افشای برنامه‌های داعش برای ایجاد وزارت خارجه و جنگ و صنعت!


به طور کلی در حکومت داعش توجه خاصی به امر آموزش (در واقع شست و شوی مغزی) شده که از آموزش کودکان شروع شده و تا سنین بالاتر بالا می‌رود، به اهمیت داشتن دولتی کارآمد توجه شده، به فناوری و تسلط بر اطلاعات و تبلیغات اندیشیده شده و تمایلی برای آموختن از اشتباهات گذشته دیده می‌شود. این رفتار با کارهای مائو و ویت مین در هندوچین تفاوت زیادی ندارد

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،اسناد منتشر شده مربوط به گروه تروریستی داعش نشان می‌دهد که این گروه برنامه مفصلی برای ایجاد دولت در سوریه و عراق همراه با نهادهای دولتی مانند خزانه‌داری و برنامه‌ای اقتصادی برای خودکفایی در سر داشته است.

به گزارش «تابناک»، متنی 24 صفحه‌ای که در میان اسناد رسیده به دست نشریه انگلیس گاردین قرار دارد نشان می‌دهد که داعش طرح‌هایی برای ایجاد نهاد مسئول روابط خارجی، نهاد مسئول عملیات تبلیغاتی و کنترل متمرکز بر منابع گاز، نفت و بخش‌های حیاتی اقتصاد داشته است.

این متن که سال گذشته و با عنوان اصول مدیریت دولت اسلامی (نامی که داعش برای خلافت خودخوانده خود به کار می‌برد) نوشته شده، به خوبی نشان‌دهنده ایده‌های دولت‌سازی داعش و روند تبدیل آن به یکی از ثروتمندترین و قدرتمندترین گروه‌های تروریستی مدعی جهاد در 50 سال گذشته است.

این سند در کنار دیگر اسنادی که به دست گاردین رسیده، تصویری از گروهی را به نمایش می‌گذارد که در عین این که از خشونتی بی‌پایان علیه رقبای خود استفاده می‌کند به طور همزمان به موضوعاتی مانند بهداشت، آموزش، تجارت، ارتباطات و بازار کار نیز توجه دارد و به زبان ساده قصد ایجاد حکومت دارد.

در حالی که حملات هوایی علیه داعش در جریان است و داعش مشغول تلفات دادن است، برابر دانستن داعش با مجموعه‌ای از نیروهای مسلح کاری اشتباه است.

این سند که به عنوان راهنمایی برای آموزش کارکنان داعش در ماه‌های بعد از اعلام خلافت داعش در 28 جولای سال 2014 نوشته شده، نشان می‌دهد که قرار است نهادهای خلافت داعش مانند بخش آموزش، منابع طبیعی، صنعت، روابط خارجی، روابط عمومی و اردوگاه‌های آموزشی چه شکلی داشته باشند.

سند که در تاریخی بین جولای و اکتبر 2014 نوشته شده نشان می‌دهد که اردوگاه‌های آموزشی برای نیروهای تازه وارد و افراد جنگ‌آزموده داعش چگونه کار خواهد کرد. طبق این سند نیروهای قدیمی باید به دوره‌هایی دو هفته‌ای اعزام شوند تا جدیدترین فنون مربوط به استفاده از سلاح، طراحی نظامی و فناوری‌های نظامی را بیاموزند.. طبق این سند، در این دوره باید آموزش‌های کاملی درباره فتاوری‌های دشمن و چگونگی مقابله با آن ارائه شود.

طبق طرح باید نهادی ایجاد شود تا به شکلی دقیق بر اردوگاه‌های آموزشی مدیریت کند و این وضعیت کاملا پیشرفته‌تر از وضعیت القاعده‌ای است که حملات یازده سپتامبر را برنامه‌ریزی کرد.

این سند برای اولین بار نشان می‌دهد که داعش همواره اموزش کودکان برای شرکت در جنگ را مد نظر داشته است. تبلیغات داعش در یک سال گذشته به وضوح نشان دهنده برنامه‌های آموزش نظامی کودکان و حتی کشتن اسرا به دست انهاست.

ولی این سند که به وسیله فردی به نام ابو ایوب المصری نوشته شده، درباره هدف این برنامه صراحت دارد. طبق برنامه قرار است کودکان در برنامه‌های آموزش سلاح‌های سبک شرکت کنند و افراد باکیفیت‌تر از میان آنها برای کارهای مهم‌تر انتخاب شوند.

 افشای برنامه‌های داعش برای ایجاد وزارت خارجه و جنگ و صنعت!

این سند همچنین یادآور شده است که داعش نیازمند نیل به فرهنگی یکپارچه برای متحد کردن نیروهای خارجی و بومی و نیز خودکفایی از طریق استقلال در حوزه کارخانه‌های صنایع بومی نظامی و مواد غذایی است و باید مناطق امن ایزوله‌ای را برای تامین نیازهای داخلی ایجاد کند.

تاجری که در سال گذشته با داعش همکاری می‌کرده است، این سند را در اختیار ایمن التمیمی قرار داده که در سال گذشته مشغول تحقیقات جدی در اسناد موجود درباره داعش بوده است. هویت این فرد قابل افشا نیست ولی وی روی هم رفته سی سند و از جمله سندی دیگر درباره گزارش مالی بزرگترین استان‌های تحت اختیار داعش را به گاردین داده است.

داعش در هفته‌های اخیر شکست‌های نظامی متعددی را تحمل کرده است و به گفته اهالی رقه، دولت داعش به ان خوبی که روی کاغذ امده کار نمی‌کند ولی به گفته التمیمی این سند به همراه سیصد سند دیگری که وی در یک سال اخیر جمع‌اوری کرده نشان می‌دهد که ایجاد دولتی مبتنی بر ایدئولوژی داعش، هدف اصلی آنها است. به گفته وی، داعش پروژه‌ای است که هدف ان حکومتداری است و قرار نیست آنها به طور دائمی در حال جنگ باشند.

افشای برنامه‌های داعش برای ایجاد وزارت خارجه و جنگ و صنعت!

استنلی مک کریستال فرمانده ارشد نظامی آمریکا که در دهه گذشته با القاعده شاخه عراق جنگیده است و به علت اختلاف با اوباما بر سر افغانستان بازنشسته شد در این باره گفته: اگر این اسناد واقعی باشد، بسیار قابل توجه است و هر کسی از جمله سیاستمداران غربی باید آن را بخوانند. وی به غربی‌ها هشدار داده است که اگر داعش را به عنوان مجموعه‌ای از قاتلین روانی در نظر بگیرند، مرتکب اشتباهی عظیم شده‌اند.

وی ادامه داده است: «به طور کلی در حکومت داعش توجه خاصی به امر آموزش (در واقع شست و شوی مغزی) شده که از آموزش کودکان شروع شده و تا سنین بالاتر بالا می‌رود، به اهمیت داشتن دولتی کارآمد توجه شده، به فناوری و تسلط بر اطلاعات و تبلیغات اندیشیده شده و تمایلی برای آموختن از اشتباهات گذشته دیده می‌شود. این رفتار با کارهای مائو و ویت مین در هندوچین تفاوت زیادی ندارد یعنی همان مواردی که نوک یک کوه بزرگتر یخ قابل مشاهده بود».

چارلی وینتر، محقق ارشد دانشگاه ایالتی جورجیا این سند را نشانه‌ای از قابلیت‌های بالای داعش در برنامه‌ریزی می‌داند. «داعش با فاصله‌ای جدی از یک گروه صرفا تشکیل شده از گروهی از متعصبان خونریز، یک سازمان عمیقا درگیر حسابگری سیاسی است که عقبه‌ای از ساختار پیچیده و به خوبی طراحی شده را پشت خود دارد.»

افشای برنامه‌های داعش برای ایجاد وزارت خارجه و جنگ و صنعت!

ژنرال گرام لمب فرمانده سابق نیروهای ویژه بریتانیا، این کتابچه را هشداری برای استراتژی فعلی نظامی مقابله با داعش می‌داند.

لمب معتقد است که با توجه به ادعاهای داعش در این کتابچه که خود را نماینده واقعی اهل سنت منطقه می‌داند ضرورت دارد که از مقابله اهل سنت منطقه با این هیولا اطمینان حاصل شود. تصور این که می‌توان خلافت داعش را تنها با حملات دقیق و نظام‌مند نظامی از بین برد، به معنای نفهمیدن این جنگ است.

منبع:تابناک

انتهای پیام/ 

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اینجا را کلیک کنید.


ویدیو مرتبط :
سخنان سخنگوی وزارت خارجه روسیه در مورد مبارزه با داعش