جشنواره فیلم کوتاه «سه دقیقه با ورزش» در راه است


جشنواره فیلم کوتاه «سه دقیقه با ورزش» در راه است

ایسنا/ پوستر و فراخوان اولین دوره جشنواره ملی فیلم کوتاه "سه دقیقه با ورزش" با حضور معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی وزیر ورزش و جوانان در حاشیه دومین نشست شورای عالی ورزش استان یزد، رونمایی شد.
دکتر "عبدالحمید احمدی" امروز 8 آذر ماه در این نشست که در سالن استانداری یزد برگزار شد، شهر و استان یزد را یک شهر و استان فرهنگی خواند که در قالب این جشنواره، مبدع یک حرکت فرهنگی خوب و ظرفیتی جدید در عرصه ورزش کشور شده است.
وی با طرح این سئوال که با وجود رسانه‌های متعدد در اختیار ورزش، چه لزومی برای تبلیغات بیشتر در امر ورزش در کشور احساس می‌شود، گفت: هنوز با نقطه‌ی مطلوب فرهنگ‌سازی در ورزش راه قالب توجهی را پیش رو داریم و نیاز است تا همچنان در جامعه به تبلیغ و ترویج ورزش هم در بُعد ایجاد انگیزه ورزش کردن در بین مردم و هم برای ارتقای ارزش‌های معنوی، فرهنگی و اخلاقی ورزش بپردازیم.
وی در این‌باره تصریح کرد: امروز شیوع بیماری‌های مرتبط با کم‌تحرکی در جامعه، هشدارهای خوبی برای ما نیست و همه مسئولیت داریم تا جامعه را به ورزش و تحرک بدنی برای تامین سلامت خود ترغیب کنیم و امیدواریم این جشنواره کمک کند تا همه اقشار را با ورزش مانوس کنیم.
احمدی همچنین تاکید کرد: در حالی که روزگاری ورزش کردن را برای کودکان و نوجوانان که به اقتضای سن‌شان پرتحرک هستند، توصیه نمی‌کردیم ولی امروز به جد نیازمند تبلیغ ورزش در بین این قشر نیز هستیم چرا که اضافه وزن و چاقی این سنین را نیز در معرض خطر قرار داده است.
وی با تاکید بر ارتقای ارزش‌های معنوی و فرهنگی در فضاهای ورزشی کشور، اظهار کرد: متاسفانه امروزه غلبه نتیجه‌گرایی در ورزش گاهاً روح ورزش را با آفت‌هایی مواجه کرده است و امیدواریم برگزاری این جشنواره، ورزش پاک و معنوی را بیشتر تبلیغ کند و با بهره‌مندی از ظرفیت‌های هنر در بحث ترویج و تبلیغ ورزش و توسعه ابعاد معنوی و اخلاقی ورزش گام‌های موثری برداشته شود.
معاون وزیر ورزش با تاکید بر این که توفیق در موضوعات فرهنگی نیازمند شکل‌گیری هم‌افزایی و تعامل واقعی است، به حمایت‌های خوب دستگاه‌های استان یزد در برگزاری این جشنواره ملی اشاره و ابراز امیدواری کرد که گام نخست در برگزاری این جشنواره محکم و استوار برداشته شود.
یزد، پایلوت طرح‌های فرهنگی وزارت ورزش و جوانان
دکتر "محمدعلی طالبی" معاون سیاسی امنیتی استاندار یزد نیز در این نشست با بیان این که یکی از نگرانی‌های ادغام سازمان تربیت بدنی و سازمان ملی جوانان، مخفی‌ماندن دغدغه‌های جوانان در سایه نگاه غالب به موضوع ورزش بود ولی خوشبختانه رویکردهای جدیدی مانند برگزاری این جشنواره ملی، بیانگر رفع این دغدغه‌هاست.
وی عنوان کرد: ایمان داریم که توجه کافی به معضلات فرهنگی این امکان را فراهم می‌سازد تا در حوزه‌های مختلف ورزش و جوانان، فعالیت‌های موثرتری را صورت داد و با قوت و مدیریت بهتری، بسیاری از مشکلات پیش روی جوانان از جمله آسیب‌های اجتماعی را مرتفع کرد.
معاون استاندار در ادامه نیز استان یزد را استان فرهنگی با شاخص‌های فرهنگی متعدد خواند و با اشاره به افتخاراتی همچون 22 سال افتخارآفرینی در تعداد قبولی‌های کنکور سراسری، برتری در حوزه‌های دانشجویی کشور، برخورداری از بیشترین نرخ باسوادی و کمترین نرخ بیکاری، تاکید کرد: استان یزد می‌توان به عنوان پایلوت طرح‌های فرهنگی وزارت ورزش و جوانان مطرح و در انها مشارکت داشته باشد.
طالبی در پایان نیز ابراز امیدواری کرد که همکاری تمام دستگاه‌های اجرایی در برگزاری باشکوه اولین جشنواره ملی فیلم کوتاه سه دقیقه با ورزش، فرصت را برای تداوم این برنامه را فراهم سازد.
تاثیر متقابل ورزش و محیط زیست بر نگرش‌ها
"محمد درویش" مدیر کل آموزش سازمان محیط زیست کشور نیز در این مراسم با اشاره به تفاهم‌نامه همکاری منعقد شده بین وزارت ورزش و جوانان و سازمان حفاظت از محیط زیست در خردادماه امسال، آن را از جمله تفاهم‌نامه‌هایی خواند که با شتاب و کیفیتی بیش از انتظار در حال اجراست.
وی در همین رابطه به برنامه‌ها و اقدامات بزرگی که با همکاری طرفین این تفاهم‌نامه آغاز شده است، اشاره کرد و گفت: جامعه ورزشی، جامعه بزرگی در بدنه 78 میلیونی کشورمان است و قطعاً پرداختن به آن حوزه‌های زیست محیطی کشور را با مواجه‌ی شایسته‌ای روبرو می‌کند.
وی به جلب حمایت هنرمندان در مسئله ورزش و محیط زیست در قالب این جشنواره ملی اشاره و بیان کرد: سازمان محیط زیست جایزه‌ای ویژه برای اثر برگزیده‌‎‌ای که بهترین تلفیق بین ورزش و محیط زیست را به تصویر بکشد، اهداء خواهد کرد.
درویش با بیان این که استان یزد یکی از زیستگاه‌های باقیمانده یوزپلنگ آسیایی در کشورمان است، از وجود 70 قلاده از این گونه جانوری در معرض انقراض در کشورمان خبر داد و تصریح کرد: درج نشان یوزپلنگ آسیایی به روی لباس ملی‌پوشان تیم فوتبال در آوردگاه جهانی برزیل، تاثیرات قابل توجهی را بر دیدگاه مردم در رابطه با محیط‌ زیست گذاشت.
این مسئول با اشاره به شعر "ز نیرو بود مرد را راستی --- زسستی کجی آید و کاستی"، به هشدارهایی که در مورد ورزش نکردن در شرایط ناسالم هوا داده می‌شود، اشاره و تاکید کرد: اگر محیط زیستی سالم داشته باشیم، می‌توانیم با ورزش و نیرو مردانی راست قامت و توانمند داشته باشیم.
همچنین دبیر شورای راهبردی وزارت ورزش و جوانان، فلسفه و هدف از برگزاری اولین جشنواره ملی فیلم کوتاه "سه دقیقه با ورزش" در یزد را تشریح کرد.
دکتر "رضا شجیع" در مورد وجه تسمیه این جشنواره گفت: هر سه دقیقه یک نفر به دلیل سکته مغزی فوت می‌کند و ورزش از عوامل پیشگیری از آن است، از طرفی میانگین طلایی بازگشت به زندگی در چنین افرادی سه دقیقه است، هر سه دقیقه یک تن مواد غذایی مانند چیپس و پفک در کشور مصرف می‌شود و در هر سه دقیقه 6.5 لیتر خون در بدن پمپاژ می‌شود و غیره، لذا این موارد را در عنوان جشنواره مورد توجه قرار دادیم.
وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر این که اگر ورزش به صورت همگانی باب شود، خیلی از مشکلات حل خواهد شد، گفت: فلسفه برگزاری این جشنواره علاوه بر مطالبه‌ی مقام معظم رهبری، این اعتقاد بود که کسانی که اعم از تولیدکننده یا بیننده به نوعی با فیلم در ارتباط هستند، تحت تاثیر آن می‌توانند فکر کنند.
شجیع اهداف برگزاری این جشنواره را توجه دادن مردم از طریق هنرمندان به ورزش، استفاده از جایگاه هنر به ویژه فیلم در انتقال مفاهیم این فرهنگ، شناسایی استعدادهای بالقوه ورزشی در سراسر کشور، تعامل بین مردم بالاخص هنرمندان با متصدیان امر ورزش در جامعه و شناخت ایده‌ها و دریافت نقطه نظرات عموم برای بهتر شدن وضعیت ورزش کشور ذکر کرد.
وی محورهای موضوعی جشنواره را شامل موضوعاتی از جمله ورزش همگانی، ورزش تربیتی، ورزش حرفه‌ای، ورزش قهرمانی، استعدادهای ناشناخته، ورزش محله‌ای فضاهای ورزشی، ورزش یزد، ورزش و محیط زیست و غیره ذکر کرد و گفت: این جشنواره در چهار بخش مردمی(آماتوری)، حرفه‌ای(در قالب‌های مستند و داستانی)، بخش ویژه و فیلم‌نامه برگزار خواهد شد.
شجیع آخرین مهلت ارسال آثار به جشنواره را هیجدهم فروردین‌ماه 1395 و زمان اکران و اختتامیه جشنواره ار 22 و 23 اردیبهشت‌ماه سال 1395 ذکر کرد.
"مازیار ناظمی" مدیر کل مرکز اطلاعرسانی وزارت ورزش و جوانان نیز در این نشست از رایزنی برای نمایش فیلم‌های برگزیده جشنواره از شبکه‌های ورزش، مستند و افق خبر داد.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
فیلم کوتاه جنگ یا صلح(حضور در جشنواره فیلم کوتاه تهران)