وجود 1700 هکتار بافت فرسوده در بندرعباس


سرپرست مدیریت شهرسازی، معماری راه و شهرسازی هرمزگان گفت: در استان هرمزگان بالغ بر 2400 هکتار بافت فرسوده وجود دارد که 1700 هکتار از اراضی شهر بندرعباس را شامل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خلیج فارس، ابراهیم رستم گورانی در همایش تخصصی با محوریت بازآفرینی بافتهای فرسوده در شهر بندرعباس بر اهمیت برگزاری چنین همایش‌ها وکارگاه های تخصصی در حوزه مدیریت شهرسازی و معماری تاکید کرد و افزود: این همایش‌ها به ارتقاء دانش مدیران شهری و همچنین دانشجویان کمک شایانی می‌کند.

وی بیان کرد: تاکنون سیاست‌های متعددی برای بافت فرسوده در قالب نوسازی و بهسازی اتخاذ شده است اما امروزه دیدگاهی که بتواند تمام ابعاد حوزه بافت‌های فرسوده را پوشش دهد در قالب بازآفرینی شهری پایدار مطرح است. برای این مهم باید تمام ابعاد و شاخص‌های محیطی، کالبدی، اجتماعی، زیست محیطی و اقتصادی مد نظر قرار گیرد.

گورانی بیان کرد: مهمترین مبحثی که در بازآفرینی بافت‌های فرسوده باید به آن توجه کرد مشارکت اجتماعی محلی است که به عنوان کانون‌های اتحاد و همبستگی در بافت‌های فرسوده بشمار می‌آید. توجه به این حلقه مفقوده نه تنها در بازآافرینی بافت‌های فرسوده بلکه در تمام مراحل توسعه شهری می‌تواند به صورت موفق عمل کنند.

وی، ایجاد روحیه نشاط و تعلق خاطر در ساکنان این محلات را مهم ارزیابی کرد و افزود: این مهم یکی از مفاهیم اصلی بازآفرینی بافت‌های فرسوده است.

سرپرست مدیریت شهرسازی و معماری اداره کل راه وشهرسازی استان هرمزگان در ادامه به آمار بافت فرسوده اشاره کرد و افزود: براساس آمار موجود حدود 130 هزار هکتار بافت فرسوده در کشور وجود دارد که 30 درصد جمعیت ایران را شامل می‌شود.

گورانی در پایان ابراز امیدواری کرد، با توجه به تدوین سند ملی راهبردی، احیا، بهسازی و توانمند سازی بافتهای فرسوده و ناکارآمد شهری به عنوان سند بالا دستی سیاست‌های راهبردها و چشم اندازها، بتوان در مبحث بازآفرینی این فضاها اقدامات موثر و مفیدی انجام داد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
فرسودگی وام بافت های فرسوده