شبکه‌های اجتماعی دستمایه یک تئاتر


«نمایش «B5-6» نشانگر فیلترینگ در شبکه‌های اجتماعی است و ما با استفاده از این عنوان و دستمایه‌ قرار دادن مسئله‌ی شبکه‌های اجتماعی و فیلترینگ، این نمایش را اجرا می‌کنیم.»

فرزام رنجبر، کارگردان این نمایش در توضیح مراحل پیشرفت این نمایش تا رسیدن به اجرای عمومی به خبرنگار تئاتر ایسنا گفت: نمایشنامه «B5-6» توسط امیر نوروزی که از دوستان من و یکی از بازیگران گروه نمایشی "پیشبند" نوشته شده است. امیر نوروزی این متن را سال گذشته در همین زمان برای گروه نوشت و پس از آنکه آن را خواندیم، تصمیم گرفتیم در جشنواره تئاتر دانشگاهی شرکت کنیم. پس از استقبال خوبی که در جشنواره تئاتر دانشگاهی از نمایش‌مان شد، به صورت مستقل هم در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نیز شرکت کردیم که در بخش نسل نو این جشنواره از ما تقدیر شد.

این کارگردان با اشاره به اجرای این نمایش به عنوان افتتاح کننده‌ی مرکز تئاتر مولوی پس از تعمیرات و بازسازی، خاطرنشان کرد: مدتی قبل از جشنواره تئاتر فجر صحبت‌هایی با مدیران مرکز تئاتر مولوی برای اجرای این نمایش مطرح شد و پس از تمام شدن دوره تعمیرات، با توجه به استقبال خوبی که از «B5-6» در جشنواره فجر شد، مذاکرات جدی‌تر شد و در نهایت «B5-6» به عنوان اولین نمایش رپرتوار نمایش‌های برگزیده دانشگاهی در این سالن به صحنه رفت.

وی با اشاره به استقبال خوب از اجرای نمایش در تالار مولوی،‌ درباره نام نمایش توضیح داد: «B5-6» نشانگر فیلترینگ در شبکه‌های اجتماعی است و ما با استفاده از این عنوان و دستمایه‌ قرار دادن مسئله‌ی شبکه‌های اجتماعی و فیلترینگ، این نمایش را اجرا می‌کنیم؛ نمایشی که پر از خرده‌داستان‌هایی جذاب در قالب ماجرای شبکه‌های اجتماعی و برخورد برخی مردم در این مورد است.

رنجبر افزود: ویدیویی که در پایان نمایش به عنوان آخرین بخش از آن برای تماشاچیان پخش می‌شود، قسمتی از متن پایانی نمایشنامه بود که تصمیم گرفتم به آن روش نمایش داده شود.

این کارگردان همچنین گفت:‌در بخش طراحی صحنه هم تلاش کردیم تا صحنه به صورتی موازی با داستان بار معنایی داشته باشد و پیش برود، در اینجاست که تفاوت طراحی دکور و طراحی صحنه مشخص می‌شود. دکور در عین مناسب بودن برای میزانسن‌ها پر از اتفاقات و ریزه‌کاری‌هایی است که می‌تواند فضای ذهنی آدم‌ها را با چند دستگی اطلاعات متراکم کند.

رنجبر در پایان با اشاره به اینکه در دوره‌ی جدید جشنواره تئاتر دانشگاهی اثری ندارد، ابراز امیدواری کرد که آثار قوی و خوبی در این جشنواره به صحنه رود.

نمایش B5-6 به کارگردانی فرزام رنجبر و بازی مجتبی پیرزاده، امیر نوروزی، وحید منتظری، ایمان عزیزی تا 20 اسفندماه در تالار مولوی اجرا خواهد داشت.

B5-6

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
تجاوزی که در شبکه من و تو دستمایه طنز شد