باغبان باشی/ خانه سبـز برای شما


باغبان باشی/ خانه سبـز برای شماهمشهری آنلاین/ ما شهری‌ها از طبیعت دور افتاده‌ایم. دور و برمان تا چشم کار می‌کند سنگ و آجر و سیمان است که به شکل ساختمان‌هایی کنار هم ردیف شده‌اند.
نهایتا باید دلخوش کنیم به همین پارک‌های شهری که آن هم همیشه در دسترس نیست. اما حالا که شهر بین ما و طبیعت فاصله انداخته، می‌توان طبیعت را به خانه‌مان بیاوریم. چطوری؟ حضور گل و گیاه در محل زندگی و کار ما می‌تواند همان حس حضور در طبیعت را برای ما تداعی کند. حضور آنها هم در روحیه ما تأثیر مثبت می‌گذارد و هم مثل یک تصفیه‌کننده طبیعی هوا برایتان عمل می‌کند. اگر علاقه‌مند شده‌اید که همزیستی مسالمت‌آمیزی را با یک طبیعت کاملا طبیعی در خانه‌تان آغاز کنید، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم از خدماتی که کلینیک‌های گل و گیاه تهران به شما می‌دهند استفاده کنید. چه خدماتی؟ با ما همراه شوید تا به شما بگوییم.

خوداشتغالی با گل و گیاه
شاید شما هم با دیدن این تیتر تعجب کنید، اما جای تعجب ندارد.‌ اگر دانش شما در زمینه پرورش گیاه و گل، بالاتر برود، به این نتیجه خواهید رسید که برخی از آنها را می‌توانید در آپارتمان خودتان و حتی در بالکن یکی، دو متری‌تان هم بکارید. بعضی از گیاهان هستند که بذرهایشان، قیمتی‌ هستند. کافی است بذر یکی از این گیاهان را بکارید و در مدتی کوتاه، بذرهای بیشتری داشته باشید و از راه فروش همین بذرها درآمدسازی کنید. گیاهانی مثل آلوئه‌ورا که امروزه کاربرد زیادی داشته و استقبال زیادی از آنها می‌شود را هم می‌توانید در خانه‌های آپارتمانی‌تان بکارید. ضمن اینکه گروهی از گیاهان دارویی و همچنین گیاهان تجاری را می‌توانید از طریق حضور در کلینیک‌های گل و گیاه شناسایی کرده و نسبت به کاشت و برداشت آنها اقدام کنید.

توزیع نهال مثمر و غیرمثمر
برای توسعه همگانی فضای سبز شهری نیاز است همه مردم دست به‌دست هم بدهند تا نام شهرشان را در فهرست سبز‌ترین شهرهای جهان به ثبت برسانند. شهرداری تهران معمولا در ماه‌های پایانی سال دست به‌کار می‌شود و نهال‌هایی را که قرار است در سطح شهر کاشته شود به بوستان‌های مهم تهران می‌رساند. همه مردم عاشق گل‌وگیاه و فضای سبز می‌توانند برای دریافت نهال‌های مثمر و غیرمثمر به کلینیک‌های گل و گیاه شهرداری مراجعه کنند، آنها را رایگان بگیرند و بکارند.

چه گیاهی را کجا و چطور بکاریم؟
توی حیاط خانه ما چه گیاهی بهتر رشد می‌کند؟ چه گل و درختی بکاریم بهتر است؟ شما برای فضاهای آپارتمانی که نور کمتری دارند چه توصیه‌ای دارید؟ گل‌وگیاهی که کمتر رسیدگی بخواهد و خوب رشد کند کدام است؟ کدام گیاهان پس از رسیدگی به بار می‌نشینند؟ روش تکثیر این نوع گیاه چگونه است؟ اینها سؤال‌های متنوعی است که در ذهن علاقه‌مندان نگهداری گل‌وگیاه شکل می‌گیرد. برای افزایش اطلاعات مردم سایت اینترنتی parks. tehran. ir راه‌اندازی شده تا به سؤالات مختلف درخصوص انواع گل‌ها و گیاهانی که در شهرها بهتر رشد می‌کنند پاسخ بدهد. در این سایت اطلاعات مناسبی درخصوص نگهداری گیاهان آپارتمانی همچون اسپاتی فیلوم، آگلونما، پتوس، دراسنا و کنتیام جمع‌آوری شده است. همچنین اطلاعات گیاهان باغچه‌ای همچون به ژاپنی، یاس زرد، رز، اسطوخودوس و میخک هندی و گل‌های فصلی همانند شب بو، فلفل زینتی، گل جعفری، آفتابگردان، انواع بنفشه و زنبق تهیه شده و در دسترس گل‌دوستان قرار گرفته است. در این سایت شیوه‌های نگهداری صحیح این گیاهان و اینکه چه گیاهی در چه محلی بهتر رشد می‌کند نیز آموزش داده شده است.

خودمان می‌آییم، خودمان می‌کاریم
دوستداران گل‌وگیاه که خیلی اهل بیل دست گرفتن و رسیدگی به آنها نیستند یا تصور می‌کنند که در این زمینه سررشته و تجربه‌ای ندارند خیلی نگران نباشند. گاهی اوقات لازم است‌ از دیگران کمک گرفت تا سنت حسنه غرس درختان همچنان زنده بماند. شهروندانی که می‌خواهند دستی به سر و روی باغچه خانه‌شان بکشند اما توانایی کافی برای این کار را ندارند خیلی راحت می‌توانند با مراکز گل و گیاه مربوط به شهرداری هر منطقه ارتباط برقرار کرده و از آنها بخواهند تا فضای سبز محل کار و یا خانه‌شان را توسعه دهند. مردم حتی می‌توانند نوع گیاه مورد علاقه‌شان را هم سفارش دهند. کار‌شناسان به همراه کارگران فضای سبز در همه مناطق به منزل و یا محل کار شما می‌آیند و کمک می‌کنند تا با دستان خودتان درخت و گیاه را غرس کنید. وقتی این کار انجام شد توصیه‌ها و راهنمایی‌های لازم درباره شیوه‌های نگهداری صحیح گیاه هم ارائه می‌شود تا دیگر جای نگرانی باقی نماند. پس دیگر برای پربار‌تر کردن باغچه خانه‌تان دلهره نداشته باشید. همه این کار‌ها تنها با یک تماس انجام خواهد شد.

این قسمت از پارک به نام شما!
طرح ویژه‌ای وجود دارد برای آنهایی‌که از فضای مناسب برای کاشت گل‌وگیاه در محل زندگیشان برخوردار نیستند و از طرفی علاقه‌مندند تا در این زمینه فعالیتی داشته باشند. هم‌اکنون در بسیاری از مناطق و مراکز مشاوره گل‌وگیاه این امکان به‌وجود آمده که مردم، بخشی از پارک و بوستان نزدیک خانه‌شان را به‌طور اختصاصی در اختیار بگیرند و با راهنمایی‌های کار‌شناسان فضای سبز، گل ‌و گیاه خودشان را آنجا بکارند. در واقع مسئولیت نگهداری از این باغچه اختصاصی به‌عهده افراد گذاشته می‌شود تا آنها علاوه بر کسب تجربه و افزایش توانمندی‌هایشان بتوانند دستی در توسعه فضای سبز محل زندگیشان داشته باشند.

حضور در دوره‌های آموزشی
پرورش گیاهان آپارتمانی
شما در این کلاس‌ها با نحوه نور دادن، آبیاری، غذا دادن به گیاهان، تعویض گلدان و... به شکل حرفه‌ای آشنا می‌شوید. در ضمن یادتان باشد که فقط آگلونما، برگ انجیری، بگونیا، بیلبرجیا، پوتوس، حسن یوسف، دیفنباخیا، سانسیویریا، سرخس، سیکلامن، شاه‌پسند درختی، فیتونیا، فیکوس، فیکوس بنجامین، فیل‌گوش، کادی، کروتون، کوردیلین، مارانتا و نخل مرداب جزو گیاهانی هستند که می‌توانید در آپارتمان از آنها نگهداری کنید.

باغ شیشه‌ای (تراریوم)
تراریوم از نظر معنی، باغ مینیاتوری در یک جام است. تراریوم کلکسیونی از گیاهان کوچک محسوب می‌شود که در ظرف‌های محدود و شفاف رشد می‌کنند. به‌عبارت دیگر، تراریوم باغ کوچک و خانگی است که در ظرف شیشه‌ای نگهداری می‌شود. درست‌کردن تراریوم که با سرخس یا دیگر گیاهان کوچک پر می‌شود، یک راه عملی و جالب برای داشتن منظره‌ای مینیاتوری در خانه خواهد بود. آموزش ساخت و نگهداری از تراریوم، در کلینیک‌های گل و گیاه برگزار می‌شود.

پرورش قارچ
اگر به فهرست برنامه‌های آموزشی کلینیک‌های گل و گیاه نگاهی بیندازید، احتمالا دوره آموزشی پرورش قارچ خوراکی را خواهید دید. مسلما تصورش را هم نمی‌کردید که روزی در یکی از آپارتمان‌های شهری بتوانید قارچ خوراکی پرورش دهید، ولی این کار با دوره‌های آموزشی کلینیک گل و گیاه به حقیقت پیوسته است. این دوره آموزشی مخصوص کسانی است که بیشتر از حد نگهداری از یک گلدان یا راه انداختن یک باغچه دوست دارند به طبیعت نزدیک شوند.

آموزش سبزیکاری در خانه
اگر دلتان برای یک سبد سبزی ‌‌تر و تازه و البته خوشمزه و پر ویتامین لک زده، می‌توانید در کلاس‌های آموزش سبزیکاری در خانه که توسط کلینیک‌های گل و گیاه برگزار می‌شود، شرکت کنید. اگر در منزل‌تان باغچه دارید که برای شرکت در این کلاس‌ها تردید نکنید، اگر هم ندارید باز هم نگران نباشید، شما با استفاده از گلدان‌های مخصوص می‌توانید یک باغچه کوچک برای سبزیکاری در آپارتمان‌تان راه بیندازید. این فرصت طلایی را از دست ندهید.

پرورش کاکتوس
دوره آموزشی نگهداری از کاکتوس‌ها هم یکی از دوره‌های آموزشی کلینیک‌های گل و گیاه است. کاکتوس‌ها میان علاقه‌مندان به گل و گیاه آنقدر طرفدار دارند که نیازی به تعریف و تمجید کردن برای شرکت در این دوره آموزشی نیست، ولی برای آگاهی بد نیست بدانید کاکتوس‌ها ازجمله جذاب‌ترین و متنوع‌ترین گیاهان خانگی هستند. اکثر انواع کاکتوس حتی در دست یک صاحب تازه‌کار، به راحتی رشد می‌کنند، پس اگر تا به حال از کاکتوس نگهداری نکرده‌اید زیاد نگران ناشی بودنتان نباشید.



منبع: همشهری آنلاین


ویدیو مرتبط :
خانه حکیم باشی