تدارک یک کارگردان برای اجرایی شدن تئاتر فیزیکال


یک کارگردان تئاتر از برنامه‌های آموزشی و اجرایی‌اش در زمینه تئاتر فیزیکال در سال 95 خبر داد.

تینو صالحی، کارگردان، بازیگر و سرپرست گروه «هژار» در گفت‌وگویی با خبرنگار تئاتر ایسنا، در مورد برنامه‌های آتی این گروه گفت: در حال فراهم کردن مقدمات یکی دو برنامه‌ی بلند مدت‌مان هستیم که در آینده‌ی نزدیک در سال 95، به اجرا خواهند رسید.

او در خصوص روند به نتیجه رسیدن این برنامه‌ها، اضافه کرد: در سال 94 با همکاری تماشاخانه ایرانشهر (در زمان مدیریت سابقش)، انجمن صنفی تئاتر شهر تهران و آقای دریابیگی، ورک‌ شاپی را با عنوان «بیومکانیک» برگزار کردیم که بعد از اجرای آن نمایش، نتایج و دستاورد‌هایی را در قالب گروه تئاتر «هژار»، بدست آوردیم.

او با بیان اینکه «گروه «هژار» گروهی هدفمند است و اهدافی را دنبال می‌کند» ادامه داد: فکر کردیم که می‌توانیم به گونه‌ای از تئاتر فیزیکال در آینده دست پیدا کنیم و برای رسیدن به آن هدف، تعدادی ورک‌شاپ برگزار کردیم که از ترکیب اعضای آن ورک‌شاپ و بچه‌های گروه «هژار»، می‌توانیم یک پروژه‌ی بزرگ را به صحنه ببریم.

این کارگردان تئاتر همچنین مطرح کرد: الان در مراحل پایانی ورک‌شاپ‌ها هستیم و می‌خواهیم که تمرینات را شروع کنیم؛ در ضمن با چند سالن تئاتر هم نامه نگاری کرده‌ایم و منتظر جواب آن‌ها و قطعی شدن سالن هستیم تا اجراهای سال آینده‌مان را در آن‌ها برگزار کنیم.

او در توضیح بیشتر اعضای این گروه، اضافه کرد: گروه ما نیز ترکیبی از هنرجویان حاضر در ورک‌شاپ، منتخبی از دانشجویان دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز، دانشجویان دانشگاه هنر و اعضای گروه تئاتر «هژار» است که قصد داریم، این پروژه را جلو ببریم و یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ما در سال 95 خواهد بود.

صالحی با تشریح اهداف این گروه، گفت: این برنامه‌ها، نتایج و بازخوردهایی‌ست که در برخورد با تئاتر فیزیکال و نمایش و آیین‌های ایرانی‌ است. از آنجایی که اساسنامه‌ی گروه «هژار» روی تکنیک‌های تئاتر ایرانی و ترکیب آن با تکنیک‌های بازیگری و کارگردانی روز دنیا تمرکز دارد، ما برنامه‌ی سال آینده‌مان را بر پایه‌ی این مسائل چیده‌ایم.

او ادامه داد: ما در این راه به ترکیبی دست پیدا خواهیم کرد که بازخورد و برداشت ما از تئاتر فیزیکال خواهد بود و ویژه‌ی خودمان است که احتمالا تا به امروز یکی از مهم‌ترین کارهایی‌ست که گروه تئاتر «هژار» انجام داده است که احتمالا یک اثر از این برنامه‌ را در اوایل سال آینده و اثر دیگرمان را در اواخر آن سال به صحنه ببریم.

سرپرست گروه تئاتر «هژار» در عین حال مطرح کرد: البته به زعم خودمان، این گروه امسال کار مهم دیگری هم انجام داده است و آن تاسیس شاخه‌ی دانشجویی گروه تئاتر «هژار» بود که احتمالا این شاخه‌ی دانشجویی اثری را در جشنواره ی تئاتر دانشگاهی اجرا کند.

صالحی در پایان خاطرنشان کرد: برای تاسیس این شاخه، ما استعدادیابی‌هایمان را در زمینه تئاتر دانشگاهی بسیار پر قدرت انجام دادیم و توانستیم از دانشگاه‌های مختلف افراد مستعد را شناسایی و با هم ترکیب کنیم.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
مصاحبه مدیران موفق با کارگردان تئاتر آزاد آقای ساعتچی