توضیحات ذبحی در باره چرایی اجرای غیر علنی اعدام قاچاقچیان مواد مخدر


معاون قضایی دادستان کل کشور گفت: اختلاف نظرهای مختلفی درباره اینکه چرا حکم اعدام قاچاقچیان موادمخدر در ملاعام اجرا نمی‌شود، وجود دارد.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران(اایسنا)، حسین ذبحی در حاشیه پنجمین همایش سراسری طب و قضا در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا اعدام‌ها در موضوع قاچاقچیان مواد مخدر برای عبرت سایرین در ملاعام انجام نمی‌شود، گفت: در این خصوص اختلاف نظرهایی وجود دارد. گروهی معتقدند اجرای اعدام در ملا عام باعث افسردگی و آسیب گروهی جامعه می‌شود و هم چنین اجرای این حکم فراتر از حکم اصلی است. در کنار آن مدعیان حقوق بشر هم اعدام در ملاعام را بیش از حکم می‌دانند؛ اما گروه دیگری معتقدند که این اقدام بازدارندگی خواهد داشت.

وی افزود: طبق ماده 9 قانون مبارزه با مواد مخدر، اگر فردی قاچاق مواد مخدر یا حمل و نگهداری آن را داشته باشد، بعد از 4 بار تکرار با وزن بیش از 30 گرم اعدام می‌شود اما تشخیص برای اجرای حکم در ملاعام با قاضی است که در موارد نادر با رعایت تدابیر می‌تواند حکم را علنی اجرا کند.

ذبحی درباره تولید مخدرهای جدید به نام صوتی و دیجیتالی گفت: به تازگی مخدرهای صوتی و دیجیتالی در کشورهای غربی تولید شده که از طریق امواج و صوت شنونده را با تغییراتی روحی و روانی مواجه می‌کند که این مشابه با تاثیرات مواد مخدر روانگردان است. بر اساس گزارش‌های رسیده این مخدرها در حال توسعه در کشورهاست و باید پلیس مرزبانی آنها را ردیابی کرده تا وارد کشور نشوند.

وی در مورد تولید مخدرهای جدید و اینکه چرا ستاد مبارزه با مواد مخدر در جمع آوری معتادان متجاهر شکست خورده است، گفت: در سه سال گذشته مرزهای شرقی را مسدود کردند و همین موجب شد تا مافیای موادمخدر مسیر را تغییر داده و به سمت دریا قاچاق خود را راهی کنند. سپس وارد مرزهای دریایی شدند و حالا آنها دوباره به سمت سیستان، یزد و کرمان آمده‌اند، اما با این حال حجم کشفیات افزایش یافت و تمامی کشفیات در انبارها نگهداری می‌شود.

ذبحی با تاکید بر اینکه ما با مافیای قدرتمندی مواجه هستیم که وکلا و کارشناسان ورزیده‌ای دارند و برای درآمد بیشتر مطالعه و تحقیق می‌کنند، گفت: برای همین در سال‌های اخیر ورود پیش سازهای تولید شیشه را محدود کردیم و قیمت شیشه که روی 10 میلیون تومان بود حالا به 100 میلیون افزایش یافته است و این موجب شده تا شیشه از افغانستان وارد ایران شود.

معاون قضایی دادستان کل کشور درباره موضوع معتادان متجاهر و کارتن خواب‌ها گفت: ما با توزیع کنندگان خرد و معتادان خیابانی مواجه هستیم. تعداد آنها 100 هزار است که در تهران به 15 تا 20 هزار نفر می‌رسد. بر اساس قانون، پلیس باید آنها را شناسایی و دستگیر کند و مقام قضایی هم حکم داده تا به مراکز نگهداری منتقل شوند اما این مراکز در تهران فراهم نیست و شهرداری هم قول هایی داده که امیدواریم تعداد جذب معتادان در مراکز افزایش یابد.

ذبحی در پایان گفت: انتظار ما پیشگیری و جلوگیری از نفوذ این مواد به کشور است زیرا هر روز مواد مخدر جدیدی وارد می شود و مافیای مواد مخدر برای پیدا کردن بازار مواد جدیدی تبلیغ می‌کنند. بر همین اساس مجازات‌ها باید بر اساس ماهیت باشد و انتظار داریم که مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس هر چه سریعتر نسبت به تهیه فهرست مواد مخدر اقدام کنند چرا که ما برای مواد جدید نو ظهور نیازمند قانون هستیم البته این فهرست‌ها هنوز تصویب نشده‌اند.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
اعدام یکی از قاچاقچیان مواد مخدر در مکزیک به دست رقیب خود