ممنوعیت تبلیغ کالای تهدیدکننده سلامت


خبرگزاری ایرنا: اعضای شورای اسلامی شهر تهران با یک فوریت طرح «ممنوعیت و جلوگیری از تبلیغ کالاها و مواد مصرفی تهدیدکننده سلامت در اماکن عمومی شهر تهران» بررسی و تصویب کردند.  رحمت الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در دویست و سی و یکمین جلسه علنی شورای شهر تهران در جریان بررسی این طرح افزود: دو هفته گذشته از اقدام شهرداری تهران در مورد نصب تابلوهای تبلیغاتی در خصوص سلامت شهروندان قدردانی کردیم اما در کنار آن شاهد تبلیغات کالاهای مضر برای شهروندان نیز بودیم.

وی گفت: براساس بند ج ماده 37 قانون برنامه پنج ساله توسعه کشور تبلیغ خدمات و کالاهای تهدیدکننده سلامت که مصادیق آن توسط کارگروه موضوع بند الف این ماده تعیین و اعلام می شود از سوی همه رسانه ها ممنوع است.

علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران نیز به عنوان مخالف این طرح عنوان کرد: اقدامی که شهرداری مدنظر دارد خوب است ولی به عقیده بنده این امر جزو وظایف شهرداری و شورای شهر نیست بلکه در حیطه وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت بهداشت و درمان است.

وی گفت: وقتی این دو وزارتخانه محتوای تابلویی را تایید می کنند شهرداری نمی تواند مانع نصب و تبلیغ شود.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران با اکثریت آراء این طرح را تصویب کردند.

در ماده واحده این طرح آمده است براساس ماده 71قانون شوراها نظارت بر امور بهداشت حوزه شهر برعهده شورای شهر است و با توجه به اهمیت و حساسیت تامین و ضمانت تندرستی و سلامت آحاد جامعه و به منظور کمک به امنیت و ایمنی موادغذایی و بهداشتی و دارویی، اطلاع رسانی صحیح و اشاعه فرهنگ استفاده از مواد مصرفی سالم و استاندارد این طرح ارائه شده است.

همچنین شهرداری تهران موظف است از تبلیغ خدمات، کالاها و مواد مصرفی تهدید کننده سلامت شهروندان براساس فهرست اعلامی از سوی کارگروه در اماکن عمومی شهر تهران جلوگیری کند. در این طرح پیش بینی شده که متخلفین مورد پیگیری قانونی قرار گیرند.


ویدیو مرتبط :
ممنوعیت واردات 218 قلم کالای خارجی