امتیاز این جشنواره در سوت و کور بودن است


علیرضا شجاع‌نوری با تاکید بر اینکه جشنواره جهانی فیلم فجر محل تبادل اندیشه و دانش است، گفت: اصلا امتیاز این دوره از جشنواره سوت و کوری آن است.

به گزارش ایسنا، مدیر نشست‌های تحلیل فیلم جشنواره جهانی فیلم فجر درباره انتقاد به نمایش فیلم‌های کمتر شناخته شده در این جشنواره توضیح داد: اگر ما فیلم هایی را که در جشنواره‌های دیگر درخشیده‌اند نمایش بدهیم، از سوت و کوری خارج می شویم در حالی که این ماموریت جشنواره ما نیست. جشنواره جهانی فیلم فجر محل تبادل اندیشه و دانش است پس باید فیلم کشف کنیم و کشف‌مان را با دیگران سهیم شویم.

شجاع‌نوری ادامه داد: یکی از ماموریت‌های مهم ما کشف استعدادها در منطقه و پس از آن جهان است. چشم‌مان به منتقدان و جشنواره‌های دیگر نیست. جشنواره‌های مختلف اغلب نمایندگانی دارند که در سراسر جهان، به دنبال کشف فیلم بر اساس سلیقه و نگاه خود و معرفی آن به جهان هستند، فقدان چنین چیزی در این منطقه مشهود است و ما در جشنواره جهانی فیلم فجر به دنبال این هستیم تا این ضعف را جبران کنیم.

وی افزود: سینمای ایران در منطقه سینمای قرص و محکم و بالنده‌ای است. ما باید زکات این سینما را با کمک به دیگر کشورها پرداخت کنیم. این کمک می تواند شامل کشف استعداد و انتقال تجربه به آن‌ها باشد. ما زمانی موفق خواهیم بود که فیلمی را به جشنواره بیاوریم، معرفی کنیم و دیگران از کشف ما بهت زده شوند.

او که شامگاه گذشته در برنامه تلویزیونی «شهر فرنگ» سخن می‌گفت، درباره زمان برگزاری جشنواره و فاصله کم آن از جشنواره ملی فجر نیز اظهار کرد: ما اگر جشنواره جهانی فیلم فجر را هر زمانی برگزار می کردیم با یک رویداد سینمایی، فاصله کمی داشت، در حالی‌که می‌خواستیم جشنواره جهانی فاصله زیادی از جشنواره ملی نداشته باشد به این دلیل که در جشنواره ملی، بیشتر تولیدات سینمای ایران در یک سال روی پرده می‌روند. در جشنواره جهانی نیازمند زمانی بودیم که فیلم‌ها قبل از آنکه در جشنواره‌های مختلف دیده شوند در جشنواره جهانی نمایش داده شوند، بنابراین اردیبهشت ماه بهترین فرصت بود.

شجاع نوری همچنین درباره تعدد جشنواره‌ها در ایران و کارکرد آن‌ها گفت: اگر یک جشنواره با ماموریت درست برگزار شود، مانند مدرسه و مکتب نیاز ما به آموختن را رفع می‌کند و این باعث می‌شود جشنواره‌ها زیاد به نظر نرسند، به ویژه اگر تخصصی باشند. بر اساس ذائقه و سلیقه ای که آقای میرکریمی دارد و همه ما به خاطر این نگاه در کنار او هستیم، جشنواره بار علمی خواهد داشت و این نیاز سینمای ایران است.

او ادامه داد: درست است که هدف ما برگزاری یک جشنواره جهانی است، اما پای ما در سرزمین‌مان است و نگاه‌مان به جهان. جشنواره جهانی فیلم فجر، یک جشنواره بومی است. ما به دنبال برگزاری جشنواره‌ای هستیم که برای ما دستاورد داشته باشد؛ یعنی میهمانی که دعوت می کنیم، فردی باشد که بتواند و تجربه و دانش داشته باشد و به ما نکاتی را بیاموزد.

علیرضا شجاع نوری در بخش دیگری از سخنانش اضافه کرد: قرار نیست جشنواره جهانی فیلم فجر، جشنی باشد بدون دستاورد و حاصل علمی. یکی از برنامه‌های این دوره از جشنواره استفاده از دانش و تجربه افرادی است که در حوزه صدا دارای تبحر و تخصص در سطح جهانی هستند و می توانند برای سینمای بومی ما مفید باشند.

او درباره دعوت از امیر کاستاریکا برای حضور در جشنواره جهانی فیلم فجر هم بیان کرد: من در جریان دعوت از میهمانان بودم و نشنیده بودم که دعوتی از او شده باشد.

همچنین در این برنامه مازیار میری،‌ مدیر بخش دارالفنون سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: جشنواره جهانی فیلم فجر یکی از اهداف خود را آشنا کردن مخاطب جهانی با اوضاع امروز سینمای ایران می‌داند. ما به دنبال باز کردن دریچه‌هایی برای گفت‌و‌گو و انتقال تجربه و نیز تاثیرگذاری سینمای ایران در منطقه و پس از آن در جهان هستیم.

این کارگردان در بخشی دیگر از صحبت‌ها خود با اشاره به اینکه اگر جشنواره ها هدف مشخص داشته باشند و بدانیم کاری که انجام می دهیم، میهمانی که دعوت می کنیم، فیلم هایی که نمایش می دهیم با چه هدفی است برگزاری جشنواره ایرادی ندارد،‌ بیان کرد: صحبت‌های رو در رو می تواند اختلاف‌ها را کاهش دهد. همه ما با وجود اختلاف‌هایمان درباره سینما و زنده بودن آن توافق داریم، پس جشنواره می‌تواند محملی باشد تا با ایجاد فضای گفت و گو، اختلاف ها کمتر شود. بسیاری از ما، باور داریم سینمای شریفی داریم و به این معتقدیم که این سینما دستاوردها و حضورهای بین‌المللی درخشانی داشته است.

میری درباره تاثیر برگزاری یک جشنواره تخصصی و هدفمند بر معرفی ظرفیت‌های سینمای ایران گفت: برگزاری یک جشنواره هدفمند مانند جشنواره جهانی فیلم فجر می تواند شرایطی ایجاد کند که بدون وام های ارزی یک فیلم دیده شود. مانند آنچه ما در این جشنواره انجام می‌دهیم. جشنواره با اهالی سینما مدیریت می‌شود. امروز در جایی صحبتی شد، حساب و کتاب کردیم و گفتیم این گروه ۴۰۰ سال سابقه برگزاری جشنواره دارند، یا سینماگرند، یا مدیر سینمایی و فرهنگی بوده اند. این جشنواره یک دبیر تهیه کننده و کارگردان دارد و در کنار او سینماگران قرار دارند. پس او و گروهش، دغدغه این را ندارند که عکسشان روی جلد روزنامه ها باشد، یا روی سن بروند و تشویق بشوند. این دبیر و این تیم، این فضاها را تجربه کرده اند.

او ادامه داد: هدف تیم ما این بود که فیلم های ایرانی هم دیده شوند، آن‌ هم در یک فضای بین‌المللی. فیلم اول من از بازار جشنواره فجر برای حضورهای بین المللی انتخاب شد، اما چرا بعضی مواقع آن بازارها موفق نبود؟ به این دلیل که میهمان هایی که می آمدند درست انتخاب نمی شدند و هدف‌شان مشخص نبود. به هر حال مهم است افرادی که به این بازار می‌آیند. خیلی از فیلم های سینمای ایران از طریق همین بازار و همین جشنواره‌ها راهی محافل بین المللی شدند. هدف آقای میرکریمی، آقای اسفندیاری و همه دوستان دیده شدن سینمای ایران در عرصه بین المللی است. مثلا خریداران فیلم های ایرانی در سال گذشته، امسال در بازار یک سری تسهیلات خواهند داشت و به خرید تشویق می شوند.

میری در بخشی دیگر درباره انتخاب فیلم‌ها گفت: در جشنواره جهانی فیلم فجر چند فیلم اولین نمایش جهانی‌شان را خواهند داشت. از سوی دیگر آنچه در بخش‌های مختلف جشنواره نمایش داده می شود، مکمل آن مجموعه دانشی جشنواره است. یعنی نمایش ها، کارگاهها و برنامه‌های جنبی همه یک مجموعه هدف گذاری شده و مفید برای دانشجویان سینما، جوانان علاقه‌مند و مخاطبان هدف این دوره جشنواره هستند.

مازیار میری درباره بخش دارالفنون گفت: کمپ استعدادیابی در جشنواره‌های معتبر جهانی وجود دارد و دارالفنون شبیه به این تجربه است. امسال به پیشنهاد آقای میرکریمی این بخش را راه اندازی کردیم. کشورهای اطراف نگاهشان به سینمای ایران است و به آن علاقه‌مند هستند. در بخش دارالفنون در شش روز جوانان ایرانی و جوانان علاقه‌مند سینما در منطقه، در کنار هم و از طریق همراهی استادان ایرانی و بین المللی سینما می‌آموزند.

او ادامه داد: جشنواره جهانی فیلم فجر متعلق به همه سینمای ایران است. با انجمن سینمای جوان، مدرسه ملی سینما، مدرسه شهید آوینی، جشنواره فیلم عمار و رایزن های فرهنگی ایران در کشورهای مختلف و … برای شناسایی جوانان علاقه‌مند به سینما وارد گفت و گو شدیم. از مناطق مختلف ایران، شهرهای محروم و دور افتاده هم دانشجویانی جذب کردیم. این جوان‌ها سفیر سینمای ایران در کشورهای خود خواهند شد.

مازیار میری درباره بودجه جشنواره جهانی فیلم فجر هم گفت: هزینه این دوره جشنواره جهانی فیلم فجر، کمتر از دوره قبل و حتی بخش ملی است.

مدیر بخش دارالفنون درباره تاثیر منفی نمایش فیلم‌ها در جشنواره فجر گفت: معمولا وقتی فیلمی در یک جشنواره موفق می‌شود، این موضوع روی فروش و استقبال از آن تاثیر دارد. برای فیلم «ابد و یک روز» این اتفاق افتاده است. شرایط جشنواره و دیده شدن درست فیلم در آن، باعث بالا رفتن استقبال از این فیلم زمان اکران عمومی آن شده است. در جشنواره جهانی فیلم فجر نمایش فیلم‌ها محدود و درست تر است و مثل جشنواره ملی تعداد نمایش ها بالا نیست.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
سوت و کور -کاوه آفاق