آمادگی قزوین برای پایلوت طرح گرده‌افشانی زنبور عسل


رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: استان قزوین به‌عنوان پایلوت طرح گرده‌افشانی زنبور عسل در باغ‌ها آمادگی دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قزوین، «نیاز علی ابراهیمی‌پاک» در جلسه گرده‌افشانی توسط زنبور عسل با حضور معاونان و مدیران این سازمان، با اشاره به موقعیت استان قزوین در تولید و پرورش زنبور عسل در ادامه بر توسعه طرح گرده‌افشانی زنبور عسل در باغ‌های استان تأکید کرد.

وی افزود: استان قزوین با داشتن 78 هزار هکتار باغ هم‌چنین 90 هزار کلونی زنبور عسل توانایی دارد از این پتانسیل‌ها در اجرای طرح گرده‌افشانی استفاده کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با بیان این‌که گرده‌افشانی زنبورعسل از قدیم مرسوم بوده است، اظهار کرد: گرده‌افشانی زنبور از قدیم مطرح بوده و اگر به‌موقع استفاده شود می‌تواند تأثیر خود را در تولید محصول سالم بگذارد.

وی با بیان این‌که گرده‌افشانی خوب در باغ‌ها 30 درصد محصول را افزایش می‌دهد، خاطرنشان کرد: سالانه بیش از 500 تن عسل در استان تولید می‌شود که در اقتصاد بهره‌برداران نقش دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: باید یک منطقه پایلوت در شهرستان‌ها که هم باغ و زراعت خوبی داشته باشند برای اجرای طرح گرده‌افشانی زنبور عسل انتخاب و اجرا شود.

ابراهیمی‌پاک اظهار کرد: کارگروه و تشکلی از باغبانی، زراعت شهرستان‌ها و تعاونی‌ها تشکیل و مقدمات طرح پایلوت را تنظیم کنند.

وی تصریح کرد: زمان گلدهی باغ‌ها هم‌چنین استقرار کلونی‌های کندوی عسل بصورت یک تقویم زمان‌بندی تهیه و در اختیار تولید کنندگان قرار گیرد.

«میرزایی» عضو اتحادیه سراسری تولیدکنندگان زنبور عسل کشور هم گفت: با استفاده از زنبور عسل و گرده‌افشانی می‌توان برخی آفات گیاهی و نباتی را کنترل کرد که مشارکت باغداران در امر گرده‌افشانی زنبور عسل موثر است و نقش گرده‌افشانی زنبور عسل در احیاء طبیعت بشر نقش بسزایی دارد.

وی با اشاره به این‌که طرح استفاده از زنبور عسل در کنترل بیماری در باغات در دست تهیه است، خاطرنشان کرد: اگر زنبور عسل را در اولویت‌های بخش کشاورزی قرار دهند نقش بسیار زیادی در توسعه کشاورزی خواهد داشت.

به گفته‌ی این مقام مسئول، طرح گرده‌افشانی توسط زنبور عسل بصورت پایلوت در باغ‌های سیب و گیلاس در حال اجرا است.

میرزایی با بیان این‌که طرح ساماندهی زنبورداری کشور تهیه شده است، تصریح کرد: یکی از مسائل مطرح شده در این طرح گرده‌افشانی زنبور عسل در باغ‌های میوه است که در این طرح گرده‌افشانی در بیشترین محصولاتی که نیاز به گرده‌افشانی دارد هم‌چون سیب و گیلاس اجرا می‌شود.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
گرده افشانی بسیار زیبای زنبور