نسبت جشن سینمای انقلاب با «کاخ» چیست؟


به گزارش مشرق، مدتی است مُد شده به محل برگزاری جشنواره فیلم فجر، «کاخ جشنواره» می گویند. عنوانی سلطنتی برای جشنواره ای انقلابی که تناقض آشکاری با ذات جشنواره دارد. برای کسی که اولین بار پیشنهاد داد که محل جشنواره را «کاخ» بنامند و کسی که این پیشنهاد را تصویب کرد و کسانی که هی این نام بی قواره را تکرار می کنند باید یادآوری کرد که جشنواره فیلم فجر از دل انقلاب اسلامی متولد شده و همان طور که از نامش مشخص است فرزند انقلاب اسلامی و دهه فجر است. انقلابی که مبارزه اصلی آن رفع تبعیض میان کاخ نشینان و کوخ نشینان بود.

جشنواره فجر برای این به وجود آمد که دستاورد های سینمای بعد از انقلاب به نمایش بگذارد. یعنی سینمایی که از مفاسد اخلاقی و اجتماعی فیلمفارسی وابسته به دربار دوری جسته و عصر نوینی را برای صنعت سینمای ایران رقم زد. آن وقت برای سینمایی که مهر انقلاب اسلامی بر پیشانی آن نشسته است اطلاق «کاخ جشنواره» وصله ناچسبی به نظر نمی رسد؟!

عنوان کاخ نشین حتی در بین ادبیات عامه نیز وجه چندان مثبتی ندارد و کمتر پیش می آید کسی به کاخ نشین بودن تفاخر کند حتی اگر واقعا کاخ نشین هم باشد. کاخ محل سکونت خاندان سلطنتی و دربار بوده است، آیا برج میلاد رابطه ای با سطلنت داشته یا اینکه شاه یا شاهزاده ای در آن سکونت داشته اند؟ یک مجموعه عمومی که با پول بیت المال درست شده و در طول سال میزبان چندین برنامه، همایش و کنفرانس است اما هر وقت که نوبت به میزبانی جشنواره فجر می شود نامش را می گذارند کاخ جشنواره! البته امسال دبیر جشنواره تدبیری اندیشیده و عنوان «کاخ مردمی» را در کنار «کاخ جشنواره» قرار داده و از این راه تلاش شده تا جلوه مردمی بودن جشنواره را پر رنگ کنند.

اما این عنوان «کاخ» همچنان بی قواره و بی مورد در این بین استعمال می شود. «کاخ» بار مفهموی دارد که هیچ کدام از نشانه های آن در برج میلاد وجود ندارد. از این رو بهتر است به جای اینکه بر روی واژه های دهن پر کنی چون «کاخ» تمرکز شود، تلاشی از سوی برگزار کنندگان جشنواره برای ارتقای استاندارد های برگزای جشنواره صورت گیرد. چند سالی است که برج میلاد میزبان فجر شده وبعید می رسد در کوتاه مدت رقیبی برای این محل جهت برگزاری جشنواره فیلم فجر به وجود آید. اما ایراداتی در میزبانی میلاد وجود دارد که هر ساله نیز تکرار می شود. ظاهرا کاخ باید همه چیزش اش درست و حساب شده باشد اما در عمل از دسترسی به برج میلاد تا خدمات جشنواره به حضار و چگونگی اکران فیلم ها عیب و ایرادهایی دارد که هر ساله نیز تکرار می شود.

با آنکه هیچ رابطه منطقی بین جشنواره فجر و عنوان «کاخ» نمی توان پیدا کرد و صرفا استفاده واژه از «کاخ» برای ایجاد جلوه و زرق و برق ظاهری است، اما شان جشنواره فیلم انقلاب بیشتر از آن است که بعد از سی و چهار سال هنوز در برگزاری آن به یک استاندارد واحد نرسیده و هر سال در حال آزمون و خطا کردن در برگزاری یک جشنواره 10 روزه هستیم. صرف گفتن کاخ کاخ برای جشنواره اتفاقی نخواهد افتاد. بهتر بود به جای کاه از عناوینی مردمی تری مانند «خانه» یا «سرا» استفاده می شد و به جای آن امکانات جشنواره را در حد یک کاخ واقعی بالا برد.


ویدیو مرتبط :
برگزاری جشن انقلاب توسط دانش آموزان پایه چهارم دببرگزاری جشن انقلاب توسط نوآموزان پیش دبستانی دبستان پسرانه مفتاح دانش