ساخت مستندی در قلب زندان


باشگاه خبرنگاران/ مهدی بخشی‌مقدم مستندساز جوان کشور و کارگردان فیلم مستند «103 روز» در مورد این فیلم گفت: «103 روز» زندگی سه نفر در داخل زندان را روایت می‌کند که یکی از آن‌ها بعد از چند سال تحمل حبس در آستانه آزادی است. نفر دوم، تازه به زندان وارد شده و نفر سوم قرار است بزودی اعدام شود.
کارگردان «قصر چوبی» ادامه داد: این فیلم در ندامتگاه تهران فیلم‌برداری شده است و اولین مستندی است که به طور تخصصی و با صراحت کامل به مسئله زندانیان می‌پردازد. تهیه‌ این فیلم را مرکز گسترش سینمایی مستند بر عهده دارد و زمان آن 65 دقیقه است.
وی همچنین در مورد مشکلات بخش مستند در سینما گفت: متاسفانه به سینمای مستند اهمیت چندانی نمی‌دهند. این بخش هم از لحاظ بودجه و هم از حیث وقت و زمان دارای مشکل است. به طور کلی در جهان برای یک فیلم مستند چندین سال زمان لازم است تا یک مستند ساخته شود؛ اما در ایران سرمایه‌گذاران صبر و تحمل کافی ندارند و همواره به دنبال کارهای زود بازده‌اند. به همین دلیل در کشور ما تحقیق و پژوهش وجود ندارد و باید با خواندن چند کتاب و جستجوی اجمالی در فضای مجازی کار ساخت مستند را شروع کرد. در حالی که این مسئله برخلاف روال ساخت یک مستند است و تحقیق و پژوهش در این بخش حرف اصلی را می‌زند.
بخشی مقدم در قسمت دیگری از صحبت‌های خود به مشکلات مالی گفت: در کشورهای دیگر حداقل پولی که برای شروع کار مستند هزینه می‌شود، در حدود 70 تا 90 میلیون تومان است. در حالی که کشور ما حداکثر پول پرداختی، برای ساخت یک فیلم کمتر از 70 میلیون تومان است.
مهدی بخشی‌مقدم متولد سال 1367 در تهران و دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته سینما در دانشگاه تهران است.
عوامل فیلم در «103 روز» عبارت‌اند از:
کارگردان: مهدی بخشی‌مقدم؛ تصویربردار: فرهاد طالبی‌نژاد؛ تدوین‌گر: بابک حیدری؛ صدابردار: علی علوی؛ صداگذار: حسین قورچیان؛موسیقی: افشین عزیزی؛ مدیر تولید: حمید احمدی؛ مشاور کارگردان: فرشاد فرشته حکمت.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
مستندی جدید از قلب خلافت داعش