گردش فرهنگی پنجشنبه های عصرایران/ سینماحقیقت، کنسرت کریستف رضاعی و فیلم مورد علاقه منتقد هالیوود‌ ریپورتر


عصرایران - در نظر داریم در این بخش هر پنجشنبه در قالب چند پیشنهاد فرهنگی، مخاطبان گرانقدر عصرایران را در جریان آخرین رویدادهای فرهنگی هنری یک هفته آینده قراردهیم و در نهایت قدمی هر چند کوچک برای نزدیک تر شدن زیست و حال مردم عزیزمان با رویدادهای فرهنگی کشورمان برداریم. به دلیل تقارن این روزها با ایام رحلت حضرت رسول اکرم(ص)، شهادت امام حسن مجتبی (ع) و امام رضا (ع) برنامه های فرهنگی و هنری از روز یکشنبه کار خود را آغاز می کنند.

جشنواره سینماحقیقت در سینما فلسطین و سپیده

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را طی روزهای 22 تا 28 آذرماه 1394 و با شعار «حقیقت بهترین راهنماست» که از فرمایشات حضرت علی(ع) است، در سینما فلسطین و سینما سپیده شهر تهران برگزار خواهد کرد. هفتاد و یک فیلم مستند به بخش «مسابقه ملی» نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» راه یافتند. این 71 فیلم در سه بخش مستند‌های کوتاه، نیمه‌بلند و بلند به رقابت با هم خواهند پرداخت.

دیدن نمایش در خانه موزه استاد عزت الله انتظامی

نمایش «سنگ بست» تا 25 آذر هر شب ساعت 18:30 در خانه موزه استاد عزت‌الله انتظامی به آدرس قیطریه، اندرزگو، روبروی بلوار کاوه، کوچه احمدی، پلاک 28 میزبان علاقه‌مندان به هنر نمایش است. این نمایش بر اساس نوشته و کارگردانی محمد مهدی خاتمی و بازی محمد الهی، شهره مکری، غلامرضا عارف نژاد، علی موسویان، علی رجایی، نگین حمیدی و شایان خدامی (بازیگر خردسال) روی صحنه می رود.

 کنسرت کریستف رضاعی و نوازنده بلژیکی

کریستف رضاعی، نوازنده، آهنگساز و خواننده موسیقی که در آخرین رویداد هنری اش توانست تقدیر انجمن منتقدان سینمایی را برای ساخت موسیقی فیلم سینمایی "در دنیای تو ساعت چند است؟" کسب کند اخیرا اعلام کرده است در سه شب متوالی در باغ موزه نگارستان تهران به اجرای کنسرت خواهد پرداخت. وی که مدیر «کارگاه موسیقی باروک تهران» است، در مورد این اجرا گفته است:«این رپرتوار برنامه جدید از «کارگاه موسیقی باروک تهران» خواهد بود که در آن قطعاتی از دوره رنسانس تا باروک به زبان‌های فرانسوی، انگلیسی و آلمانی برای مخاطبان اجرا می شود. بخش اول کنسرت به تکنوازی سازی به نام «ویولا داگامبا» اختصاص دارد که لیام سِنِلی نوازنده بلژیکی به عنوان هنرمند مهمان کنسرت در کنار ما نوازندگی این ساز را به عهده دارد و تا آنجا که به یاد دارم اجرای دوباره این ساز در ایران بعد از سیزده سال اتفاق می افتد و تصور نمی کنم در این مدت هنرمند دیگری در کنسرتی این ساز را در ایران نواخته باشد.» این کنسرت 25، 26 و 27 آذرماه ساعت 20 به نشانی میدان بهارستان، خیابان دانشسرا، باغ موزه نگارستان دانشگاه تهران اجرا می شود و علاقه مندان برای تهیه بلیت می توانند به سایت تیوال مراجعه کنند.

چهارشنبه 19 اردیبهشت را در پاییز تماشا کنید

فیلم سینمایی «چهارشنبه 19 اردیبهشت» اولین ساخته وحید جلیلوند، بازیگر و گوینده خوش صدا است. این فیلم با بازی نیکی کریمی، امیر آقایی، شاهرخ فروتنیان، برزو ارجمند، وحید جلیلوند و ...جایزه فیبرشی هفتاد و دومین جشنواره ونیز، جایزه بهترین فیلم جشنواره بین المذاهب ایتالیا و جایزه پنگوئن طلایی جشنواره فیلم ایسلند و همچنین در بخش نگاه نو سی و سومین جشنواره فیلم فجر حضور داشت و سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی و سیمرغ بلورین بهترین فیلم را کسب کرد. «دبورا یانگ» منتقد سرشناس نشریه سینمایی «هالیوود‌ ریپورتر» فیلم «چهارشنبه 19 اردیبهشت» را درخشش سینمای نوع دوست و باکیفیت ایران دانسته بود.

نمایشگاه گروهی مجسمه و نقاشی در خانه هنرمندان

نمایشگاهی از مجسمه‌های مهدی یارمحمدی و نقاشی‌های هاجر‌(هورا) میرشکاری تا 24 آذر ادامه دارد و علاقه‌مندان برای دیدن آثار می‌توانند همه‌روزه از ساعت 13 تا 20 به نشانی خیابان آیت‌الله طالقانی، خیابان شهید موسوی شمالی، باغ هنر، خانه هنرمندان ایران نگارخانه استاد ممیز مراجعه کنند. ر این نمایشگاه 10 مجسمه و 13 نقاشی به نمایش گذاشته خواهد شد. این نمایشگاه تلنگری کوچک است برای آشتی با طبیعتی که از ما دور شده است. ضمن آنکه فرم‌های اولیه و ساده شده گیاهان در این نمایشگاه دیده می‌شود، فرم‌های نمادین کره، منحنی و فضاهای منفی به عنوان مهم‌ترین مشخصه این آثار به حساب می‌آیند.

نشستی برای بررسی فلسفه ی آلمانی در شهرکتاب

به تازگی کتاب «فلسفه‌ی آلمانی» نوشته‌ی تری پینکارد با ترجمه‌ی ندا قطرویی و به همت انتشارات ققنوس منتشر شده است که نویسنده در این کتاب غنی و جامع، تاریخ «آلمان» را با بررسی جریان‌ها و پیچیدگی‌های تفکر فلسفی شکوفنده‌اش در هم می‌آمیزد. نشست هفتگی شهر کتاب در روز سه‌شنبه ۲۴ آذر ساعت ۱۶:۳۰ به نقد و بررسی کتاب «فلسفه‌ی آلمانی» اختصاص دارد که با حضور دکتر حمید طالب‌زاده، سیاوش جمادی، دکتر محمدمهدی اردبیلی و ندا قطرویی در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر(بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم برگزار می‌شود. ورود برای علاقه‌مندان آزاد است.


ویدیو مرتبط :
شماره ۲۲- بخش ۵: مصاحبه با کریستف رضاعی ۱/۲