خواص گلابی/ مضرات گلابی/خواص گلابی در بارداری


گلابی و دیابت

خواص گلابی/مضرات گلابی:یبر اساس مطالعات جدید دانشمندان، مصرف روزانه گلابی می‌تواند سبب بهبود فشار خون و عملكرد عروق خونی در افراد میانسال مبتلا به سندروم متابولیك شود. سندروم متابولیك مجموعه‌ای از فاكتورهای خطرناك است كه تا حد زیادی با پیشرفت بیماری‌های مزمنی چون بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت نوع دو در ارتباط است.

در میان میوه‌های مختلفی كه در دنیا یافت می‌شود گلابی را به عنوان منبع غنی فیبر و ویتامین ث می‌شناسند. هر دانه گلابی تنها ۱۰۰ كالری انرژی دارد. یك عدد گلابی متوسط ۲۴ درصد نیاز روزانه بدن به فیبر را فراهم می‌كند. دانشمندان ۵۰ نفر از افراد ۴۵ تا ۶۵ ساله را مورد مطالعه قرار دادند كه ۳ مورد از ۵ مورد علائم سندروم متابولیك را دارا بودند.

دانشمندان به طور تصادفی از آنها خواستند هر روز به مدت ۱۲ هفته روزی ۲ عدد گلابی تازه متوسط و یا ۵۰ گرم نوشیدنی با طعم گلابی مصرف كنند. در این آزمایش بالینی اثرات ضد فشار خون مصرف گلابی تازه در افراد میانسال مبتلا به سندروم متابولیك بررسی شد. نتایج به دست آمده نشان داد كه بعد از ۱۲ هفته از مصرف گلابی تازه در ۲۶ نفر از شركت‌كنندگان فشار خون سیستولیك و فشار نبض به طور قابل توجهی به كمتر از حد طبیعی رسیده بود. این در حالی است كه هیچ تغییری در افراد گروهی كه نوشیدنی مصرف كرده بودند دیده نشد.

 

گلابی و دیابت

سارا جانسون سرپرست تیم تحقیقاتی دانشگاه كلورادو امریكا می‌گوید: نتایج اولیه بسیار امیدواركننده بوده است باور ما این است كه باید دنبال مواد غذایی چون گلابی باشیم كه موجب بهبود فاكتورهای خطر بیماری‌های قبلی عروقی مانند فشار خون در افراد میانسال می‌شود.

جانسون افزود: اختلالات قلبی عروقی كه با سن افراد در ارتباط است در كسانی كه سندروم متابولیك دارند شتاب می‌گیرد و موجب افزایش فشار خون آنها می‌شود بنابراین نیاز است در جهت تایید خاصیت ضد فشار خون گلابی تازه و تاثیر آن بر عملكرد قلب و عروق تحقیقات بیشتری انجام شود.

رژیم غذایی متعادل سرشار از میوه‌ها و سبزی‌ها مانند گلابی، تركیبات اصلی و مغذی مفید، ویتامین‌ها، فیبر، پتاسیم، فتوكمیكال‌های مورد نیاز بدن را تامین می‌كند.

 

گلابی و بارداری

تاثیر گلابی در بارداری

مادران باردار به دلیل مصرف آهن ممكن است دچار یبوست شوند. خوردن گلابی به دلیل داشتن فیبر غذایی به حل مشكل یبوست كمك می‌كند. همچنین ویتامین ث موجود در گلابی به جذب آهن كمك می‌كند و حالت تهوع در دوران بارداری را تسكین می‌دهد.

از مضرات گلابی می‌توان گفت گلابی در افراد سرد مزاج كه معده ضعیف دارند سبب نفخ معده می‌شود این افراد می‌توانندگلابی را با مربای زنجبیل مصرف كنند.(خواص گلابی در بارداری)


ویدیو مرتبط :
خواص میوه ها گلابی