستیم که بخشی از آن‌ها در اختیار موزه نقاشی، بخشی در اختیار مجموعه‌داران خصوصی و بخشی دیگر در عمارت‌ها و ساختمان‌های تاریخی به عنوان «تزئینات وابسته به معماری» قرار دارند.

موزه نقاشی پشت شیشه در نوروز

این موزه برای نخستین‌بار تابلوهای منحصر به فرد دوره قاجار مربوط به «نقاشی پشت شیشه» از کاخ موزه گلستان را یکم تا 31 فروردین به نمایش در می‌آورد. این تابلوها شامل تصاویری از شاهان و شاهزاده‌های زند و قاجار است که به قلم احمد و مهرعلی از اساتید دربار قاجاری به تصویر درآمده‌اند.

همچنین موزه نقاشی پشت شیشه؛ در نوروز با برپایی تورهای آموزشی «نقاشی پشت شیشه» در کنار هنرمندان بنام این رشته و همچنین برپایی سیاه چادرهای قشقایی آماده استقبال از گردشگران است.

بازدید از «نقاشی‌های پشت شیشه»

هزینه‌ی ورود به این موزه که در خیابان سعدی، خیابان برادران قائدی، تقاطع خیابان نورمحمدی قرار دارد، برای بازدید کننده داخلی 2500 تومان و برای بازدید کننده خارجی 15000 تومان است،‌ همچنین همه‌ی بازدیدهای نیم‌بها و رایگان در این مدت لغو می‌شود.

براساس بخشنامه‌ی اداره کل موزه‌های کشور، زمان بازدید از موزه‌ی نقاشی پشت شیشه از 25 اسفندماه تا 15 فروردین 1395 اعلام شد. براین اساس ساعت فعالیت این موزه امروز یکشنبه اول فروردین ماه 1395 از ساعت 12 آماده پذیرایی از بازدیدکنندگان خواهند بود و از فردا تا 15 فروردین ساعت کار موزه از ساعت 9 تا 19 تعیین شده است.

انتهای پیام

تالار طبقه اول موزه نقاشی پشت شیشه

حیاط موزه به سبک «چهارباغ ایرانی» است

قوس‌های نعل اسبی در درگاه ورودی موزه نقاشی پشت شیشه

اغلب تصاویر در این هنر به زنان اختصاص دارد


ویدیو مرتبط :
تصاویر دیدنی باغ لاله های ایرانی در تبریز....