ترین ها/ امامزاده ای که بزرگترین گنبد در خاورمیانه را دارد!


ترین ها/ امامزاده ای که بزرگترین گنبد در خاورمیانه را دارد!باشگاه خبرنگاران/ آقا علی عباس و شاهزاده محمد (علیهما السلام) فرزندان امام موسی کاظم(ع) بودند که به قصد دیدار امام رضا(ع) از مدینه به ایران آمدند.
پس از قبول اجباری ولایت عهدی از طرف امام رضا(ع) در نزد مأمون، عده‌ای از اصحاب و یاران حضرت از جمله حضرت آقا عباس(ع) و شاهزاده محمد(ع) از مدینه به شوق دیدار برادر زیارت امامشان رهسپار دیار طوس شدند.
اما زمانی که به ایران رسیدند با خبر شهادت مظلومانه امام هشتم(ع) به دست خلیفه عباسی و دستورش مبنی بر شهادت رساندن سادات هاشمی مواجه شدند. هر یک از سادات در گروهی که به ایران عزیمت کرده بودند به نقاط مختلفی رفتند تا از گزند دشمنان در امان بمانند.
امامزاده علی عباس و شاهزاده محمد(علیهما السلام) که داغدار شهادت مظلومانه برادر بودند پس از گذر از چندین شهر و روستا وارد کاشان شدند و به شهر «بادرود» یا «بادقدیم» رسیدند. حاکم و مردم بادرود که محبت اهل بیت(ع) را در دل داشتند،‌حدود چهل شبانه روز از آنها پذیرایی کردند.
برادران داغدار امام هشتم(ع) پس از چهل روز به قصد انتقام خون به ناحق ریخته امام رضا(ع) به همراه اصحاب و یاران، راه کویر را در پیش گرفتند تا به شهر طوس بروند اما هنوز مسیری را در کویر طی نکرده بودند که در جنگی نابرابر به دست سپاهیان مأمون ملعون به شهادت رسیدند و در همان منطقه به خاک سپرده شدند.

موقعیت جغرافیایی امامزاده آقا علی عباس(ع) و شاهزاده محمد(ع)
آستان مقدس این دو امامزاده بزرگوار در شهرستان بادرود استان اصفهان و 38 کیلومتری شمال غربی نطنز بوده و تا جاده ترانزیت تهران- جنوب 12 کیلومتر فاصله دارد. نمای داخلی گنبد بارگاه ملکوتی آقا علی عباس و شاهزاده محمد(علیهماالسلام) به گونه ای آینه کاری و گچبری شده که نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند. کاشی کاری انجام شده در این حرم به سبک دوران صفویه و گورکانی بوده و روی ساختمان حرم هم کتبیه هایی منقش به آیاتی از قرآن کریم نصب شده است.
مهم ترین نکته در بنای امامزاده آقا علی عباس(ع) بارگاه آن است که عنوان بزرگ ترین گنبد خاورمیانه را دارد. ارتفاع گنبد 45 متر و قطر آن 23 متر است. همچنین این بارگاه دو گلدسته به ارتفاع 40 متر و قطر 3/5 متر دارد.
ساختمان حرم در صحنی به مساحت 36 هزار متر مربع ایجاد شده و در اطراف آن زائرسرایی با ظرفیت 400 نفر آماده میزبانی از عشاق اهل بیت(ع) است.



با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: باشگاه خبرنگاران


ویدیو مرتبط :
بزرگترین گنبد خاورمیانه