سلامت


2 دقیقه پیش

لیپوماتیک

لیپوماتیک به عنوان یک روش مناسب برای لاغری موضعی شکم، پهلو، ران و اطراف ران ، ناحیه پشت، غبغب و بازو شناخته می شود ، لیپوماتیک در واقع یک دستگاه قدرتمند و هوشمند است که ...
2 دقیقه پیش

با شجاعت پایان همکاری منفعلانه نظام پزشکی با وزارت بهداشت را اعلام کنید

سلامت نیوز:رییس نظام پزشکی‌ مازندران با ارسال نامه ای به علیرضا زالی رئیس کل نظام پزشکی طرح تحول سلامت را همانند طرح مسکن مهر و پرداخت یارانه عمومی دانست و با تاکید بر ...



دکتر سلام/ بيماري هايي که روي آي کيو تأثير مي گذارد


  X  

دکتر سلام/ بيماري هايي که روي آي کيو تأثير مي گذارد

خراسان/ شکي نيست که ارتباط بين ذهن و بدن قابل تفکيک نيست؛ اخيرا نتايج تحقيقات نشان داده است که برخي بيماري ها مي تواند روي آي کيو يا هوش فرد تأثير بگذارد که در اين مطلب به نقل از «MSN» ذکر شده است.
عفونت ها
نتايج بررسي هاي جديد که در نشريه «Plos One» چاپ شده است، نشان مي دهد عفونت ها يا واکنش هاي مربوط به سيستم ايمني، مي تواند تأثير منفي روي هوش فرد بگذارد. البته عفونت هاي شديد باعث پايين آمدن هوش مي شود. بررسي محققان دانمارکي نشان داد بيماراني که مشکل عفوني پيدا کرده بودند و نياز به بستري شدن داشتند، نسبت به بيماراني که نياز به بستري شدن نداشتند، در تست توانايي شناختي 1.76امتياز بيشتري به دست آوردند. از طرفي هرچه روزهاي بستري شدن اضافه شود، آي کيو نيز افت پيدا مي کند. افرادي که به علت عفونت 10بار بيشتر از ديگران در بيمارستان بستري شده بودند، نسبت به ديگران در تست هاي شناختي 5.56نمره کمتر به دست آوردند. محققان مي گويند، افت قدرت مغز به علت واکنش سيستم ايمني در برابر عفونت است. التهاب روش ارتباط سلول ها با مغز را تغيير مي دهد.
بيماري لايم
محققان مي گويند، براي محافظت از آي کيو بهتر است قبل از پياده روي در پارک، از اسپري ضدحشرات استفاده کنيد. خستگي مفرط، درد عضله و درد مفصل و ... مي تواند از علايم بيماري لايم باشد. اين بيماري در عملکرد مغز از جمله هوشياري، تمرکز، حافظه و عدم قدرت انجام دادن چند کار با هم تداخل ايجاد مي کند. افزايش فشار در سر که همان علت سردرد شديد است، در بيماري لايم ديده مي شود. اين فشار جريان خون به مغز را محدود و از رسيدن اکسيژن کافي به مغز که براي عملکرد درست به آن نياز دارد، جلوگيري مي کند.
بي خوابي
بي خوابي اگرچه يک اختلال است اما علاوه بر ايجاد خستگي و بدخلقي، باعث آسيب ديدگي فيزيکي جبران ناپذير سلول هاي مغز و از بين رفتن سلول هاي مغز مي شود. به ويژه آن دسته از سلول ها که براي هوشياري لازم است. اگرچه اين آزمايش ها روي نمونه هاي آزمايشگاهي بوده است اما مي تواند در مورد انسان ها نيز صحت داشته باشد. کاهش پروتئين سروتونين نوع 3 (Sir T3) که به عنوان محافظ براي نورون ها عمل مي کند، در اين امر دخيل است. بدون خواب کافي و مناسب، اين نورون ها فرصت کافي براي بازيابي پيدا نمي کنند.
سرطان
اگرچه سرطان به طور مستقيم روي هوش تأثير نمي گذارد اما درمان آن تأثيرگذار است. نتايج بررسي ها نشان مي دهد، شيمي درماني براي درمان سرطان سينه در مرحله اول مي تواند باعث کاهش عملکرد شناختي شود. زناني که در معرض شيمي درماني قرار مي گيرند، در تست هاي شناختي از جمله حافظه و روند پردازش نسبت به زناني که هرگز شيمي درماني نشده اند، نمره کمتري مي گيرند. اين اثر منفي روي مغز، 20سال بيشتر باقي مي ماند. اگرچه علت تأثير شيمي درماني روي عملکرد شناختي واضح نيست اما تغيير ساختاري ماده مغزي که در معرض شيمي درماني قرار گرفته است، در آن نقش دارد .
ضربه خوردن
ضربه خوردن سر به ويژه در زنان مي تواند تأثير منفي روي حافظه بگذارد. محققان تايواني در مطالعات خود دريافتند زناني با آسيب ديدگي جزئي سر نسبت به زناني که آسيب مغزي نديده بودند يا حتي مرداني که آسيب مغزي ديده بودند، در تست حافظه نمره پايين تري دريافت کرده بودند. به گفته آن ها، در اين زمينه زنان از مردان آسيب پذيرترند و ديرتر خوب مي شوند.


ویدیو مرتبط :
دکتر سلام 86 | دانلود کلیپ سیاسی طنز دکتر سلام 86