رئیس موزه لوور در گفت و گو با عصر ایران: آثار تاریخی ایران قانونی به فرانسه برده‌ شده‌اند/ بازدیدکنندگان لوور، از آثار هخامنشی بهت زده می شوند (+فیلم)


در زمان حمید بقایی، ارتباط ایران با موزه لوور به طور کامل قطع شد. حالا به نظر می‌رسد که قرار است این ارتباط‌ها از سرگرفته شود.

عصر ایران - 10 سال از آخرین سفر رئیس موزه لوور به ایران می‌گذرد. آن زمان اسفندیار رحیم مشایی ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری را برعهده داشت. تفاهم‌نامه‌هایی امضاء شد و البته چند سال بعد و در زمان حمید بقایی، ارتباط ایران با موزه لوور به طور کامل قطع شد. حالا به نظر می‌رسد که قرار است این ارتباط‌ها از سرگرفته شود.

«ژان لوک‌ مارتینز»، رئیس موزه لوور، با هیاتی ۴ نفره از متخصصان به ایران آمده تا در زمینه ارتقاء موزه‌داری، همکاری‌های دوجانبه و عقد‌ تفاهم‌نامه‌های جدید، بین این موزه و سازمان میراث فرهنگی، گام‌های تازه‌ای برداشته شود. او را به کاخ گلستان بردند، موزه ملی را نشانش دادند و به سفر اصفهان فرستادند. او اصفهان را یک شهر موزه نامید.

مارتینز در گفتگویی اختصاصی با عصر ایران، گفت که، فرهنگ و تمدن ایران برای او اهمیت زیادی دارد و به همین دلیل، قصد دارد میراث فرهنگی ایران را بهتر بشناسد.

او که از دیدن موزه ملی ایران حیرت‌زده شده بود گفت که مرمت آثار تاریخی پیش از ایران توجه او را به خود جلب کرد. او همچنین به همکاری‌های دو جانبه‌ای اشاره کرد که طی یک قرن گذشته بین فرانسوی‌ها و ایرانی‌ها وجود داشته‌است.

موزه لوور یکی از بزرگترین‌ موزه‌های جهان است که بخش مهمی از آن به نمایش آثار تاریخی ایران، به خصوص دوره هخامنشی تعلق دارد. مارتینز می‌گوید که بازدید کننده‌گان موزه لوور، شوش و کاخ داریوش را در این موزه کشف می‌کنند. او امیدوار است که تعداد بازدید‌کنندگان ایرانی موزه لوور بیشتر شود.

او همچنین به قانونی بودن خروج آثاری که امروز در موزه لوور به نمایش گذاشته شده‌اند اشاره کرد و گفت که برای هرکسی افتخاری‌است که آثاری کشورش در موزه‌های بزرگ جهان به نمایش گذاشته شود.

 گزارش و گفت و گوی عصر ایران را ببینید:


ویدیو مرتبط :
ایران باستان در موزه لوور فرانسه