تظاهرات برای برکناری مادورو در کاراکاس به درگیری با پلیس منجر شد


به گزارش ایرنابه نقل از خبرگزاری اروپاپرس، بر اساس شکایتی که مخالفان در شبکه های اجتماعی گذاشتند، پلیس و گارد ملی‌ بولیواری، راه را بر تظاهرکنندگان در چندین نقطه کاراکاس به سوی مقر مرکزی شورای ملی‌ انتخاباتی بستند.
در این رابطه ، تظاهرکنندگان تصمیم گرفتند که از مسیرهای دیگر راه خود را ادامه دهند، موردی که باعث واکنش نیروهای ونزوئلایی شد که از گاز اشک آور و حتی گلوله های ساچمه ای برای متوقف کردن تظاهرات مخالفان استفاده کردند.
«هنری راموس آیوپ» رئیس مجلس ملی‌ ونزوئلا در این مورد گفت که ماموران به «هنریکه کاپریلس» نامزد سابق ریاست جمهوری و رئیس سابق میز وحدت دموکراتیک حمله کردند.
راموس آیوپ گفت:ماموران به چشمان کاپریلس گاز اشک آور ریختند و به همین دلیل مجبور شدیم که وی را از محل خارج کنیم .
در نتیجه این وقایع ، میز وحدت دموکراتیک از هواداران خود خواست که به نقطه شروع تظاهرات در ایستگاه مترو «به یو مونته» بازگردند.
راموس آیوپ در این مورد به تظاهرکنندگان گفت :ماموران در حال پرتاب گاز اشک آور و شلیک گلوله های ساچمه ای هستند و نمی‌ خواهیم که حتی یک نفر مجروح شود زیرا فقط یک قطره خون ونزوئلایی آنقدر ارزش دارد که نباید ریخته شود .
با این حال، پس ازعقب نشینی جزئی، بخشی از تظاهر کنندگان تصمیم گرفتند که راه خود به سوی شورای ملی‌ انتخاباتی را ادامه دهند .
همزمان با این تظاهرات ، هواداران دولت نیز از بزرگراه «لیبرتادور» کاراکاس تظاهرات خود را در دفاع از طرح ماموریت بزرگ مسکن به سوی مقر ریاست جمهوری برگزار کردند .
به گفته راموس آیوپ ، فعالان هوادار دولت به پرتاب مواد محترقه بین این تظاهرکنندگان پرداختند تا جو را متشنج کنند.
میز وحدت دموکراتیک به این دلیل به فراخوانی تظاهرات مذکور پرداخت که از شورای ملی‌ انتخاباتی به دلیل کندی در عمل برای تسهیل برگزاری رفراندوم برکناری انتقاد می کند هرچند که «تیبیسای لوسنا» رئیس این شورا خاطرنشان کرده که زمان های پاسخ در چارچوب قانون قرار دارند. میز وحدت دموکراتیک از 27 آوریل (8 اردیبهشت)، کمپین جمع آوری امضا برای فعال کردن همه پرسی مردمی علیه مادورو را آغاز کرد و در حالی که برای این امر فقط به 200 هزار امضا نیاز داشت، مخالفان دولت موفق شدند ظرف سه روز یک میلیون و 800 هزار امضا جمع آوری کنند که پس از آن بررسی تائید صحت امضاها به اجرا گذاشته شد.
در این مورد، به رغم اعتراض احزاب مخالف دولت به کندی تایید این امضاها که سر انجام روز سه شنبه به پایان رسید، تیبیسای لوسنا ادعا داشت که این پروسه باید به آرامی پیش برود. احزاب مخالف بر این باورند که شورای انتخاباتی، فرصت بیش از حد برای تایید صحت امضاها را داشته است.
با این حال دولت ونزوئلا ، اعلام کرد که تخلفات و تقلب هایی در برخی‌ از امضاها وجود دارد که از آنها شکایت خواهد شد.
پس از اتمام این مرحله و اجازه شورای ملی‌ انتخاباتی، مخالفان دولت حداکثر سه روز مهلت دارند تا امضای 20درصد رای دهندگان که به حدود چهار میلیون نفر ونزوئلایی می رسد، به دست آورند.
پس از آن، مقامات انتخاباتی 15 روز مهلت خواهند داشت که صحت حمایت ها یا مخالفت ها را مورد بررسی قرار دهند؛ اگر شورای انتخاباتی رضایت خود را اعلام کند، باید ظرف 90 روز فراخوان همه پرسی شود.
برای برکناری مادورو ، شمار افراد رای دهنده به همه پرسی بیش از 50 درصد رای دهندگان موافق مادورو باشد؛ به عبارتی دیگر، باید دستکم هفت میلیون و 500 هزار نفر به برکناری وی رای دهند.
مخالفان دولت به این دلیل به شورا فشار می‌ آورند که اگر زمان فراخون همه پرسی‌ بعد از 10 ژانویه(21 دی) 2017 تعیین شود براساس قانون حتی اگر مردم به برکناری مادورو رای دهند، انتخابات مجدد برگزار نخواهد شد و «آریستوبولو استوریز» معاون ریاست جمهوری تا سال 2019 سرپرست ریاست جمهوری خواهد شد و پس از آن (پایان دوره مادورو) انتخابات ریاست جمهوری برگزار می شود.
اروپام *5*491**1708**1565

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
درگیری مخالفان دولت مادورو با پلیس و آتش گرفتن نیروهای پلیس ونزویلا