آخرین وضعیت آنفلوآنزای حاد در کرمان


معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: مدت زمان حضور اپیدمی آنفلوآنزا در کرمان قابل پیش‌بینی نیست اما وجود این بیماری به میزان قابل توجهی به میزان پیشگیری و رفتارهای مردم بستگی دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کویر، دکتر "نوذر نخعی" عصر امروز 17 آذرماه در نشست خبری اپیدیولوژی و پیشگیری از آنفلوانزای H1N1 در کرمان با بیان این‌که این ویروس از چه طریقی به استان کرمان نفوذ کرده، برای ما نیز جای سوال است تصریح کرد: آنچه که مسلم، این است که ویروس آنفلوآنزای H1N1 در دنیا از 23 فروردین ماه سال 88 در کشور مکزیک شروع شده و در زمستان همان سال نیز در کشور ایران شیوع پیدا کرد، که هرساله نیز با آن روبرو هستیم.

وی با بیان اینکه شدت آنفلوآنزای H1N1 در سال جاری، از شدت این بیماری در سال 88 بیشتر است تصریح کرد: شدت این بیماری از سال 88 قطعا بیشتر بوده اما میزان تلفات این بیماری نسبت به سال 88 کمتر بوده است ضمن آنکه باید بگوییم این بیماری صرفا برای ایران و منطقه جنوب شرق کشور نبوده است و هم اکنون در کشورهای عربستان، پاکستان، عراق و در ایران نیز در روزهای آینده در برخی استان‌های دیگر مشاهد خواهد شد.

نخعی درباره میزان درگیری افراد با این بیماری نیز گفت: در مطالعاتی که در کشور آمریکا انجام شده است، نشان می‌دهد که میزان حمله ثانویه این بیماری در هر خانواده در آمریکا 19 درصد بوده است در حالی که این میزان در کشور شیلی 42 درصد بوده است اما در ایران هنوز این میزان مشخص نیست.

هر فرد مبتلا به بیماری آنفلوآنزای H1N1، می‌تواند 1.5 نفر دیگر را مبتلاء کند

معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه براساس تجربه‌های گذشته، هر فرد مبتلا به بیماری آنفلوآنزای H1N1، می‌تواند 1.5 نفر دیگر را به این بیماری مبتلاء کند تصریح کرد: هرچه قدر میزان رفتار بهداشتی در برخورد با این بیماری دقیق‌تر و بیشتر باشد، این میزان مبتلایان به آن نیز کمتر خواهد بود.

وی با بیان اینکه رفتار ویروس آنفلوآنزای H1N1 غیرقابل پیش‌بینی است تصریح کرد: قطعا این ویروس مدت طولانی در استان نخواهد بود اما نمی‌توان به صورت دقیق پیش‌بینی کرد که مدت زمان حضور این ویروس در جامعه چقدر خواهد بود و این عامل به میزان پیشگیری و رفتارهای مردم بستگی دارد؛ که هرچقدر مردم بیشتر مسائل بهداشتی را رعایت کنند، احتمال به ابتلاء کمتر و در نتیجه این اپیدمی رو به وفول خواهد رفت.

اکثر افراد فوت شده، بیماری زمینه‌ای داشته‌اند

نخعی با بیان اینکه مرگ در بیماری آنفلوآنزا فرآیندی ذاتی است تصریح کرد: این بیماری فعلا در استان کرمان تنها افراد ناتوان را متاسفانه به کام مرگ کشانده است و تاکنون اکثر غریب به اتفاق افراد فوت شده در استان کرمان در اثر بیماری آنفلوآنزای H1N1 ، افرادی بودند که بیماری زمینه‌ای داشته و اکثرا نیز افراد بالای 40 تا 50 سال سن داشته اند و هیچ کودکی تاکنون در اثر ابتلاء به این بیماری در استان کرمان فوت نشده است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمان،با بیان اینکه مردم نباید از این بیماری و شرایط ایجاد شده بترسند، درباره قدرت سرایت این بیماری نیز به خبرنگاران گفت: آنفلوآنزا پایین‌ترین قدرت سرایت را در بین بیماری های قابل سرایت دارد (2 تا 3 نفر) در حالی که بیماری سرخک که از طریق هوا نیز به افراد انتقال پیدا خواهد کرد می‌تواند 12 تا 18 نفر را مبتلا و یا در مورد بیماری سیاه سرفه، میزان مبتلایان بین 12 تا 17 نفر خواهد بود.

استفاده از ماسک و زدن واکسن فایده‌ای ندارد

وی با بیان اینکه ویروس آنفلوآنزای H1N1 از طریق هوا سرایت نمی‌کند و به صورت ذرات یا قطرات دهانی خواهد بود اظهار کرد: راه انتقال این بیماری از طریق هوا نیست که مردم استان کرمان رو به استفاده از ماسک آورده‌اند بلکه این ویروس از قطرات دهانی منتقل می‌شود و استفاده بی‌جهت افراد از ماسک نه تنها که فایده‌ای ندارد بلکه باعث ایجاد اضطراب در جامعه، اطمینان کاذب به افراد و همچنین انباشتگی انواع میکروب‌ها در آن خواهد شد.

نخعی با بیان اینکه فقط برای افراد مریض و همچنین کسانی که با افراد مریض در ارتباط هستند ماسک را تجویز می‌کنیم تصریح کرد: این بیماری از دو طریق دست و روبوسی کردن و همچنین سرفه کردن افراد قابل انتقال است، از همین رو به افرادی که می خواهند در فاصله 1 تا 1.8 افراد مریض قرار بگیرند، می‌گوییم ماسک استفاده کنند و ماسک زدن سایر افراد در محافل و خیابان‌ها هیچ فایده‌ای ندارد و تنها یک بازار فروش مکاره و سیاهی را در استان ایجاد خواهند کرد.

معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمان در ادامه درباره زدن واکسن آنفلوآنزا نیز گفت: به جرات می‌توانم بگویم که دیگر زدن واکسن فایده ندارد و معجزه نخواهد کرد ضمن آنکه باید این نکته را نیز گفت که طبق تحقیقات صورت گرفته، اثربخشی واکسن تنها بین 34 تا 58 درصد خواهد بود، آنهم تنها در زمان معین خودش نه در شرایط فعلی!

وی با بیان اینکه زمان زدن واکسن آنفلوآنزا تا حد زیادی گذشته است تصریح کرد: این واکسن بین 2 تا 3 هفته بعد از زدن اثرگذاری خواهد داشت پس مردم نباید خیال کنند که در صورت زدن واکسن، دیگر به این بیماری مبتلاء نخواهند شد.

بیش از نیاز استان نیز واکسن وارد کرده‌ایم

نخعی با بیان اینکه بیش از نیاز استان نیز واکسن وارد کرده‌ایم تصریح کرد: هم اکنون دیگر تزریق واکسن هیچ تاثیری نخواهد داشت و تنها آب در هاون کوبیدن است و به جای این موضوع افراد باید به سمت پیشگیری‌ها و مراقبت‌های بهداشتی خود بروند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمان در ادامه با تاکید بر اینکه دو دسته افراد نباید اصلا واکسن بزنند نیز گفت: کسانی که بیماری تب‌دار و یا دارای تب متوسط یا زیادی هستند و همچنین افرادی که حساسیت به تخم‌مرغ دارند نباید اصلا واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند ضمن آنکه کلا تزریق واکسن را به جز برای خانم‌های باردار برای هیچ گروهی از افراد سالم توصیه نمی‌کنیم.

وی درباره بازه زمانی مسری بودن بیماری آنفلوآنزای H1N1 نیز گفت: این بیماری در 7 روز می‌تواند مسری باشد و تقریبا از چند ساعت قبل از علائم اولیه همچون تب می‌تواند این مسری بود آغاز و در روز اول به اوج شدت مسری بودن خود خواهد رسید.

نخعی درباره راه‌های پیشگیری از ابتلاء به آنفلوآنزای H1N1 نیز گفت: اقدامات بهداشت عمومی، واکسیناسیون که دیگر در زمان کنونی در اولویت نیست، رعایت فاصله با افراد، پرهیز از حضور در مکان‌های شلوغ، عدم روبوسی و دست دادن با افراداز جمله اقدامات برای جلوگیری از ابتلاء به این بیماری است.

مردم در این دوران از مسافرت‌های غیرضرور خودداری کنند

معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه مردم در این دوران از مسافرت‌های غیرضرور خودداری کنند تا از انتقال این بیماری جلوگیری شود تصریح کرد: مردم باید بدانند این تعطیل‌ها، وقت مناسبی برای مسافرات رفتن نیست ضمن آنکه باید بگوییم تعطیلی اعلام شده از سوی ستاد بحران استان کرمان برای مدارس، صرفا در جهت پاسخگویی به مطالبات عمومی مردم بوده است و دانشگاه علوم پزشکی موافق این تعطیلی نبود.

وی همچنین درباره میزان افراد بستری شده ناشی از بیماری آنفلوآنزا در استان کرمان نیز گفت: در شهرستان‌های سیرجان، زرند و راور میزان افراد بستری شده کاهش پیدا کرده است و در شهر کرمان نیز با یک روند ثابتی روبرو بوده ایم اما در مجموع در 4 هفته اخیر 600 نفر در اثر ابتلاء به این بیماری در استان بستری شدند ضمن آنکه امروز نیز متاسفانه 2 نفر دیگر از همشهریان ما در شهر کرمان جان خود را از دست دادند که یک مورد از این افراد مبتلاء به دیابت قدیمی بود که در مجموع میزان فوتی‌ها به 31 نفر رسید.

افاغنه نقشی در شیوع این بیماری ندارند

نخعی هم‌چنین درباره اینکه اینکه آیا افاغنه دلیل شیوع این بیماری در جنوب شرق کشور به ویژه استان کرمان بوده‌اند به ایسنا گفت: به هیچ عنوان نمی‌توان به طور یقین گفت که حضور افاغنه ریشه آنفلوآنزای H1N1 در استان کرمان بوده است و این مهم نیازمند یک تحقیق ویژه خواهد بود اما به اعتقاد بنده افاغنه هیچ نقشی در این شیوع این بیماری در استان نداشته اند زیرا این بیماری هر ساله در کشور شیوع پیدا می‌کند فقط امسال کمی زودتر آغاز شده است.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :