کارگردان سریال «دونگ یی»: «بچه‌های آسمان» فیلمی تاثیر گذار و احساس برانگیز بود


کارگردان سریال «دونگ یی»: «بچه‌های آسمان» فیلمی تاثیر گذار و احساس برانگیز بودخراسان/ «لی بیونگ هو » در ایران چندان شناخته شده نیست اما آثاری که این کارگردان کره ای ساخته ، نام آشنا است.چند سریال از ساخته هایش از شبکه های تلویزیونی پخش شده که مهم ترینشان سریال "جواهری در قصر" یا همان "یانگوم" است . سریال دیگری از این کارگردان که هم اکنون در حال پخش است سریال "دونگ یی" است .او در حال ساخت سریال جدیدی به نام "دختری در زندان " است .این سریال هم همانند دیگر کارهایش یک اثر تاریخی است که در شهرک سینمایی "جانگ گوم" در حال فیلم برداری است . درسفری که به کره داشتم ، فرصتی دست داد تا بااین کارگردان سینما و تلویزیون ، در محل شبکه تلویزیونی "MBC" سئول گفت و گویی داشته باشم.
از خود و سوابق کاری تان برای خوانندگان ما بگویید.
* 72 ساله هستم و تولید فیلم و سریال را از 46 سال پیش آغازکردم . در کارنامه کاری من ساخت 1100قسمت سریال ثبت شده و درواقع رکورد دار ساخت سریال در کره هستم.
سریال هایتان بیشتر چه موضوعی دارند ؟
* ابتدا سریال هایی درباره فرهنگ کره ، موسیقی ، رمانتیک و جوانان ساختم و سپس به موضوعات تاریخی پرداختم . از 1100قسمت سریالی که ساختم 400قسمت آن موضوعات روز و بقیه موضوعات تاریخی است. درواقع 700قسمت ، سریال تاریخی ساختم. البته فکر می کنم خوش شانس بودم ، چون زمانی که سریال سازی را شروع کردم ، تعدادکارگردان ها زیاد و امکانات هم در حد امروز نبود. از همان زمان و با همان امکانات ، از من می خواستند برای تلویزیون سریال بسازم.علت دیگر این بود که از چندین سال پیش اغلب همکارانم، سریال سازی را رها کردند و دنبال کارهای دیگر رفتند ولی من ماندم.از آن دوران15 سال می گذرد و از آن زمان تا کنون450قسمت ساخته ام .
فیلم نامه هم می نویسید یا فقط کارگردانی می کنید؟
* سریال هایی که می سازم 50یا 70قسمت است وکل تولیدیک سریال ، حدود دو ،سه سال طول می کشد . 6 ماه صرف پیدا کردن موضوع سریال می کنم و پس از این که نویسنده فیلم نامه انتخاب می شود حدود 6تا 8 ماه موضوع را با وی بررسی می کنیم تا به داستان اصلی سریال برسیم . سپس فیلم نامه نویس داستان کلی را می نویسد و هر هفته یک بار همدیگر را ملاقات می کنیم و در مورد کار با هم به توافق می رسیم .البته در برخی مواقع متن یک سریال را دو نفرمی نویسند و من فقط کارگردانی می کنم. همکاری من در نوشتن فیلم نامه ، در حد بیان نظرات است. اگر چه ابتدا باید یک فیلم نامه کامل داشت و بعدفیلم برداری را شروع کرد ، اما در کره این طور نیست. فیلم نامه تکمیل نشده اما فیلم را می سازند.در طول سریال ، داستان و اتفاقات دیگری به آن افزوده می شود. ضمن این که کارگردان نمی تواند کل وقتش را صرف نوشتن و کارگردانی کند ،این دو مقوله کاملا از هم جدا هستند.
چرا بیشتر سریال های تاریخی می سازید و این داستان های تاریخی تا چه حد به واقعیت نزدیک و چقدرش خیال پردازی است؟
* ابتدا علاقه چندانی به کار در زمینه آثار تاریخی نداشتم . 42سال پیش یک مستند به من پیشنهاد شد که آن را شبیه یک کار تاریخی ساختم که بااستقبال خوبی رو به رو شد . احساس کردم که از این طریق می توانم حرف هایم را بیان کنم و بعدها به این نتیجه رسیدم سریال های تاریخی ام موفق است و مردم این نوع کارها را دوست دارند . تقریبا 70درصد سریال های تاریخی کره را من ساخته ام.در مورد خیال پردازی هم باید بگویم وقتی ما کار می کنیم ، کره ای ها فکر می کنند صد در صدواقعی است .در حالی که ما برای جذابیت بیشتر داستان هایمان خیال پردازی هم می کنیم.
جدای از«یانگوم»چه کارهای دیگری ساخته اید ؟
* سریال «ها جون» که معروف ترین سریال تاریخی کره است و با آن به مردم معرفی شدم . همچنین سریال «دونگ یی» را که الان از تلویزیون ایران در حال پخش است. سریال "ساندو" را هم ساختم. البته سریال های دیگری هم هستند که به نظرم از تلویزیون ایران پخش نشده است.
چرا سریال های تاریخی کره در دنیا بااقبال رو به رو می شود ؟
* سریال سازی دو وجه دارد.اول این که مخاطب از آن لذت ببرد و دوم این که چیزی از آن یاد بگیرند. من در کارهایم برای رسیدن به این هدف ازترس، خنده ، گریه ، موقعیت های کمدی هم استفاده کردم. همیشه با خودم فکر می کنم باید طوری سریال بسازم که مخاطبانی از فرهنگ های دیگر از جمله ایران و ترکیه که روابط خانوادگی در آن بسیار مهم است با آن ارتباط برقرار کنند.
شاید چنین مضامینی در اروپا مخاطب چندانی نداشته باشد اما در آسیا به عنوان یک حس مشترک مخاطب دارد.همواره سعی می کنم در مورد موضوعاتی کار کنم که برای مردم عادی قابل درک باشد.
از بین سریال هایی که ساختید ، کدام یک را بیشتر دوست دارید؟
* سوال سختی است از میان سریال هایی که کارکردم اول "هاجون "و بعد "ساندو" را که درباره یک تاجر است دوست دارم.سریال "ساندو" در تایوان و سنگاپور خیلی معروف است و به آن بسیار علاقه مندم.
از سینمای ایران چه می دانید؟
* چند فیلم ایرانی را دیدم . امادر میان آن ها فیلم "بچه های آسمان " فیلم تاثیر گذار و احساس بر انگیزی است. پس از تماشای این فیلم احساس خوبی داشتم.نام کارگردان های ایرانی را به خاطر نمی آورم اما معتقدم که سینمای قوی و قدرتمندی دارید که روابط صحیح و احساسی انسان ها را نشان می دهد.
برای آینده چه برنامه ای دارید؟
*ساخت سریال در کره به شدت سخت است چون وقت کمی داریم و در مدت زمان کم باید چند کار را همزمان انجام دهیم. زمان فیلمبرداری ،مدت ها از خانه و خانواده دور هستیم و وقتمان را صرف تولید کار می کنیم.اما دوست دارم تا آخرین لحظه که می توانم کار کنم.من الان فقط روزی دو، سه ساعت می خوابم و استراحت می کنم .
دوست دارید به چه رکوردی در سریال سازی برسید؟
* در این خصوص برنامه ای ندارم ، هر روز کار انجام می دهم و دلم می خواهد تا هرقدر که بتوانم کار کنم و سریال بسازم اما فعلا رکورد دار ساخت سریال در کره هستم.




با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: خراسان


ویدیو مرتبط :
دامپزشک:اثر جدید کارگردان دونگ یی