«چمدان» شبیه هیچ نمایشی نیست؛ نعیمی در تدارک اثری جدید


«چمدان» شبیه هیچ نمایشی نیست؛ نعیمی در تدارک اثری جدیدباشگاه خبرنگاران/ نمایش «چمدان» در زمانی که تئاتر از حالت سکون بیرون آمد، یکی از جدی‌ترین آثار تئاتر به حساب آورده می‌شد.
حمیدرضا نعیمی کارگردان و بازیگر تئاتر؛ در خصوص همکاری با فرهاد آئیش در نمایش «چمدان» گفت: آشنایی من با فرهاد آئیش به سال‌ها پیش که به عنوان دانشجو بیننده آثارش بودم، برمی‌گردد. به عقیده من آئیش سرشار از ایده‌های جذاب و منحصر به فرد است. به همین دلیل او را برای ایفای نقش سقراط انتخاب کردم و او یکی از بهترین بازی‌های تاریخ تئاتر ما را رقم زد و بازی او «سقراط» را جاودانه کرد.
وی ادامه داد: تصمیم داشتم به دلیل تجربه خوشایند «سقراط» دوباره از فرهاد آئیش برای همکاری دعوت به عمل بیاورم؛ اما بر عکس او مرا برای بازی در نقش سرهنگ‌زاده در نمایش «چمدان» انتخاب کرد. البته قرار بود پیش از این در نمایش «مکبث» برای فرهاد آئیش بازی کنم.
نعیمی در خصوص نقش خودش در نمایش «چمدان» بیان کرد: سرهنگ‌زاده شخصیتی است که به واسطه شغلش اقتدار از ویژگی‌های او به حساب می‌آید. او که سعی می‌کند اقتدارش بر دیگران محاط باشد، اما در برخورد با همسرش بسیار شکننده است. هدایت فرهاد آئیش سبب شد تا لحظات خوبی را در این نمایش تجربه کنم.
وی در خصوص ویژگی‌های نمایش «چمدان» گفت: این اثر 22 سال پیش در چهارسو اجرا شد و تمامی دیالوگ‌ها، شخصیت‌ها و میزانسن‌های آن در ذهن دانشجویان آن زمان و اساتید امروز نقش بست و این نشان از موفقیت نمایش دارد. چمدان در زمانی که تئاتر از حالت سکون و مرگ بیرون می‌آید، یکی از جدی‌ترین آثار تئاتر به حساب آورده می‌شد چرا که شبیه هیچ نمایش دیگری نبود.
وی ادامه داد: «چمدان» نمایش ابزورد بوده با شخصیت‌هایی که فعال نیستند. ولی بی‌آنکه جرمی کرده باشند، محکوم به ماندن در مکانی نامعلوم هستند. فصل مشترک همه آدم‌های نمایش خال در روی گونه چپ است و تمام شخصیت‌ها تیپ هستند و این اثر برای تماشاگران ایرانی و غیرایرانی حرف‌های زیادی دارد.
حمیدرضا نعیمی در خصوص فعالیت این روزهایش اظهار داشت: انتظار هیچکس ما را برای اجرای نمایشی دعوت نمی‌کند. به همین خاطر خودمان باید موقعیت کار در عرصه تئاتر را فراهم کنیم. در حال حاضر چند نمایشنامه نوشته خود و چند شاهکار درام‌نویسی جهان را برای اجرا در سال 95 پیشنهاد داده‌ام.


منبع: باشگاه خبرنگاران


ویدیو مرتبط :
شبیه سازی سه بعدی صورت،اثری از Chris Jones