تبیین نظری «جمهوری اسلامی» در شبکه مستند


تبیین نظری «جمهوری اسلامی» در شبکه مستندمهر/ شبکه مستند پنج قسمت جدید از مجموعه تاریخ شفاهی ایران را آماده پخش کرده که اولین قسمت آن گزیده ای از سخنرانی امام خمینی (ره) درباره اصطلاح جمهوری اسلامی ایران است.
سیدمهدی مویدی تهیه کننده «تاریخ شفاهی ایران» درباره قسمت های جدید این مجموعه توضیح داد: پنج قسمت جدید با محوریت سخنرانی حضرت امام خمینی (ره) در قم و مصاحبه تلویزیونی شهید بهشتی و شهید مطهری پیرامون بحث جمهوری اسلامی و رفراندوم برای پخش آماده شده است.
وی افزود: اولین قسمت این مجموعه دوشنبه نهم فروردین ساعت ۱۱ صبح پخش می شود که مربوط به سخنرانی امام خمینی (ره) در قم قبل از برگزاری رفراندوم است. ایشان در این سخنرانی مطالب کلیدی و مهمی را به مردم ایران گوشزد می کنند. امام (ره) در این سخنرانی از نهضت انقلاب اسلامی نام برده و به خون هایی که داده شد تا انقلاب به پیروزی برسد، اشاره کرده اند. بخش مهم سخنرانی ایشان نیز درباره واژه جمهوری اسلامی است.
به گفته تهیه کننده «تاریخ شفاهی ایران»، بنیانگذار انقلاب در این سخنرانی به مطرح شدن عناوینی چون جمهوری دموکراتیک ایران و جمهوری اسلامی دموکراتیک از سوی برخی به جای جمهوری اسلامی ایران اشاره کرده و در پاسخ به آنهایی که می خواهند کلمه اسلام را از کنار جمهوری بردارند آنان را خائن به اسلام و مردم معرفی کرده است.
مویدی تصریح کرد: ایشان در آن سخنرانی تاکید کرده اند «امروز باید شعار همان اسلامی باشد و جمهوری اسلامی. آنها که می‌خواهند کلمه دموکراتیک را بر این عبارت اضافه کنند غرب زدگانی هستند که نمی فهمند چه می گویند یا جاهلند یا عامدند و خائن.» امام (ره) در بخش دیگری از سخنانشان یادآور شده اند: «مطبوعات نیز باید در نوشته های خود تجدید نظر کنند. اینها مگر با اسلام دشمنند یا با کشور خودشان دشمنند که می خواهند منحرف کنند. آزادی بله توطئه نه. آزادی بیان هم هر کس هرچه می خواهد بگوید. اسلام از اول قدرت داشته است در رد همه حرف ها و همه اکاذیب. این قدرت باقی است برهان نا باقی است. ما برهان داریم ما حجت داریم اما توطئه را نمی پذیریم.»
به گفته تهیه کننده «تاریخ شفاهی ایران» امام (ره) همچنین در این سخنرانی بیان کرده اند: «ملت خون داده است که جمهوری اسلامی تجلی پیدا کند نه جمهوری نه جمهوری دموکراتیک. وحدت، اتکای به خدا، اتکال به قرآن، وحدت کلمه رمز پیروزی ما بوده است.»
مویدی توضیح داد: گزیده ای از این سخنرانی که امام خمینی (ره) در آن همچنین گفته اند «من به جمهوری اسلامی رای می دهم» در ۲۶ دقیقه ساعت ۱۱صبح روز دوشنبه نهم فروردین از شبکه مستند سیما پخش می شود.




با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: مهر


ویدیو مرتبط :
شبکه مستند سیمای جمهوری اسلامی ایران-قسمت دوم